Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
Gisle N163
- Overload!!!
- Innlegg: 1085
- Registrert: 07 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N163
- Navn: Gisle Hillesund
- Bil: M06 - Saab 9-5 1,9 TiD sedan
- Sted: Søgne
-
Kontakt:
Legg inn
av Gisle N163 » 13 mai 2009, 18:38
Jeg har aldri vært særlig inne i de faktiske verdier på ladetrykk... men etter at jeg monterte TTmåler fra Speedparts har jeg begynt å henge meg opp i noen ting. På tomgang og vanlig kjøring viser den stort sett -0,5 - -0,7 BAR. Først ved pådrag bikker den over på pluss siden. Mulig dette er normalt, men kan jo være greit å spørre. Er oppe i rett over 1,0 BAR på det høyeste. I tillegg lyser Check Engine lampa mi og jeg mistenker at den suger falsk luft noe sted. Hvordan går jeg frem for å sjekke dette???
Alle svar er gode svar, og ingen spørsmål er dumme spørsmål her inne har jeg hørt....
-Gisle
'96 Saab 900R Turbo
If u do too much - people get dependent on u.
If u do too little - they lose hope.
If u do things rigth people won't be shure you've done anything at all.
-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 13 mai 2009, 18:58
Normale verdier det der.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Legg inn
av EdHunter N815 » 13 mai 2009, 19:54
Ingvar N629 skrev:Normale verdier det der.
Utenom CE lampen da.
Men som Ingvar sier er det helt normalt, du skal ha vacuum når turboen ikke lader, av den enkle grunn at motoren selv må forsyne seg med luft for å holde seg i live. Med andre ord, den suger luften inn, og trykkføleren måler negative verdier.
Dermed vil jeg tro det er en annen grunn til at CE lyser, så du bør ta deg en tur for å få lest ut feilkoder.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
-
Haaka
- 2.0 bar

- Innlegg: 588
- Registrert: 16 des 2007, 05:50
- Medlemsnummer: N1236
- Bil: Saab900SEturbo94'
- Sted: Oslo (Tromsø)
Legg inn
av Haaka » 13 mai 2009, 20:08
Sjekk blinkekoder da
Motor av, tenning 2, tell antall sammenhengende blink i CElampe, kan være lagret flere forskjellige blinkekoder. Ett langt blink bekrefter start og slutt på kode. Da har du noe å ta utgangspunkt i..
-
Gisle N163
- Overload!!!
- Innlegg: 1085
- Registrert: 07 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N163
- Navn: Gisle Hillesund
- Bil: M06 - Saab 9-5 1,9 TiD sedan
- Sted: Søgne
-
Kontakt:
Legg inn
av Gisle N163 » 13 mai 2009, 20:33
Ahaaa... nå ble ting litt logisk her... i hvertfall litt. Skal snart ha service på bilen. tar det meste da. I hvertfall før landstreffet og rudskogen...
Takk for svar..
-Gisle
'96 Saab 900R Turbo
If u do too much - people get dependent on u.
If u do too little - they lose hope.
If u do things rigth people won't be shure you've done anything at all.