"dårlig" ladetrykk

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Gisle N163
Overload!!!
Innlegg: 1085
Registrert: 07 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N163
Navn: Gisle Hillesund
Bil: M06 - Saab 9-5 1,9 TiD sedan
Sted: Søgne
Kontakt:

"dårlig" ladetrykk

Legg inn av Gisle N163 » 13 mai 2009, 18:38

Jeg har aldri vært særlig inne i de faktiske verdier på ladetrykk... men etter at jeg monterte TTmåler fra Speedparts har jeg begynt å henge meg opp i noen ting. På tomgang og vanlig kjøring viser den stort sett -0,5 - -0,7 BAR. Først ved pådrag bikker den over på pluss siden. Mulig dette er normalt, men kan jo være greit å spørre. Er oppe i rett over 1,0 BAR på det høyeste. I tillegg lyser Check Engine lampa mi og jeg mistenker at den suger falsk luft noe sted. Hvordan går jeg frem for å sjekke dette???

Alle svar er gode svar, og ingen spørsmål er dumme spørsmål her inne har jeg hørt.... :D

-Gisle
'96 Saab 900R Turbo

If u do too much - people get dependent on u.
If u do too little - they lose hope.
If u do things rigth people won't be shure you've done anything at all.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: "dårlig" ladetrykk

Legg inn av Ingvar N629 » 13 mai 2009, 18:58

Normale verdier det der.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: "dårlig" ladetrykk

Legg inn av EdHunter N815 » 13 mai 2009, 19:54

Ingvar N629 skrev:Normale verdier det der.
Utenom CE lampen da. :D

Men som Ingvar sier er det helt normalt, du skal ha vacuum når turboen ikke lader, av den enkle grunn at motoren selv må forsyne seg med luft for å holde seg i live. Med andre ord, den suger luften inn, og trykkføleren måler negative verdier. ;)

Dermed vil jeg tro det er en annen grunn til at CE lyser, så du bør ta deg en tur for å få lest ut feilkoder.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
Haaka
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 588
Registrert: 16 des 2007, 05:50
Medlemsnummer: N1236
Bil: Saab900SEturbo94'
Sted: Oslo (Tromsø)

Re: "dårlig" ladetrykk

Legg inn av Haaka » 13 mai 2009, 20:08

Sjekk blinkekoder da :wink:

Motor av, tenning 2, tell antall sammenhengende blink i CElampe, kan være lagret flere forskjellige blinkekoder. Ett langt blink bekrefter start og slutt på kode. Da har du noe å ta utgangspunkt i..

Brukeravatar
Gisle N163
Overload!!!
Innlegg: 1085
Registrert: 07 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N163
Navn: Gisle Hillesund
Bil: M06 - Saab 9-5 1,9 TiD sedan
Sted: Søgne
Kontakt:

Re: "dårlig" ladetrykk

Legg inn av Gisle N163 » 13 mai 2009, 20:33

Ahaaa... nå ble ting litt logisk her... i hvertfall litt. Skal snart ha service på bilen. tar det meste da. I hvertfall før landstreffet og rudskogen... :D

Takk for svar..

-Gisle
'96 Saab 900R Turbo

If u do too much - people get dependent on u.
If u do too little - they lose hope.
If u do things rigth people won't be shure you've done anything at all.

Svar