Her postes alt som har med understell, bremser, dekk og felger å gjøre.
Moderator: Moderatorer
-
kroogie N1570
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 40
- Registrert: 15 mai 2008, 18:16
- Medlemsnummer: N1570
- Navn: Jon
- Bil: 2001 9-5 2,3t Estate automat
Legg inn
av kroogie N1570 » 30 apr 2009, 22:47
Har noen spørsmål ang. gule Koni dempere som skal monteres på en 2001 9-5 Estate
1.Er det bare bakdemperne som er justerbare?
2.Er det noen som har noen erfaringrer i forhold til å plassere fjærfestet i normalt leie kontra "campingvognleie?(altså heve det opp ettspor på demperen)
3-Synspunkter på hvor hardt en evt skal justere bakdemperen? Har nå kun skrudd til 180grader, vil jo ikke ha dem altfor harde eller!?
4. Hvilke andre deler bør byttes i forbindelse med demperskifte?(skal også montere Eibach fjærer og Powerflex nr.4(i første omgang

))
kroogie N1570
2001 Saab 9-5 2,3t Estate
Gule Koni, Eibach
-
Kurt N597
- 1.2 bar

- Innlegg: 267
- Registrert: 31 aug 2007, 12:39
- Medlemsnummer: N597
- Navn: Kurt
- Bil: 9-5 Aero Estate
- Sted: Tromsø
Legg inn
av Kurt N597 » 30 apr 2009, 23:56
1. Nei
2. Hvis du kjører en del med last som jeg gjør, så funker det bra på øverste nivå. Smak og behag tror jeg.
3. Smak og behag her også. Tror jeg har mine på 360º.
4. Bytt fjærbeinslager og kanskje også plata under fjæra foran.
mvh Kurt N597
Saab 9-5 Aero Estate
-
kroogie N1570
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 40
- Registrert: 15 mai 2008, 18:16
- Medlemsnummer: N1570
- Navn: Jon
- Bil: 2001 9-5 2,3t Estate automat
Legg inn
av kroogie N1570 » 01 mai 2009, 08:29
Kurt N597 skrev:1. Nei
2. Hvis du kjører en del med last som jeg gjør, så funker det bra på øverste nivå. Smak og behag tror jeg.
3. Smak og behag her også. Tror jeg har mine på 360º.
4. Bytt fjærbeinslager og kanskje også plata under fjæra foran.
Hvordan justerer en de fremme da?
kroogie N1570
2001 Saab 9-5 2,3t Estate
Gule Koni, Eibach
-
Kurt N597
- 1.2 bar

- Innlegg: 267
- Registrert: 31 aug 2007, 12:39
- Medlemsnummer: N597
- Navn: Kurt
- Bil: 9-5 Aero Estate
- Sted: Tromsø
Legg inn
av Kurt N597 » 01 mai 2009, 09:34
kroogie N1570 skrev:Hvordan justerer en de fremme da?
På samme måte som man justerer de bak. Man presser demperen helt sammen og vrir stempelstangen til ønsket justering.
Både foran og bak må demperne justeres mens de er demontert.
mvh Kurt N597
Saab 9-5 Aero Estate
-
kroogie N1570
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 40
- Registrert: 15 mai 2008, 18:16
- Medlemsnummer: N1570
- Navn: Jon
- Bil: 2001 9-5 2,3t Estate automat
Legg inn
av kroogie N1570 » 03 mai 2009, 17:12
Kurt N597 skrev:kroogie N1570 skrev:Hvordan justerer en de fremme da?
På samme måte som man justerer de bak. Man presser demperen helt sammen og vrir stempelstangen til ønsket justering.
Både foran og bak må demperne justeres mens de er demontert.
Der vart det ja! Takk for hjelpa, ble 360grader foran og bak. Får håpe nyrene holder

kroogie N1570
2001 Saab 9-5 2,3t Estate
Gule Koni, Eibach
-
kroogie N1570
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 40
- Registrert: 15 mai 2008, 18:16
- Medlemsnummer: N1570
- Navn: Jon
- Bil: 2001 9-5 2,3t Estate automat
Legg inn
av kroogie N1570 » 11 mai 2009, 19:05
Ferdig montert med Eibach fjærer! Ble litt andre kjøreegenskaper for å si det sånn. Litt snedig, men bensinforbruket har gått merkbart opp etter jeg fikk de montert, hva kan det ha seg
Og bilde såklart:

kroogie N1570
2001 Saab 9-5 2,3t Estate
Gule Koni, Eibach
-
doo-kie
- Overload!!!
- Innlegg: 1960
- Registrert: 22 feb 2008, 17:55
- Medlemsnummer: N1304
- Navn: Jens Petter Jensen
- Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
- Sted: Rognan, Saltdal
Legg inn
av doo-kie » 11 mai 2009, 19:59
kroogie N1570 skrev:, men bensinforbruket har gått merkbart opp etter jeg fikk de montert, hva kan det ha seg

Litt hard høyrefot

MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup
MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)
http://www.garaget.org/doo-kie
-
Dopus
- 2.0 bar

- Innlegg: 529
- Registrert: 15 mar 2007, 23:28
- Bil: 9-5 2.0T stg2 Bilste lesjofors
- Sted: Haugalandet
Legg inn
av Dopus » 12 mai 2009, 09:33

Merklig. høyere forbruk fikk jeg også etter at jeg skifta dempere. Det samme skjedde også etter at ecuen ble oppgradert...rart
-
Talker
- 1,5 bar

- Innlegg: 493
- Registrert: 28 jun 2008, 15:12
- Medlemsnummer: N1429
- Navn: Christian Franset
- Bil: ng900
- Sted: Molde
Legg inn
av Talker » 12 mai 2009, 21:52
Og etter at man får seg effektanlegg, og åpent luftfilter, og ny dump for de som kan det, og, og...
