Girkasse problem?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Andy07
Innlegg: 10
Registrert: 29 jan 2009, 09:43

Girkasse problem?

Legg inn av Andy07 » 11 mar 2009, 14:30

Hallais!

Stod i dag i kø og det ble en del krypkjøring i oppoverbakke. Men plutselig sa det PANG! Dette ble etterfulgt av en fiiin raslelyd. Bilen går fint ann å sette i alle posisjonene på girene, men ingen respons. Det eneste som skjer er at raslelyden blir høy. Det er også en raslelyd når bilen er på tomgang, men betydelig lavere enn når den settes i gir.

Så det jeg derfor lurer på om det er girkassen som har tatt kveld? Eller om det er drivknuter?
Eller kan det ha noe med akslinger å gjøre?

Dette er et nytt problem for meg, som om noen har noe peiling på hva det kan være hadde det være kanon med noen innspill. Litt kjedelig å ha en "rennebil" på noen hundre kg med plass til 5. Bilen er den som er i signatur


Mvh
Andreas
Saab ng900s - 95mod
Saab ng900s - 94mod - (vraket)
Audi 80s - 89mod

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: Girkasse problem?

Legg inn av Paradigm N558 » 11 mar 2009, 15:14

kan minne om at diffen har tatt kveld.. men vanskelig å svare på, på direkten... :(

Edit, nei om den er der på tomgang og, så er det nok girkassa ja..
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
doo-kie
Overload!!!
Innlegg: 1960
Registrert: 22 feb 2008, 17:55
Medlemsnummer: N1304
Navn: Jens Petter Jensen
Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
Sted: Rognan, Saltdal

Re: Girkasse problem?

Legg inn av doo-kie » 12 mar 2009, 16:24

Andy07 skrev:Hallais!

Stod i dag i kø og det ble en del krypkjøring i oppoverbakke. Men plutselig sa det PANG! Dette ble etterfulgt av en fiiin raslelyd. Bilen går fint ann å sette i alle posisjonene på girene, men ingen respons. Det eneste som skjer er at raslelyden blir høy. Det er også en raslelyd når bilen er på tomgang, men betydelig lavere enn når den settes i gir.

Så det jeg derfor lurer på om det er girkassen som har tatt kveld? Eller om det er drivknuter?
Eller kan det ha noe med akslinger å gjøre?

Dette er et nytt problem for meg, som om noen har noe peiling på hva det kan være hadde det være kanon med noen innspill. Litt kjedelig å ha en "rennebil" på noen hundre kg med plass til 5. Bilen er den som er i signatur


Mvh
Andreas
Har du rattet over og sett at det ikke er en drivknute som er røket?? kunne høres ut som det.
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup

MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)


http://www.garaget.org/doo-kie

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Re: Girkasse problem?

Legg inn av Pål N526 » 12 mar 2009, 18:43

kan du beskrive om lyden er der ved f.eks innkobling av clutch? føltes det ut som noe som knakk rett? luktet det svidd clutch?

Hørest no unormalt ut at kassa ryker ved kjøring i kø(da tenker jeg på normal kjøring) 8)

forsk litt på om når du får lyden 8)

Kan jo være en drivknute. aksling kan gå rundt i N pga treghet i kassa..

øker raslingen i frekvens i ulike gir, men på samme turtall?
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
Aleks_
Overload!!!
Innlegg: 1679
Registrert: 02 mar 2007, 18:45
Medlemsnummer: N1025
Navn: Aleksander
Bil: MY01 9-5 2,3t
Sted: Stange v/ Hamar og Bodø

Re: Girkasse problem?

Legg inn av Aleks_ » 12 mar 2009, 21:00

Kan være drivknute ja. Nå tenker jeg bare høyt her, men ville man ikke kunne høre ca samme lyden hvis man satte bilen i gir, og dytta den fremover? Bare noe jeg ser for meg at kunne funka :wink:
Men ved nærmere ettertanke, så hvis du ikke fikk noe respons når du prøvde å ta i gang eller noe, så har du jo heller ingen motstand når du skal dytte.

Jeg kan umulig tenke meg at du klarte å smelle alle 5 girene på girkassa samtidig, så jeg hadde nok satt penga mine på noe lengre ute i drivlinja. Som feks diff eller knuter.

Som Datapaal sier, prøv å hør om det øker i frekvens avhengig av gir og med samme turtall.

- Aleks
N1025
- 2001 Saab 9-5 2,3t Sedan
x 1997 Saab 900S
http://www.garaget.org/Aleksander

“Horsepower sells cars, torque wins races” - Carol Shelby

Brukeravatar
doo-kie
Overload!!!
Innlegg: 1960
Registrert: 22 feb 2008, 17:55
Medlemsnummer: N1304
Navn: Jens Petter Jensen
Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
Sted: Rognan, Saltdal

Re: Girkasse problem?

Legg inn av doo-kie » 12 mar 2009, 21:19

Er no bare å kaste blikket bak forhjulene så ser man no fort om knuta har røket eller ikke, er no det første jeg ville sjekket.
Har selv opplevd å skulle rygge en mazda ut fra verksted, å plutseli ble det et klonk. Knuta gikk rett av uten forvarsel. var ikke klonke lyd, eller knasing fra knuta før den gikk av.
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup

MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)


http://www.garaget.org/doo-kie

Dj_Saab
Innlegg: 22
Registrert: 01 jun 2008, 23:27
Navn: Øyvind

Re: Girkasse problem?

Legg inn av Dj_Saab » 16 mar 2009, 19:57

i
Sist redigert av Dj_Saab den 10 apr 2010, 17:54, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Re: Girkasse problem?

Legg inn av Edward N812 » 16 mar 2009, 20:12

dette minner meg VELDIG om da clutchen på bilen min gikk til H****** i en treig oppoverbakke! både panget og raslinga etterpå var til stede! lykke til med å finne det ut, denne skal jeg følge med på ;)
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Svar