Julenøtt, hvorfor er parafin så godt?

Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Macgeier
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 807
Registrert: 18 mar 2005, 01:00

Julenøtt, hvorfor er parafin så godt?

Legg inn av Macgeier » 17 des 2008, 12:59

BildeBildeBilde
99% parafin......................95%parafin...................85% parafin

9-5`en min (signaturbil) har småfusket i helt siden jeg kjøpte den, regnet med at det var kondens og har brukt kondensfjærner men fuskingen kommer stadig tilbake. Fuskingen er godt merkbar flytgass, kommer innimelom som "feilslag" ikke kontinuerlig fusking.

Som et infall kjøpte jeg dyserens på Biltema og det funket kanon, fuskingen forvant totalt, men når tanken var tom og ny tank ble fullt opp (uten dyserens) kom fuskingen tilbake. Siden disse tilsetniningen stort sett inneholder parafin (kerosin), så har jeg nå en 4 liters kanne med parafin i bagasjerommet, fyller 1/2liter parafin for hver tank og det holder fuskingen i sjakk.
Tanking uten parafin = fusking

Så her er følgende julenøtt:

Hva er det med parafinen som gjør bilen fuskefri?
- Smører den en skrantende bensinpumpe som synger på siste verset?
- Gir den et delvis tett bensinfilter "det lille ekstra"?
- Eller er det dysene som får lindrende behandling?
- Eller annet form for healing?

PS. det er ikke bare Biltemas produkter som inneholder parafin, ser at STP sine injection cleaners/treatment innholder opp til 100% (vektprosent) parafin.
- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.

Brukeravatar
rolfi
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 683
Registrert: 03 jan 2008, 03:03
Medlemsnummer: N1248
Navn: Rolfi
Bil: My99 og9-3cab 2,0t
Sted: Sandnes

Re: Julenøtt, hvorfor er parafin så godt?

Legg inn av rolfi » 17 des 2008, 13:14

er ikke sikker på hva den gjør, men vet at alle drivstoffleverandører har parafin i dieselen på vinterstid (vinterdiesel)
Saab 900S 2.0 ltt 1992 (Grombilen)
Volvo v70 D3 Summum 2011 (kjerringa sin BLEIEEXPRESS)
+jobb 2012 Scania R500 6x4 + Carnehl tippsemi.
Rolf Martin N-1248

Brukeravatar
Frode N073
MAX BOOST
Innlegg: 3080
Registrert: 01 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N073
Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
Sted: Sola

Re: Julenøtt, hvorfor er parafin så godt?

Legg inn av Frode N073 » 17 des 2008, 14:24

Rolfi skrev:er ikke sikker på hva den gjør, men vet at alle drivstoffleverandører har parafin i dieselen på vinterstid (vinterdiesel)
det e vel for at dieselen ikkje ska frysa. e jo et must i nordligare strøk. va iallefall det før.
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil :twisted: Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel) :lol:
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt

Brukeravatar
Eirik
Overload!!!
Innlegg: 1865
Registrert: 03 mai 2006, 00:21
Medlemsnummer: N943
Navn: Eirik
Bil: M91 9000 CD 2,3i

Re: Julenøtt, hvorfor er parafin så godt?

Legg inn av Eirik » 17 des 2008, 14:28

Får bedre holdbarhet på dieselen også, hvis det er blandet med parafin.
25 Year anniversary of Saab 9000

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: Julenøtt, hvorfor er parafin så godt?

Legg inn av Paradigm N558 » 17 des 2008, 14:40

Fly går på Jet A1, noe som i utgangspunktet er destilert paradin.
Men er vel annet oktantall på parafin og :s
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Andreas N1194
Overload!!!
Innlegg: 1742
Registrert: 28 jul 2007, 12:47
Medlemsnummer: 1194
Navn: Andreas E. Andersen
Bil: og900 T16 cab, 9-5, 9-3 cab
Sted: San Francisco
Kontakt:

Re: Julenøtt, hvorfor er parafin så godt?

Legg inn av Andreas N1194 » 17 des 2008, 14:48

Forsvaret kjører jo alt av motoriserte fartøy på Multifuel, som er ca 90% parafin, men det gir jo ikke akkurat mer futt i scaniane og beltevognene der det da ;)
"You pick up your best Girl, Get some Lutefisk sandwiches, and you go Ice Racing, That's a SAAB weekend" - Jay Leno

M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3

Brukeravatar
Eirik
Overload!!!
Innlegg: 1865
Registrert: 03 mai 2006, 00:21
Medlemsnummer: N943
Navn: Eirik
Bil: M91 9000 CD 2,3i

Re: Julenøtt, hvorfor er parafin så godt?

Legg inn av Eirik » 17 des 2008, 17:22

Andreas N1194 skrev:Forsvaret kjører jo alt av motoriserte fartøy på Multifuel, som er ca 90% parafin, men det gir jo ikke akkurat mer futt i scaniane og beltevognene der det da ;)
De kjører vel på F-34. Multifuel er etter hva jeg husker betegnelsen på en ovn.
F-34 er det samme som JP-8. (som http://en.wikipedia.org/wiki/JP-8.
Jeg fikk forklart av en i staben at de bruker F-34 fremfor vanlig diesel på grunn av at det har mye bedre holdbarhet, og at ikke dieselen skal fryse. Det skulle visst være mulig å la bilene stå mye lengre i ro med F-34, uten å måtte tappe av drivstoffet når bilen skal startes igjen.
25 Year anniversary of Saab 9000

Brukeravatar
Frode N073
MAX BOOST
Innlegg: 3080
Registrert: 01 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N073
Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
Sted: Sola

Re: Julenøtt, hvorfor er parafin så godt?

Legg inn av Frode N073 » 17 des 2008, 17:35

Eirik skrev:
Andreas N1194 skrev:Forsvaret kjører jo alt av motoriserte fartøy på Multifuel, som er ca 90% parafin, men det gir jo ikke akkurat mer futt i scaniane og beltevognene der det da ;)
De kjører vel på F-34. Multifuel er etter hva jeg husker betegnelsen på en ovn.
F-34 er det samme som JP-8. (som http://en.wikipedia.org/wiki/JP-8.
Jeg fikk forklart av en i staben at de bruker F-34 fremfor vanlig diesel på grunn av at det har mye bedre holdbarhet, og at ikke dieselen skal fryse. Det skulle visst være mulig å la bilene stå mye lengre i ro med F-34, uten å måtte tappe av drivstoffet når bilen skal startes igjen.
den viktigaste grunnen e vel at parafin e billigare enn diesel :wink:
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil :twisted: Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel) :lol:
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt

Brukeravatar
Skaten N671
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 985
Registrert: 14 jan 2005, 01:00
Medlemsnummer: N671
Bil: Saab 900 Aero
Sted: Tysnes

Re: Julenøtt, hvorfor er parafin så godt?

Legg inn av Skaten N671 » 17 des 2008, 17:55

Frode N073 skrev:
Eirik skrev:
Andreas N1194 skrev:Forsvaret kjører jo alt av motoriserte fartøy på Multifuel, som er ca 90% parafin, men det gir jo ikke akkurat mer futt i scaniane og beltevognene der det da ;)
De kjører vel på F-34. Multifuel er etter hva jeg husker betegnelsen på en ovn.
F-34 er det samme som JP-8. (som http://en.wikipedia.org/wiki/JP-8.
Jeg fikk forklart av en i staben at de bruker F-34 fremfor vanlig diesel på grunn av at det har mye bedre holdbarhet, og at ikke dieselen skal fryse. Det skulle visst være mulig å la bilene stå mye lengre i ro med F-34, uten å måtte tappe av drivstoffet når bilen skal startes igjen.
den viktigaste grunnen e vel at parafin e billigare enn diesel :wink:
Det Eirik skriv om at den har bedre holdbarhet, er at den blir ikkje angrepet av dieseldyr på samme måte som vanlig diesel.
No veit ikkje eg kor mange & parafin som er i den, men 90 % høyrtest litt i overkant møkje ut, med tanke på at parafin reduserar smørjeevnen og reduserar tennegenskapane.
'82 Saab 99
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5


- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"

Brukeravatar
Eirik
Overload!!!
Innlegg: 1865
Registrert: 03 mai 2006, 00:21
Medlemsnummer: N943
Navn: Eirik
Bil: M91 9000 CD 2,3i

Re: Julenøtt, hvorfor er parafin så godt?

Legg inn av Eirik » 17 des 2008, 19:14

Frode N073 skrev:
Eirik skrev: De kjører vel på F-34. Multifuel er etter hva jeg husker betegnelsen på en ovn.
F-34 er det samme som JP-8. (som http://en.wikipedia.org/wiki/JP-8.
Jeg fikk forklart av en i staben at de bruker F-34 fremfor vanlig diesel på grunn av at det har mye bedre holdbarhet, og at ikke dieselen skal fryse. Det skulle visst være mulig å la bilene stå mye lengre i ro med F-34, uten å måtte tappe av drivstoffet når bilen skal startes igjen.
den viktigaste grunnen e vel at parafin e billigare enn diesel :wink:
Ikke etter hva jeg fikk fortalt. Var ikke stor forskjellen i pris på å tanke F-34 og diesel.
http://no.wikipedia.org/wiki/F-34
Står der at det er 97% parafin og 3%diesel, men vet ikke om det stemmer. Trodde det var mer diesel i blandinga.
25 Year anniversary of Saab 9000

Brukeravatar
Frode N073
MAX BOOST
Innlegg: 3080
Registrert: 01 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N073
Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
Sted: Sola

Re: Julenøtt, hvorfor er parafin så godt?

Legg inn av Frode N073 » 17 des 2008, 19:16

Det Eirik skriv om at den har bedre holdbarhet, er at den blir ikkje angrepet av dieseldyr på samme måte som vanlig diesel.
No veit ikkje eg kor mange & parafin som er i den, men 90 % høyrtest litt i overkant møkje ut, med tanke på at parafin reduserar smørjeevnen og reduserar tennegenskapane.
hvis eg ikkje huske heilt feil så e det 70% parafin i dieselen. det at parafin smøre dårligare kan jo ver ein av grunnane te at me havarerte så mange motora i BV-206'ane når eg va inne i "krigen"
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil :twisted: Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel) :lol:
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt

Brukeravatar
Eirik
Overload!!!
Innlegg: 1865
Registrert: 03 mai 2006, 00:21
Medlemsnummer: N943
Navn: Eirik
Bil: M91 9000 CD 2,3i

Re: Julenøtt, hvorfor er parafin så godt?

Legg inn av Eirik » 17 des 2008, 19:23

Det kan stemme med det jeg mener å ha hørt. 7deler parafin, 3 deler diesel.
25 Year anniversary of Saab 9000

Andreas N1194
Overload!!!
Innlegg: 1742
Registrert: 28 jul 2007, 12:47
Medlemsnummer: 1194
Navn: Andreas E. Andersen
Bil: og900 T16 cab, 9-5, 9-3 cab
Sted: San Francisco
Kontakt:

Re: Julenøtt, hvorfor er parafin så godt?

Legg inn av Andreas N1194 » 17 des 2008, 21:15

Eirik skrev: De kjører vel på F-34. Multifuel er etter hva jeg husker betegnelsen på en ovn.
F-34 er det samme som JP-8. (som http://en.wikipedia.org/wiki/JP-8.
Jeg fikk forklart av en i staben at de bruker F-34 fremfor vanlig diesel på grunn av at det har mye bedre holdbarhet, og at ikke dieselen skal fryse. Det skulle visst være mulig å la bilene stå mye lengre i ro med F-34, uten å måtte tappe av drivstoffet når bilen skal startes igjen.
F34 er de dårligste egenskapene fra parafin og diesel sammenblandet, og det er KUN fordi det er billig. F-34 er den offisielle betegnelsen på guffa ja, men det gikk under navnet multifuel hos oss fordi den fyrte opp det meste, inklusive ovnen i et lagstelt (dette er en definisjonssak da men :P) At ovnen i et lagstelt kalles multifuel har en litt annen historie, men den kan vi ta en annen gang ;) jeg har selv fyrt en lagstelt-ovn på alt annet enn F-34, inklusive beretter fra tosker av noen stormpansergutter :mrgreen:

Jeg vet ikke hvem som har fortalt deg at det er holdbarheten Eirik, men det er en god skrøne akkurat det :mrgreen: F-34 sliter faktisk mer på motorene enn det meste annet. Den har litt bedre egenskaper i ekstremkulde, men det helliger ikke akkurat å kjøre på guffa.
"You pick up your best Girl, Get some Lutefisk sandwiches, and you go Ice Racing, That's a SAAB weekend" - Jay Leno

M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3

Brukeravatar
ToreN1246
Overload!!!
Innlegg: 1200
Registrert: 28 jan 2008, 17:08
Medlemsnummer: N1246
Navn: Tore
Bil: 9-5 aero -01
Sted: lillehammer
Kontakt:

Re: Julenøtt, hvorfor er parafin så godt?

Legg inn av ToreN1246 » 17 des 2008, 21:15

Macgeier skrev:BildeBildeBilde
99% parafin......................95%parafin...................85% parafin

9-5`en min (signaturbil) har småfusket i helt siden jeg kjøpte den, regnet med at det var kondens og har brukt kondensfjærner men fuskingen kommer stadig tilbake. Fuskingen er godt merkbar flytgass, kommer innimelom som "feilslag" ikke kontinuerlig fusking.

Som et infall kjøpte jeg dyserens på Biltema og det funket kanon, fuskingen forvant totalt, men når tanken var tom og ny tank ble fullt opp (uten dyserens) kom fuskingen tilbake. Siden disse tilsetniningen stort sett inneholder parafin (kerosin), så har jeg nå en 4 liters kanne med parafin i bagasjerommet, fyller 1/2liter parafin for hver tank og det holder fuskingen i sjakk.
Tanking uten parafin = fusking

Så her er følgende julenøtt:

Hva er det med parafinen som gjør bilen fuskefri?
- Smører den en skrantende bensinpumpe som synger på siste verset?
- Gir den et delvis tett bensinfilter "det lille ekstra"?
- Eller er det dysene som får lindrende behandling?
- Eller annet form for healing?

PS. det er ikke bare Biltemas produkter som inneholder parafin, ser at STP sine injection cleaners/treatment innholder opp til 100% (vektprosent) parafin.
ehhhh har saab kommet med 2 liter diesel motor da???
en diselmotor har vel ikke bensinpumpe eller bensinfilter :reading: :lol:
“Sucking all the marrow out of life doesn’t mean choking on the bone”

9-5 aero

19t7 l evo6ic l 3"dp-2,5twinpipe l 3b-fuel l bilstein l eibach l walbro l polyurethane l sas l VoldenRacing

SELGES:9-3ss aero -09 ratt komplett med airbag, som nytt! Har det enda om noen trenger det!

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: Julenøtt, hvorfor er parafin så godt?

Legg inn av EdHunter N815 » 17 des 2008, 22:25

ToreN1246 skrev:ehhhh har saab kommet med 2 liter diesel motor da???
en diselmotor har vel ikke bensinpumpe eller bensinfilter :reading: :lol:
Hvor står det at han har dieselmotor? ;)
Det er vel strengt tatt alle andre som har sporet tråden inn på diesel, trådstarter nevner ikke en gang ordet.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Svar