9-5 motor problemer....

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Sega
Innlegg: 14
Registrert: 01 okt 2007, 23:45
Bil: 9-5
Sted: Oslo

9-5 motor problemer....

Legg inn av Sega » 03 nov 2008, 16:16

Hei, har lest forumet her mye og funnet mye nyttig info så takker for det...
Så var det min tur til å få problemer jeg håper å få no svar på av de mange kyndige saab kjennerene her.
Bilen min er er 2000 modell 9-5 med 2.0 motor og automat.

Etter å ha vært bortreist i helgen tok jeg bilen ut av garasjen i går ettermiddag og kjørte vel 3-4 mil uten no problemer.
Tok senere ut bilen og merket da et det lugget bittegrann ett par ganger rundt 2-3 tusen omdreininger men tenkte ikke no
mer over det.
Da jeg i dag skulle ut å kjøre var det desverre ikke like greit. Kjørte pent som vanlig når den er kald og holdt meg under 2500 omdreininger de første 6-7 minuttene. begynte å bli varm så gasset på litt mer, men da var det veldig lite effekt og hente, bilen ville liskom ikke over 3000omdreininger. I tilleg til dette kom det er PSSSSSST lyd fra venstre side fremme.
Hørtes ut som en eller annen form for luft lyd, vanskelig å beskrive......

Stoppet langs veien etter noen få sekunder når jeg merket at ting ikke var helt som de skulle, åpnet pansere og ga litt gass, men kom da ingen lyd. satt meg inn i bilen og kjørte hjemover, samme problem, litt motstand, mye luftlyd og lite effekt. Stoppet igjen, ingen lyd uten motstand. Inn i bilen igjen og samme problem, jeg gir på litt mer gass for å se hva som skjer, om den kommer over 3000 elller ikke. Omdreiningene kommer sagte men sikkert etterhvert, men da fortsetter de bare å dra på. motoren stopper da jeg bremser ned.
Nå starter den ikke , men for tilslutt den igang igjen med å hjelpe til litt på gasspedalen, starter og går helt opp til 6500 omdreininger og blir der. samme skjer 3-4 ganger. ett par ganger starter den uten at det skjer, men da går den nesten ikke på tomgang, hopper opp og ned på turtallet. mye lyd og lukter litt olje og eksos...... (vet ikke om den lukta er fordi den går på 6500 på tomgang)

Syntes dette høres noe skummelt og ikke minst dyrt ut....
Noen som har noen som helst ide hva i all verden problemet kan være???

Langt innlegg men er ihvertfall en beskrivelse på hvordan jeg opplevde det

takker og bukker

-s-

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: 9-5 motor problemer....

Legg inn av Paradigm N558 » 03 nov 2008, 16:22

Lyser Check Engine?
Mistenker muliggens vakumlekasje her, muliggens mot MAP-sensoren.
Gå over alt av vakumslanger, jeg hadde tilsvarende effekt i en 9000 en gang.
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
Sega
Innlegg: 14
Registrert: 01 okt 2007, 23:45
Bil: 9-5
Sted: Oslo

Re: 9-5 motor problemer....

Legg inn av Sega » 03 nov 2008, 16:26

Ingen lys eller info på SID, sier check ok når jeg vrir om nøkkelen.
Så etter om jeg fant noe som var løst men fant ingenting.... skal stikke ut å kikke etter igjen...

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: 9-5 motor problemer....

Legg inn av Ingvar N629 » 03 nov 2008, 16:31

Har vel hoppet av en slange eller rør for deg et sted, sannsynligvis mellom turbo og spjellhus et sted. Du må nok ta tak i ting og røske litt, er ikke sikkert det er så lett å se. Ikke kjør med bilen som den er nå, den får helt feil blanding.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Haaka
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 588
Registrert: 16 des 2007, 05:50
Medlemsnummer: N1236
Bil: Saab900SEturbo94'
Sted: Oslo (Tromsø)

Re: 9-5 motor problemer....

Legg inn av Haaka » 03 nov 2008, 16:47

Var jo mange rare symptomer ja..

Sjekk den lekasjen først. Få noen til å sitte i bilen med handbrekk på, foten godt på bremsen, girkasse i D/R og trå forsiktig full gass (uten å stikke helt avgårde :roll: ).
Du får ikke ladet så mye som du potensielt gjør på vei, uten brems koblet inn, men du får nok ladet nok til å få frem lyden.
Så er det bare om å gjøre for person nr.2 å gå systematisk gjennom slanger og rør, spesielt de fra etter turbo. Lager det lyd, er det som oftest en såpass stor lekasje at du finner den lett, bare etter lyden.

Selv om CE-lampe ikke lyser, har du nok en hav med feilkoder å gå utifra, om du tar turen til et verksted for utskrift.. :wink: Sånn for evt. videre feilsøk..

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: 9-5 motor problemer....

Legg inn av Ingvar N629 » 03 nov 2008, 17:37

Haaka skrev: Selv om CE-lampe ikke lyser, har du nok en hav med feilkoder å gå utifra, om du tar turen til et verksted for utskrift.. :wink: Sånn for evt. videre feilsøk..
Kommer nok etterhvert den, når bensinadapsjonen går i bunn...
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Sega
Innlegg: 14
Registrert: 01 okt 2007, 23:45
Bil: 9-5
Sted: Oslo

Re: 9-5 motor problemer....

Legg inn av Sega » 03 nov 2008, 17:52

Takker for svar,må prøve igjen i dagslyset i morgen, har ikke funnet noen ting ennå. Fjernet noen deksler for å kunne komme bedre til, men ikke no treff ennå. Luft lyden har bare gått over til mye støy og turbo lyd egentlig. masse hvit eksos og veldig ujevn gange med bensin som etterantenner når jeg slipper gasspedalen....

Prøvde trixet med brekket og bremsene på og full gass men kom ikke over 2000 omdreininger.

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Re: 9-5 motor problemer....

Legg inn av Edward N812 » 03 nov 2008, 17:53

jeg ville også dobbelt sjekka slangen mot map sensor som Paradigm sier. jeg blåste av den en gang, og lagde DET røret her på forumet fordi jeg var sikker på at toppakninga var gåen/motoren hadde ryki ;)

om det faktisk ikke er den så ville jeg ikke vært så altfor bekymra allikevel, det høres ut som et veldig typisk falskluftproblem på en bil med trionic
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Brukeravatar
Sega
Innlegg: 14
Registrert: 01 okt 2007, 23:45
Bil: 9-5
Sted: Oslo

Re: 9-5 motor problemer....

Legg inn av Sega » 03 nov 2008, 18:01

Det høres bra ut, var litt bekymra for akkurat det jeg også.
Hvor sitter map sensor og hvor er slangen?

Brukeravatar
Kurt N597
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 267
Registrert: 31 aug 2007, 12:39
Medlemsnummer: N597
Navn: Kurt
Bil: 9-5 Aero Estate
Sted: Tromsø

Re: 9-5 motor problemer....

Legg inn av Kurt N597 » 03 nov 2008, 20:22

Sega skrev:Luft lyden har bare gått over til mye støy og turbo lyd egentlig. masse hvit eksos og veldig ujevn gange med bensin som etterantenner når jeg slipper gasspedalen....
Syns det høres ut som turboen din er gåen... Hvor langt har den gått?
mvh Kurt N597

Saab 9-5 Aero Estate

Brukeravatar
Troll R
Overload!!!
Innlegg: 1275
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N02
Bil: saab 9-3 sc troll r
Kontakt:

Re: 9-5 motor problemer....

Legg inn av Troll R » 03 nov 2008, 20:58

hadde lignende feil på en 9-3 en gang og da var det sprekk i en slange ... husker ikke helt vilken slange men den var vannskelig og finne da den hadde bare sprekt og ikke hoppet av ....

mvh

Kasper
medlemm av macarena performance team
Skulle jeg ha flyttet noen plass nå så hadde det blit til TOTEN.....


9-3 sc 2006 modell HIRSCH TROLL R
9-5 sedan 2002 modell Hirsch
2004 modell caddy (servicebil )
http://www.garaget.org/?car=16131" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Sega
Innlegg: 14
Registrert: 01 okt 2007, 23:45
Bil: 9-5
Sted: Oslo

Re: 9-5 motor problemer....

Legg inn av Sega » 03 nov 2008, 21:32

oki, hvordan finner jeg ut om turboen har tatt kvelden?

bilen har gått rett over 200000 nå

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Re: 9-5 motor problemer....

Legg inn av Edward N812 » 03 nov 2008, 22:45

skru av det røret som kommer fra luftfilteret ditt (som igjen sitter i høyre forskjerm om du skulle lure) og inn på kompressorsiden av turboen din (det vil si det største og "blankeste" huset på turboen). du trenger sikkert ikke skru det helt av, mulig du bare kan løsne det på turboen.

når du så har tilgang til å kikke inn i turboen, så se etter olje (littegranne olje skal ikke være skummelt), og enda viktigere: ta et lite tak rundt turbinakselen med fingrene dine og kjenn om det er mye slakke der, sjekk både ut og inn, og opp og ned. det skal være så godt som TIGHT
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: 9-5 motor problemer....

Legg inn av Ingvar N629 » 03 nov 2008, 23:20

MAP-sensor kan du glemme, den er skrudd i innsuget på 9-5, så der er det ingen slange.

Jeg er rimelig sikker på at her er det en slange/rørovergang mellom LMM og innsug som ikke er tett.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Kurt N597
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 267
Registrert: 31 aug 2007, 12:39
Medlemsnummer: N597
Navn: Kurt
Bil: 9-5 Aero Estate
Sted: Tromsø

Re: 9-5 motor problemer....

Legg inn av Kurt N597 » 04 nov 2008, 10:30

Sega skrev:oki, hvordan finner jeg ut om turboen har tatt kvelden?

bilen har gått rett over 200000 nå
Hvis det kommer mekanisk støy fra selve turboen så er vel saken ganske opplagt. Hvit røyk osv passer også med turboras. Det at bilen har gått 200k og turboen sikkert ikke er byttet før passer også.
If it walks like a duck...
mvh Kurt N597

Saab 9-5 Aero Estate

Svar