Spørsmål angående "Diesel snok"

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
laesi N1097
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 287
Registrert: 30 jun 2007, 11:10
Medlemsnummer: 1097
Navn: Lars-Ove Eie
Bil: 9-5 Vector 03-mod
Sted: Fiskå

Spørsmål angående "Diesel snok"

Legg inn av laesi N1097 » 29 mar 2009, 14:19

Hei!

Har noen spørsmål angående denne "Diesel snoken".
Har en 03-mod 9-5 2.0T vector, har jeg denne originalt?
Har den noe for seg på en standard motor?
Hva er prisen for denne og er den "bolt-on"?

Mvh
Lars-Ove

Brukeravatar
rolfi
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 683
Registrert: 03 jan 2008, 03:03
Medlemsnummer: N1248
Navn: Rolfi
Bil: My99 og9-3cab 2,0t
Sted: Sandnes

Re: Spørsmål angående "Diesel snok"

Legg inn av rolfi » 29 mar 2009, 17:57

med fare for og høres totalt idiot ut...

hva er en diesel snok?
Saab 900S 2.0 ltt 1992 (Grombilen)
Volvo v70 D3 Summum 2011 (kjerringa sin BLEIEEXPRESS)
+jobb 2012 Scania R500 6x4 + Carnehl tippsemi.
Rolf Martin N-1248

Brukeravatar
laesi N1097
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 287
Registrert: 30 jun 2007, 11:10
Medlemsnummer: 1097
Navn: Lars-Ove Eie
Bil: 9-5 Vector 03-mod
Sted: Fiskå

Re: Spørsmål angående "Diesel snok"

Legg inn av laesi N1097 » 29 mar 2009, 18:11

Har forstått at det er innsugsrøret inn til luftfilterboksen som er montert på 9-5 Diesel.
Skal være av større dimensjon kontra vanlig innsugsrør på bensinmotorene.

Vær ikke redd for å rette på meg viss jeg tar feil!! :lol:

http://www.garaget.org/?car=48081&image=608625

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Re: Spørsmål angående "Diesel snok"

Legg inn av Eirik N396 » 29 mar 2009, 18:21

Rolfi skrev:med fare for og høres totalt idiot ut...

hva er en diesel snok?
Rør fra grill ned til luftfilter, hentet fra 3,0 Tid. Så du har helt rett Lars-Ove :)

Enda et bilde her http://www.garaget.org/?car=2038&image=101230

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Re: Spørsmål angående "Diesel snok"

Legg inn av Eirik N396 » 29 mar 2009, 18:29

Om du vil lese litt kan du jo se her
http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... =3&t=81388

Jeg har lest gjennom halve nå (omtrent) og det ser ut til at dieselsnorkelen kom som standard i -05, uten at jeg kan bekrefte det..

Brukeravatar
Frode N073
MAX BOOST
Innlegg: 3080
Registrert: 01 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N073
Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
Sted: Sola

Re: Spørsmål angående "Diesel snok"

Legg inn av Frode N073 » 29 mar 2009, 21:09

om du vil merka forskjell på ein standard bil ska eg ikkje sei någe om. men det e blitt skreve at det e ein "liten" forskjell.
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil :twisted: Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel) :lol:
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Spørsmål angående "Diesel snok"

Legg inn av Ingvar N629 » 29 mar 2009, 22:26

Forskjellen er større jo mer effekt du har, jo større luftmengde som skal gjennom røret pr tidsenhet, desto større blir lufthastigheten, og dermed undertrykket før turbinen. Rør i større dimensjon motvirker dette.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar