Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
Marius Bruheim
- 2.0 bar

- Innlegg: 610
- Registrert: 25 apr 2009, 10:15
- Medlemsnummer: N1676
- Navn: Marius Bruheim Stavne
- Bil: 08 Saab 9-5 TiD STV
- Sted: Sunndalsøra
Legg inn
av Marius Bruheim » 11 mai 2009, 20:05
Heisann
Jeg er da altså ny på dette forumet:) har sendt mail til medlemsgreiene angående betaling av fullt medlemskap men har ikke fått respons på 4 uker :S
Men uansett.
Det jeg lurer på er, hva skal til for å få ettermontert en turbo på en 2.0i? Er det så enkelt som og klaske på en eksosmanifold med en lavtrykksturbo? Eller er det mere som skal til?:)
Takker for svar:)
MVH Marius Bruheim Stavne
08 Saab 9-5 Stv, 1,9TiD med litt hjelp av Hirsch
"
-
Andrew N1328
- Overload!!!
- Innlegg: 1362
- Registrert: 18 jun 2008, 21:24
- Medlemsnummer: N1328
- Navn: Andrew
- Bil: 04 9-5 2.0t Hirsch
- Sted: Trondheim
-
Kontakt:
Legg inn
av Andrew N1328 » 11 mai 2009, 20:36
Marius Bruheim skrev:Heisann
Jeg er da altså ny på dette forumet:) har sendt mail til medlemsgreiene angående betaling av fullt medlemskap men har ikke fått respons på 4 uker :S
Men uansett.
Det jeg lurer på er, hva skal til for å få ettermontert en turbo på en 2.0i? Er det så enkelt som og klaske på en eksosmanifold med en lavtrykksturbo? Eller er det mere som skal til?:)
Takker for svar:)
MVH Marius Bruheim Stavne
Er så langt i fra ekspert på området, men det jeg kan si er at det involverer bytte av ledningsnett og endel detaljer på selve motoren+ ny motorstyring(om det er kun omprogramering eller mer er jeg usikker på)...
Er endel arbeid, men er fullt mulig
-
EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Legg inn
av EdHunter N815 » 11 mai 2009, 23:58
Dette temaet har vært oppe mange ganger før, og "the bottom line" har vel hver gang endt med at det er tusen ganger enklere å bytte motor enn å bygge turbo på en sugemotor. Det er et utall smådeler du trenger for å få en fungerende turbo, manifolden og turboen er bare toppen av isfjellet. Bare deleprisene på det du trenger tipper jeg vil komme opp mot det en komplett turbomotor med motorledningsnett og hjerne vil koste deg, og arbeidet er bare en brøkdel i forhold.
Når det gjelder medlemsskapet tenker jeg du finner svaret ditt her;
viewtopic.php?f=14&t=25487.

Det er bare å være tålmodig, så kommer det nok brev til deg også.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
-
Marius Bruheim
- 2.0 bar

- Innlegg: 610
- Registrert: 25 apr 2009, 10:15
- Medlemsnummer: N1676
- Navn: Marius Bruheim Stavne
- Bil: 08 Saab 9-5 TiD STV
- Sted: Sunndalsøra
Legg inn
av Marius Bruheim » 12 mai 2009, 18:46
Ok takk for svar
Spare litt penger da skjønner jeg
MVH Marius Bruheim Stavne
-
be_foto N710
- 2.0 bar

- Innlegg: 647
- Registrert: 24 jun 2006, 18:05
- Medlemsnummer: N710
- Navn: Bjørn Erik
- Bil: NG900 98. 2L suger 9-5 01 2,3L
- Sted: Blystadlia
-
Kontakt:
Legg inn
av be_foto N710 » 13 mai 2009, 10:16
Det løner seg engentlig ikke i det heletat å begyne å bygge om til turbo i en suger Saab, kostnadene blir såpas store så det lønner seg å selgen den bilen du har og kjøpe en ny med turbo, prisen blir ca det samme, og du sparer mye arbeid.
Men hvis du skal bygge omm så skaf deg en ferdig turbo motor.
Grønn Ng 900 98 model2L suger
Sølv 9-5 2,3L varebil 2001
Jeg er dyslektiker, så skrivefeil kan forekomme. Kan hende noe blir uforstålig! Send meg en PM, så skal jeg rette opp i det.