Fjerne balansekjede og9-3

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Berland N1165
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 108
Registrert: 27 okt 2007, 16:17

Fjerne balansekjede og9-3

Legg inn av Berland N1165 » 18 des 2008, 18:10

Nåken så har erfaring med å fjerne balanskjede på og9-3 2.0t?

Leverte bilen på verksted idag for å finne ut kva lydene fra motoren på bilen var og fekk beskjed om att det var noe gale med balansekjeden. Fekk to alternativ. Enten bytte den noe som ville koste mellom 25-30.000 lapper, eller å fjerne kjeden. Dette var ett billigare alternativ, men kunne medføre noe meir vibrasjon av motoren.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Fjerne balansekjede og9-3

Legg inn av Ingvar N629 » 18 des 2008, 19:12

Har ikke du hatt en ulyd som har kommet og gått? Og så konkluderer de med slitent balanseakselkjede? Og hvor i all verden får de prisen på 25-30 000 fra? Det er en kostbar sak å bytte den på de bilene (regner da med at de bytter hele transmisjonssatsen), men det der er det drøyeste jeg har hørt. Og hvordan kan de anbefale å klippe kjedet, når kamakselkjedet sammsynligvis også er slitent dersom balanseakselkjedet er det? Har de målt spenneren på kamkjedet? Hvor har du vært, scan-auto?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Berland N1165
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 108
Registrert: 27 okt 2007, 16:17

Re: Fjerne balansekjede og9-3

Legg inn av Berland N1165 » 18 des 2008, 19:43

Ingvar N629 skrev:Har ikke du hatt en ulyd som har kommet og gått? Og så konkluderer de med slitent balanseakselkjede? Og hvor i all verden får de prisen på 25-30 000 fra? Det er en kostbar sak å bytte den på de bilene (regner da med at de bytter hele transmisjonssatsen), men det der er det drøyeste jeg har hørt. Og hvordan kan de anbefale å klippe kjedet, når kamakselkjedet sammsynligvis også er slitent dersom balanseakselkjedet er det? Har de målt spenneren på kamkjedet? Hvor har du vært, scan-auto?
Det var det det begynte med, men dette er svaret eg fikk.Kamkjeden og kamdrev var det ingen slitasje på og om dei har målt spenneren på kjede veit eg ikkje, men det er vel noe som skal gjøres på service som blei utført for max ein månad siden. Prisen eg fikk var med å bytte alt av drev,kjeder og kjedeføring. Sa at dei måtte ned med heile motoren for å bytte dette, men det høres jo litt voldsomt ut spør du meg. Var på Sælen Auto som er ett saab verksted.

Tok ein telefon til Scan auto å snakket med ein mekaniker der om problemet og han sa og att visst det bare var feil på balansekjeden ville han og bare fjernet denne.
Dette er noe eg ikkje har peiling på så eg må bare stole på det dei seier :?

Brukeravatar
doo-kie
Overload!!!
Innlegg: 1960
Registrert: 22 feb 2008, 17:55
Medlemsnummer: N1304
Navn: Jens Petter Jensen
Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
Sted: Rognan, Saltdal

Re: Fjerne balansekjede og9-3

Legg inn av doo-kie » 18 des 2008, 19:58

Om du bare har feil med kjeden til balanseakslingene, og regner med verkstedet du har vært på har målt strammeren til registerkjeden, Ville ja ha tatt bort balansekjeden, og heller montert den på senere når du en gang må bytte registerkjeden.
men 25-30tusen for å bytte den er værtfall 15fro mye. Snakk med verksteder i sverige du om du velger å bytte alt for å være på den sikre siden og i tillegg slippe noe mere problemer med det i fremtiden.
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup

MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)


http://www.garaget.org/doo-kie

Berland N1165
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 108
Registrert: 27 okt 2007, 16:17

Re: Fjerne balansekjede og9-3

Legg inn av Berland N1165 » 18 des 2008, 20:02

doo-kie skrev:Om du bare har feil med kjeden til balanseakslingene, og regner med verkstedet du har vært på har målt strammeren til registerkjeden, Ville ja ha tatt bort balansekjeden, og heller montert den på senere når du en gang må bytte registerkjeden.
men 25-30tusen for å bytte den er værtfall 15fro mye. Snakk med verksteder i sverige du om du velger å bytte alt for å være på den sikre siden og i tillegg slippe noe mere problemer med det i fremtiden.
Det var det som var planen,å få byttet balanse- og regkjede med tilbehør ved ein seinare anledning.Blir litt langt å reise til sverige for å bytte dette, bor rett utenfor bergen

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Fjerne balansekjede og9-3

Legg inn av Ingvar N629 » 18 des 2008, 20:12

Berland N1165 skrev:om dei har målt spenneren på kjede veit eg ikkje, men det er vel noe som skal gjøres på service som blei utført for max ein månad siden.
Det skal ikke gjøres på service nei.

Prisen er den høyeste jeg har hørt om, på merkeverkstedet her i byen tar de 17k på 9-5. Motoren må ned der også.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: Fjerne balansekjede og9-3

Legg inn av EdHunter N815 » 18 des 2008, 22:10

Jeg ville nå i alle fall tatt turen innom Scanauto først og fått de til å ta en titt, de har mye mer erfaring enn Sælen...
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Svar