Feil man må se etter ved kjøp av Saab

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
vajda

Feil man må se etter ved kjøp av Saab

Legg inn av vajda » 17 mar 2009, 23:02

God dag, godt folk

Har endelig bestemt meg for å kjøpe en Saab 9.5.
Har ikke noe erfaring med Saab, og tekniske problemer som fort oppstår på disse bilene. Hva bør jeg se etter? Hvilke slitedeler må jeg være oppmerksom på osv.

Bilen jeg har sett på er en Saab 9.5 1,9 diesel 2006 modell

Brukeravatar
wollis
1.2 bar
1.2 bar
Navn: Thomas
Bil: 2001 9-5 Aero Est.
Sted: Finnøy, Rogaland

Re: Feil man må se etter ved kjøp av Saab

Legg inn av wollis » 18 mar 2009, 01:44

Hei og velkommen hit!

Jeg er ikke teknisk anlagt, men nå har jeg nettopp gått til innkjøp av 9-5 selv. I den sammenheng stilte jeg en del spm. ang kjente svakheter i forkant av anskaffelsen. Jeg valgte da bensin-motor med en del hk med den begrunnelse at bil ikke bare skal være fornuft :P

Motor:
Når det gjelder diesel er 1,9tdi anbefalt framfor 2,2tdi. Tidligere bensinmotorer(før `04) har hatt problemer med koksing av motorolje, men det ser ut som du legger deg på biler av nyere dato. Jeg har fått inntrykk av at dette ikke er noe problem så lenge ny veivhusventilasjon er montert og oljeskift er regelmessig utført. Entusiastintervall er hver 10000km, men mener merkeverksted tar det hver 20000km...

Understell:
9-5 er oppfattet som litt for myk i original oppsett ved sportslig kjøring. To ting som ble anbefalt sjekket og etterhvert oppgradert var ihvertfall dempere og foringer,-disse skal visst være underdimensjonert/feil konstruert og slites av den grunn uforholdsmessig mye. Basert på dette har jeg allerede bestilt nye uorginale dempere(der velger du selv hvilket oppsett du vil ha; Bilstein, Koni Fsd osv.) som gir et litt stivere preg. Foringene som ble anbefalt og som nå er bestilt er av merket Powerflex.

Elektrisk plukk:
Tidligere modeller(fram til 02?) har hatt hyppige pikselfeil i SID-display.
http://www.partsforsaabs.com/product_in ... ts_id=1566

Karosseri:
Har lest at bakluke på estate(stv.) har en tendens til å ruste.

Det finnes sikkert noen tråder på forumet hvis du bruker søkefunksjonen og tar tiden til hjelp hvis du ikke får svar på alt i denne tråden. Noen andre kan sikkert gi deg litt mer "matnyttige" og konkrete svar. Lykke til med bilkjøp!

Mvh.

Thomas.

Brukeravatar
Kåre N900
1.2 bar
1.2 bar
Sted: Oslo

Re: Feil man må se etter ved kjøp av Saab

Legg inn av Kåre N900 » 18 mar 2009, 08:04

Er vel "köpguide saab 9-5" i siste Bilsport-bladet også mener jeg å huske
Kåre

9-3 Turbo X