EGR ventil
Moderator: Moderatorer
EGR ventil
Noen som har hatt problemer med denne og blitt kvitt problemet? Jeg har en 9-3 2009 modell. problemet er at det stadig kommer feilkode på denne. For beskjed fra vekstedet at det er et problem med disse. De har byttet/renset denne 8 ganger nå. Den klistrer seg igjen på en måte er det siste jeg har fått svar på uten at det hjelper meg noe.
Sist redigert av ersnil den 11 apr 2009, 06:44, redigert 1 gang totalt.
-
- MAX BOOST
- Innlegg: 3628
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N17
- Navn: Børre Midtlien
- Bil: -63 96/-73 99/-76 95
- Sted: Lillehammer
- Kontakt:
Re: EGR ventil
Hei og velkommen til oss!
Litt mer info bør du skrive, hva slags bil har du, motortype og årsmodell, samt hva er problemet du har med EGR'n din... Da er sjansen for at noen kan svare deg mye bedre, og du følger de regler som er satt opp her.
Litt mer info bør du skrive, hva slags bil har du, motortype og årsmodell, samt hva er problemet du har med EGR'n din... Da er sjansen for at noen kan svare deg mye bedre, og du følger de regler som er satt opp her.

-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM
TECH2 // Lawicel & BDM
- Haaka
- 2.0 bar
- Innlegg: 588
- Registrert: 16 des 2007, 05:50
- Medlemsnummer: N1236
- Bil: Saab900SEturbo94'
- Sted: Oslo (Tromsø)
Re: EGR ventil
Sak 1: Egr-ventilen kan sjeldent renses med stort hell. Tilbakeført eksos inneholder store mengder koks, sot og carbonpartikler ved høy temperatur.. Eneste reparasjon på dette er å skifte ventil, og vender problemet tilbake, skal det feilsøkes etter motorfeil som fører til unormalt store mengder sot og partikler, eller andre årsaker til fast/åpen ventil.. I realiteten finner de nok ikke noe, og kan komme til å be deg legge om kjørestil osv osv osv ala ansvarsfraskrivelse. Men de bør i allefall skifte ventilen for deg, og gjøre et feilsøk. Og det er deretter verkstedets ansvar å underrette importør/produsent om et problem, for å få snarlig hjelp av disse til utbedringen.
Sak 2: I følge norsk lov om forbrukerrett/håndverksarbeid har et verksted 3 (gjentar, tre) reparasjonsforsøk på seg, av gjentakende/samme feilårsak før du som kunde kan kreve bilkjøpet hevet. Har de sikret seg, kan de ha vært tydelige for deg i å presisere de har gjort 'utbedringstiltak', hvilket ikke er en reparasjon, ergo uendelig med sjanser og du kan fortsatt ikke heve kjøp. Tenk gjennom, har de sagt tre gang til deg at bilen nå er reparert? Da har du rett til å heve kjøp (Om det ikke er ønskelig for din del, skal du holde det for deg selv og fortsatt ha som pressmiddel). Men obs, regelen gjelder for samme tre feilårsaker, det er ikke slik at en bil kun kan ha tre forskjellige feil totalt, og dermed grunnlagt for heving. Tre spesifikke gjentakende feil, hvilket bla. en 'fastnet' egr-ventil er..
Ergo sak 3: dette er noe du bør ta med forhandleren/verkstedet.. Kjenner et gufs over ryggen bare tanken på at du som kunde feks skulle reparere selv, for da mister du alt hold ift verkstedets garanti og reklamasjonsansvar. De er påkrevd av importør å hjelpe deg med bilen din!
Sak 2: I følge norsk lov om forbrukerrett/håndverksarbeid har et verksted 3 (gjentar, tre) reparasjonsforsøk på seg, av gjentakende/samme feilårsak før du som kunde kan kreve bilkjøpet hevet. Har de sikret seg, kan de ha vært tydelige for deg i å presisere de har gjort 'utbedringstiltak', hvilket ikke er en reparasjon, ergo uendelig med sjanser og du kan fortsatt ikke heve kjøp. Tenk gjennom, har de sagt tre gang til deg at bilen nå er reparert? Da har du rett til å heve kjøp (Om det ikke er ønskelig for din del, skal du holde det for deg selv og fortsatt ha som pressmiddel). Men obs, regelen gjelder for samme tre feilårsaker, det er ikke slik at en bil kun kan ha tre forskjellige feil totalt, og dermed grunnlagt for heving. Tre spesifikke gjentakende feil, hvilket bla. en 'fastnet' egr-ventil er..

Ergo sak 3: dette er noe du bør ta med forhandleren/verkstedet.. Kjenner et gufs over ryggen bare tanken på at du som kunde feks skulle reparere selv, for da mister du alt hold ift verkstedets garanti og reklamasjonsansvar. De er påkrevd av importør å hjelpe deg med bilen din!
Re: EGR ventil
EGR problemer på denne motoren er et kjent problem (som desverre gm ikke har greid å løse enda .... ) .
Problemet er at egr går seg fast / går tregt pga sot.
Har vært gjort forsøk på å lage innsnevring ved egr (med vellykket resultat på noen biler).
Problemet med soting er noe betinget av kjørestil/mønster.
Problemet er at egr går seg fast / går tregt pga sot.
Har vært gjort forsøk på å lage innsnevring ved egr (med vellykket resultat på noen biler).
Problemet med soting er noe betinget av kjørestil/mønster.
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1588
- Registrert: 04 des 2005, 17:17
- Medlemsnummer: N719
- Navn: Mats
- Bil: 9-3
- Sted: Bergen
Re: EGR ventil
det viser seg at de som bruker bilen og kjører friskt ikke har noe serlig EGR problemer, verre med de som kjører med hatt og ikke tørr å dra den ut på turtall jevnlig 

Det är inga problem att hålla 120-130km/h, trampa för fullt och se svarta spår i bakspegeln
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Re: EGR ventil
Stemmer.Mats900SQR skrev:det viser seg at de som bruker bilen og kjører friskt ikke har noe serlig EGR problemer, verre med de som kjører med hatt og ikke tørr å dra den ut på turtall jevnlig
Når min far henta ut sin M07 9-3SC 1.9TiD fikk han beskjed hjå forhandlaren om å ha ein frisk køyrestil for å unngå soting.
Re: EGR ventil
Takk. Jeg er ikke noen sinke i trafikken jeg daHjelle, N6 skrev:Stemmer.Mats900SQR skrev:det viser seg at de som bruker bilen og kjører friskt ikke har noe serlig EGR problemer, verre med de som kjører med hatt og ikke tørr å dra den ut på turtall jevnlig
Når min far henta ut sin M07 9-3SC 1.9TiD fikk han beskjed hjå forhandlaren om å ha ein frisk køyrestil for å unngå soting.

Re: EGR ventil
alle bilmerker har store problemer med egr systemet.
hadde det vært opp til bilfabrikantene hadde egr vært kastet i søppla ...... men pga av krav fra myndigheter må det brukes for å redusere nox utslipp.
Det egr ventilen gjør er å kjøre eksos inn i motor igjen, mengde etter turtall og belastning.
Man kan prøv å tenk seg selv hvor lenge meneskekroppen hadde fungert om den skulle ha fått inn det som gikk ut ...
hadde det vært opp til bilfabrikantene hadde egr vært kastet i søppla ...... men pga av krav fra myndigheter må det brukes for å redusere nox utslipp.
Det egr ventilen gjør er å kjøre eksos inn i motor igjen, mengde etter turtall og belastning.
Man kan prøv å tenk seg selv hvor lenge meneskekroppen hadde fungert om den skulle ha fått inn det som gikk ut ...