9-5: "Check Engine"

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Thomas
Sted: Sandnes

9-5: "Check Engine"

Legg inn av Thomas » 19 mai 2004, 06:39

Denne lyste da jeg skulle kjøre hjem fra by'n i går. Ringte Saab og de at så lenge motoren ikke fusket så var det ingen problem å kjøre. Skal innom der i dag for å få tatt en analyse.

Da denne bilen er rimelg ny for meg, så er jeg ikke 100% sikker på dette, men håper noen kan hjelpe her:

Er det slik at bilen sier i fra når det er på tide med service? Hvor står i så fall dette? På displayet? Dere skjønner det at bilen nå er kjørt 90005 km. Veldig sannsynlig at "Check Engine" begynte å lyse ved akkurat 90000km. Kun tilfeldig eller er det"Check Engine" som indikerer at bilen må ha sin vanlige service?

Brukeravatar
frkristiansen
1,5 bar
1,5 bar
Medlemsnummer: N-116
Navn: Frode Kristiansen
Bil: SAAB 9-5 Aero Estate
Sted: 9360 bardufoss
Kontakt:

Legg inn av frkristiansen » 19 mai 2004, 07:18

Hei ! Viss du må på service kommer det klartekst i diplayet, om "time for service" At " check engine lampa lyser er nok noe annet, men om du ikke merker noen forskjell på bilen før og etter at lampa begynte å lyse, så er det mest sannsynlig ikke noe alvorlig. Jeg kan faktisk tippe at kansje katalysaoren din begynner å bi dårlig og at det kan være derfor lampa lyser, det skal faktisk svært lite til før den begynner å lyse. Bare en luft lekasje på returen fra poppoff ventilen kan få den lampa til å lyse. Men uansett så bør du inn og få lest av feilen, slettet og utbedret.
Frode K
N-116
SAAB 9-5 Aero Estate
Toyota Corolla 1,6
Audi A6 Stv

Brukeravatar
Tonning
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Sted: Skien
Kontakt:

Legg inn av Tonning » 19 mai 2004, 07:24

Check enigne er nok ikke en på tide med service lampe. Den indikerer at det er ett eller annet galt, hvor er selvfølfelig vanskelig å si men gutta på Saab kan fort finne ut hvor skoen klemmer regner jeg med med de diagnose verktøyene de har. Bilen sier i fra når det er på tide med service, men det er en funkson mange har valgt å fjerne når de har hatt bilen inne på verksted men dette står hvertfall i displayet "Dags for service" når det er på tide. Min 9-5 plinget dags for service på 87000 km

Lykke til!!
Saab 9-5 Biopower Estate -07 mod m/ Hirsch trim
Saab 900 Turbo Cab -87 mod

Thomas
Sted: Sandnes

Legg inn av Thomas » 19 mai 2004, 11:21

frkristiansen skrev:Hei ! Viss du må på service kommer det klartekst i diplayet, om "time for service" At " check engine lampa lyser er nok noe annet, men om du ikke merker noen forskjell på bilen før og etter at lampa begynte å lyse, så er det mest sannsynlig ikke noe alvorlig. Jeg kan faktisk tippe at kansje katalysaoren din begynner å bi dårlig og at det kan være derfor lampa lyser, det skal faktisk svært lite til før den begynner å lyse. Bare en luft lekasje på returen fra poppoff ventilen kan få den lampa til å lyse. Men uansett så bør du inn og få lest av feilen, slettet og utbedret.
Takk for svar til dere begge. Kjørte bilen til Saab i sted, og da sluttet lampen å lyse. Skjønte da at det ikke var spesielt alvorlig. Snakket med dem på Saab og ble enig om å kjøre en diagnose på den i neste uke.

Svar