reservedeler Saab
Moderator: Moderatorer
reservedeler Saab
Via "kjentes-kjente" har det kommet meg for øret at Saab har problemer med å skaffe reservedeler. "Kjentes-kjente" jobber i Saabsystemet, og jeg spisset derfor ørene. Dessverre ble det ikke mer snakk om dette da. Vet at det står dårlig til med Saab om dagen (dessverre) men trodde ikke det var så dårlig.
Spør da jeg solgte bilen min i går, og har et sterkt ønske om å kjøpe meg en nyere Saab 9-3 eller 9-5 igjen (når selgerne skjønner at jeg dessverre ikke er interessert i å betale "blodpris" for en 1-2 år gammel Saab, slik situasjonen er i dag....). Men det jeg ble mest skeptisk til i forhood til kjøp av en nyere Saab er imidlertid at det skal være problemer med reservedeler... Er det noen her inne som har et annet inntrykk, eller sliter hele saaborganisasjonen i en skikkelig hengemyr om dagen?
Spør da jeg solgte bilen min i går, og har et sterkt ønske om å kjøpe meg en nyere Saab 9-3 eller 9-5 igjen (når selgerne skjønner at jeg dessverre ikke er interessert i å betale "blodpris" for en 1-2 år gammel Saab, slik situasjonen er i dag....). Men det jeg ble mest skeptisk til i forhood til kjøp av en nyere Saab er imidlertid at det skal være problemer med reservedeler... Er det noen her inne som har et annet inntrykk, eller sliter hele saaborganisasjonen i en skikkelig hengemyr om dagen?
Re: reservedeler Saab
Jeg har ikke hørt noe om det.
Og du trenger neppe å bekymre deg.
Så lenge det finnes SAAB på veien vil det lages deler.
SAAB lager ikke deler, de bare utvikler og setter sammen biler.
Underlevrandørene, som lager deler, har lyst til å tjene penger og de vil fortsette å lage deler så lenge behovet er der.
Disse ryktene om deletilgangen vil jeg tippe er "allvitere" som uttaler som om ting de ikke har greie på.
Fakta er at det fantes et rykte som sa at SAAB ikke hadde penger til å kjøpe deler av underlevrandørene sine, eller skyldte så mye penger at underlevrandørene holdt tilbake deler.
Dette gjelder altså for nybilproduksjonen.
Deletilgang til din bruktbil vil aldri være noe problem.
Og du trenger neppe å bekymre deg.
Så lenge det finnes SAAB på veien vil det lages deler.
SAAB lager ikke deler, de bare utvikler og setter sammen biler.
Underlevrandørene, som lager deler, har lyst til å tjene penger og de vil fortsette å lage deler så lenge behovet er der.
Disse ryktene om deletilgangen vil jeg tippe er "allvitere" som uttaler som om ting de ikke har greie på.
Fakta er at det fantes et rykte som sa at SAAB ikke hadde penger til å kjøpe deler av underlevrandørene sine, eller skyldte så mye penger at underlevrandørene holdt tilbake deler.
Dette gjelder altså for nybilproduksjonen.
Deletilgang til din bruktbil vil aldri være noe problem.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.
99 9-3 Cab.
- KongerudN344
- MAX BOOST
- Innlegg: 2296
- Registrert: 05 aug 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N344
- Navn: Kenneth Kongerud
- Sted: Fetsund
Re: reservedeler Saab
Snakket med min SAAB-forhandler om noen foringer til min 9-5 for ei stund siden og de var ikke på lager. Han kunne muligens skaffe de i fra Sverige, men skjønte det sånn at leveransene derfra hadde vært noe så som så i det siste så kan kunne ikke garantere leveringstid på de. Har også prøvd og få tak i disse foringene uorginalt og det virker som om markedet er støvsugd. Kan selvfølgelig være tilfeldig.
2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99
Re: reservedeler Saab
Jeg kjøpte foringer hos SAAB på Lillehammer for ikke så lenge siden.
Fikk dagen etter.
Fikk dagen etter.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.
99 9-3 Cab.
Re: reservedeler Saab
Det var noe lignende jeg hørte, og som gjør meg litt skeptiskKongerudN344 skrev:Snakket med min SAAB-forhandler om noen foringer til min 9-5 for ei stund siden og de var ikke på lager. Han kunne muligens skaffe de i fra Sverige, men skjønte det sånn at leveransene derfra hadde vært noe så som så i det siste så kan kunne ikke garantere leveringstid på de. Har også prøvd og få tak i disse foringene uorginalt og det virker som om markedet er støvsugd. Kan selvfølgelig være tilfeldig.

- Dopus
- 2.0 bar
- Innlegg: 529
- Registrert: 15 mar 2007, 23:28
- Bil: 9-5 2.0T stg2 Bilste lesjofors
- Sted: Haugalandet
Re: reservedeler Saab
underlevrandører ønsker å tjene penger. Saab eiere ønsker tilgang på reservedeler. Ser ikke problemet. Begge parter er vinnere i en slik situasjon. Så lenge det ruller saaber på veien er det alltids reservedeler å få tak i.
Saab 9-5 2.0T SE 2001modell
2,5"catback eksos og sportsfilter
Bilstein Sport og Lesjöfors senkefjærer
speedparts steg 2
http://www.garaget.org/?car=138459
2,5"catback eksos og sportsfilter
Bilstein Sport og Lesjöfors senkefjærer
speedparts steg 2
http://www.garaget.org/?car=138459
- Henrik N449
- Overload!!!
- Innlegg: 1943
- Registrert: 10 nov 2004, 01:00
- Sted: Drammen
Re: reservedeler Saab
Jeg tror ikke noen som kjøper eller selger saab tenker noe særlig over saabs økonomiske situasjon når dem priser bilene sine. Derfor er det nok bare du som ser en "blodpris" 

Medlemsnr. N449
-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero
Dagens værmelding: Vær snill og grei
-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero
Dagens værmelding: Vær snill og grei
Re: reservedeler Saab
Tror nok dessverre ikke at det er bare meg som tenker på Saab økonomiske situasjon og evt tilgang til deler - både nå, og på litt sikt - dersom vi skal kjøpe nyere Saab. Merket det allerede i fjor høst da jeg solgte min hittil siste Saab, en 06 modell. Noen kjøpere brukte Saab sin øk.situasjon som argument allerede da - og like etter gikk bla. autohuset konk - og det ble kjent at GM helst ville droppe Saab. Merket også at bilen var skikkelig tungsolgt, selv om jeg la meg meget lavt i pris, bilen var gått lite og kurant utstyrt.
Jeg har veldig lyst på en nyere Saab igjen (kjøper ikke ny, da dette garantert er å kaste mer enn 100000 ut av vinduet), men betaler ikke det samme for en Saab som for, beklager å måtte si det, mer kurante biler (og da mener jeg kurant i forholt til å bli kvitt igjen, ikke bilen i seg selv). Jeg kjøper heller ikke bil for å ha i mange år, da jeg liker å skifte bil forholdsvis hyppig. Det er derfor greit å kjøpe en bil som er lett å bli kvitt igjen. Snakket med en Saabselger som bekreftet at de slet skikkelig med å bli kvitt bilene da folk var blitt mer skeptiske til merket, og at skulle de bli kvitt en nyere Saab måtte de selge den til en svært god pris..
Egen erfaring med å bli kvitt en nyere Saab + det som er skjedd i markedet i det senere gjør at jeg syns mange Saabselgere er noe optimistiske i sine prisvurderinger. Som sagt innledningsvis har jeg veldig lyst på Saab igjen, men ser at jeg nok må avvente litt til realiteten går opp for de som selger....
Vil ikke havne i samme situasjon som en fetter av meg som kjøpte ny Rover 75 for noen år siden, Han har den enda - for å si det sånn......
Jeg har veldig lyst på en nyere Saab igjen (kjøper ikke ny, da dette garantert er å kaste mer enn 100000 ut av vinduet), men betaler ikke det samme for en Saab som for, beklager å måtte si det, mer kurante biler (og da mener jeg kurant i forholt til å bli kvitt igjen, ikke bilen i seg selv). Jeg kjøper heller ikke bil for å ha i mange år, da jeg liker å skifte bil forholdsvis hyppig. Det er derfor greit å kjøpe en bil som er lett å bli kvitt igjen. Snakket med en Saabselger som bekreftet at de slet skikkelig med å bli kvitt bilene da folk var blitt mer skeptiske til merket, og at skulle de bli kvitt en nyere Saab måtte de selge den til en svært god pris..
Egen erfaring med å bli kvitt en nyere Saab + det som er skjedd i markedet i det senere gjør at jeg syns mange Saabselgere er noe optimistiske i sine prisvurderinger. Som sagt innledningsvis har jeg veldig lyst på Saab igjen, men ser at jeg nok må avvente litt til realiteten går opp for de som selger....
Vil ikke havne i samme situasjon som en fetter av meg som kjøpte ny Rover 75 for noen år siden, Han har den enda - for å si det sånn......

Re: reservedeler Saab
Som sagt så lager ikke SAAB deler til bilene sine. Det er det underlevrandører som gjør. Rattstammen er f.eks produsert på Raufoss. Og sikkert støtfangeren også.
Om SAAB går konk har det lite å si for deletilgangen.
Så lenge det ruller SAAB på veien så vil noen lage deler fordi det er penger å tjene.
Har du tenkt på alle de gamle SAAB`ene som går i Norge og Sverige? Tror du SAAB lager deler til disse bilene ennå? Etter 30 år?
Jeg har eid flere bilemerker som ikke har vært i produksjon på 20 år. Og jeg har alltid fått tak i deler til disse bilene.
At SAAB er en tungsolgt bil stemmer nok. Men det nok ikke bare SAAB som sliter med salget for tiden.
Du kan jo spørre fetteren din om han sliter med å få tak i deler til Rover`en sin.
Det er jo noen år siden Rover konket, så med dine argumenter så må jo markedet være støvsugd for deler.
http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=563992
Om SAAB går konk har det lite å si for deletilgangen.
Så lenge det ruller SAAB på veien så vil noen lage deler fordi det er penger å tjene.
Har du tenkt på alle de gamle SAAB`ene som går i Norge og Sverige? Tror du SAAB lager deler til disse bilene ennå? Etter 30 år?
Jeg har eid flere bilemerker som ikke har vært i produksjon på 20 år. Og jeg har alltid fått tak i deler til disse bilene.
At SAAB er en tungsolgt bil stemmer nok. Men det nok ikke bare SAAB som sliter med salget for tiden.
Du kan jo spørre fetteren din om han sliter med å få tak i deler til Rover`en sin.
Det er jo noen år siden Rover konket, så med dine argumenter så må jo markedet være støvsugd for deler.
http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=563992
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.
99 9-3 Cab.
- KongerudN344
- MAX BOOST
- Innlegg: 2296
- Registrert: 05 aug 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N344
- Navn: Kenneth Kongerud
- Sted: Fetsund
Re: reservedeler Saab
Riktig at SAAB ikke lager delene sine selv, men dersom en underleverandør går konkurs eller stopper levering til SAAB pga manglende betaling vil heller ikke SAAB ha deler for og selge videre. Og da kommer det heller ingen deler ut til forhandlere og sluttbrukere. Nå tror jeg ikke dette problemet har vært veldig stort, men noen ekspempler har jeg da vært borti. Og klarer ikke SAAB sjøl og levere delene sliter også ettermarkedet grunnet større etterspørsel. Jobber som deleselger til alle VAG merker sjøl og merker at hvis VAG ikke klarer og skaffe f. eks en A/C kompressor så går det heller ikke lenge før ettermarkedet er støvsugd.
Er litt i samme situasjon som deg Tuva når det gjelder valg av bil. Skal ha en nyere stasjonsvogn og har selvsagt mest lyst på SAAB, men jeg er også lettere skeptisk til og kjøpe nyere SAAB akkurat nå. Største ulempen er nok verdifallet på bilen, slitedeler vil produseres uansett og andre deler får man tak i brukt rundt omkring.
Er litt i samme situasjon som deg Tuva når det gjelder valg av bil. Skal ha en nyere stasjonsvogn og har selvsagt mest lyst på SAAB, men jeg er også lettere skeptisk til og kjøpe nyere SAAB akkurat nå. Største ulempen er nok verdifallet på bilen, slitedeler vil produseres uansett og andre deler får man tak i brukt rundt omkring.
2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99
Re: reservedeler Saab
Var en tur innom Øyhus på Gjøvik idag for å sjekke ut en pent brukt 04 9-3.
Snakket litt med sjefen der og de hadde hatt null problemer med deletilgang. Alle servicer de hadde gjennomført de siste 6 mnd hadde gått helt smertefritt.
De merket seg også en liten økning i intr for SAAB etter at oppslagene i media hadde roet seg.
Snakket litt med sjefen der og de hadde hatt null problemer med deletilgang. Alle servicer de hadde gjennomført de siste 6 mnd hadde gått helt smertefritt.
De merket seg også en liten økning i intr for SAAB etter at oppslagene i media hadde roet seg.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.
99 9-3 Cab.
Re: reservedeler Saab
Helge skrev: "Du kan jo spørre fetteren din om han sliter med å få tak i deler til Rover`en sin.
Det er jo noen år siden Rover konket, så med dine argumenter så må jo markedet være støvsugd for deler."
Rover er Rover, dvs ikke feilfri. Tror den stod fire eller fem uker på verksted da han måtte skifte hele motoren for et års tid siden. Og ja; det var noen deler han ventet på... Det som imidlertid er det største problemet hans er at han overhode ikke blir kvitt bilen. Han har forsøkt tre ganger, og har vel gitt opp. Ikke en gang dumping av prisen førte til noe napp - dessverre...
Og misforstå meg rett: Jeg er Saabfan, og vil helst ha en nyere Saab igjen. Siden jeg skal kjøpe nesten ny bil (som nevnt over kjøper jeg ikke helt ny Saab slik situasjonen er pr nå), er jeg interessert i å forholode meg til en forhandlerorganisasjon som tar inn bilen og fikser den raskt og effektivt. Jeg er ikke interessert i å vente flere dager på å få bilen i orden - dessverre.
Da det gjelder kronetap på bil kan det nevnes at jeg kjøpte en 10 mnd gammel Saab 9-5 i 2007, og solgte den igjen etter 8 måneder. Trodde jeg gjorde et "kjempekjøp" da jeg fikk Saaben 100000 billigere enn nybilprisen (og da snakker vi om prisen etter alle rabatter). Etter 8 måneder og 8000 km tapte jeg ytterligere kr. 65.000 på bilden - og det var før finanskrisen og "alle" fikk vite om Saab sine økonomiske problemer.
Det er noe av dette som gjør at jeg er litt skeptisk til å kjøpe en nesten ny Saab. Det er mulig at reservedelssituasjonen er under kontroll, men det hjelper svært lite dersom potensielle kunder tror noe annet når jeg skal selge bilen igjen om max. to år.. Da sitter jeg dre med en bil som er umulig å bli kvitt til en vettug pris, dessverre.
Er forøvrig enig i at da det gjelder 6-7-8, eller 10-12 år gamle biler så er nok ikke dette så aktuelt tema. Her er det mange som tilbyr både originale og uoriginale deler. Kunder som kjøper såpass velbrukte biler ser vel også at Sabber fra slutten av -90 tallet, begynnelsen av -00 absolutt har kvaliteter som mange andre biler i denne årsklassen ikke har, f.eks solid sammenskruing, meget god kvalitet (både opplevd og reell), forholdsvis moderne design (i 1998-2000), bra med utstyr osv... Derfor tror jeg nok det er eiere av nyere Saaber som vil merke problemet med "ryktet" om deletilgang osv best på lommeboka den dagen bilen skal selges...
Det er jo noen år siden Rover konket, så med dine argumenter så må jo markedet være støvsugd for deler."
Rover er Rover, dvs ikke feilfri. Tror den stod fire eller fem uker på verksted da han måtte skifte hele motoren for et års tid siden. Og ja; det var noen deler han ventet på... Det som imidlertid er det største problemet hans er at han overhode ikke blir kvitt bilen. Han har forsøkt tre ganger, og har vel gitt opp. Ikke en gang dumping av prisen førte til noe napp - dessverre...
Og misforstå meg rett: Jeg er Saabfan, og vil helst ha en nyere Saab igjen. Siden jeg skal kjøpe nesten ny bil (som nevnt over kjøper jeg ikke helt ny Saab slik situasjonen er pr nå), er jeg interessert i å forholode meg til en forhandlerorganisasjon som tar inn bilen og fikser den raskt og effektivt. Jeg er ikke interessert i å vente flere dager på å få bilen i orden - dessverre.
Da det gjelder kronetap på bil kan det nevnes at jeg kjøpte en 10 mnd gammel Saab 9-5 i 2007, og solgte den igjen etter 8 måneder. Trodde jeg gjorde et "kjempekjøp" da jeg fikk Saaben 100000 billigere enn nybilprisen (og da snakker vi om prisen etter alle rabatter). Etter 8 måneder og 8000 km tapte jeg ytterligere kr. 65.000 på bilden - og det var før finanskrisen og "alle" fikk vite om Saab sine økonomiske problemer.
Det er noe av dette som gjør at jeg er litt skeptisk til å kjøpe en nesten ny Saab. Det er mulig at reservedelssituasjonen er under kontroll, men det hjelper svært lite dersom potensielle kunder tror noe annet når jeg skal selge bilen igjen om max. to år.. Da sitter jeg dre med en bil som er umulig å bli kvitt til en vettug pris, dessverre.
Er forøvrig enig i at da det gjelder 6-7-8, eller 10-12 år gamle biler så er nok ikke dette så aktuelt tema. Her er det mange som tilbyr både originale og uoriginale deler. Kunder som kjøper såpass velbrukte biler ser vel også at Sabber fra slutten av -90 tallet, begynnelsen av -00 absolutt har kvaliteter som mange andre biler i denne årsklassen ikke har, f.eks solid sammenskruing, meget god kvalitet (både opplevd og reell), forholdsvis moderne design (i 1998-2000), bra med utstyr osv... Derfor tror jeg nok det er eiere av nyere Saaber som vil merke problemet med "ryktet" om deletilgang osv best på lommeboka den dagen bilen skal selges...

Re: reservedeler Saab
Ikke for å være frekk, men hvis du liker å bytte bil hver 8 mnd, og ikke liker et
stort verditap bør du kjøpe deg Toyota Avensis.
En så ny SAAB har et stort verditap uansett om det er finanskrise eller ikke.
Du sier at du ikke vil kjøpe nesten ny SAAB slik situasjonen er nå.
Finnes det et tidspunkt du bør kjøpe på så er det jo nå. Folk dumper jo bilene sine.
Og SAAB er sannsynligvis bilprodusent om 10 år også. Får vi håpe!
Men du må nok være villig til å ta sjansen.
Hadde jeg vært deg hadde jeg ikke hatt noe problem med å kjøpe meg nesten ny SAAB.
Deletilgang og service hadde ikke bekymret meg noe særlig. Verditapet hadde nok bekymret meg mere. Men jeg pleier å eie bilene mine i mere enn 8 mnd da!
Men jeg har et forslag. Vent til neste år. Da finner du ut om SAAB overlever. Gjør de det så kommer det en helt ny 9-5. Utvalgte bladfyker har fått prøvekjøre denne bilen allerede, og de skrøt veldig.
Så venter du i 8-12 mnd til og kjøper deg en pent brukt 2010 NG9-5.
Å vente 4-5 på uker på en motor fra en produsent som gikk konk for flere år siden er jo ikke så ille da.
Men hvorfor skal han selge? Rover 75 er jo en nydelig bil.
stort verditap bør du kjøpe deg Toyota Avensis.

En så ny SAAB har et stort verditap uansett om det er finanskrise eller ikke.
Du sier at du ikke vil kjøpe nesten ny SAAB slik situasjonen er nå.
Finnes det et tidspunkt du bør kjøpe på så er det jo nå. Folk dumper jo bilene sine.
Og SAAB er sannsynligvis bilprodusent om 10 år også. Får vi håpe!

Men du må nok være villig til å ta sjansen.
Hadde jeg vært deg hadde jeg ikke hatt noe problem med å kjøpe meg nesten ny SAAB.
Deletilgang og service hadde ikke bekymret meg noe særlig. Verditapet hadde nok bekymret meg mere. Men jeg pleier å eie bilene mine i mere enn 8 mnd da!
Men jeg har et forslag. Vent til neste år. Da finner du ut om SAAB overlever. Gjør de det så kommer det en helt ny 9-5. Utvalgte bladfyker har fått prøvekjøre denne bilen allerede, og de skrøt veldig.
Så venter du i 8-12 mnd til og kjøper deg en pent brukt 2010 NG9-5.


Å vente 4-5 på uker på en motor fra en produsent som gikk konk for flere år siden er jo ikke så ille da.

Men hvorfor skal han selge? Rover 75 er jo en nydelig bil.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.
99 9-3 Cab.
Re: reservedeler Saab
Helt enig i at det ikke er økonomisk smart å skifte bil så ofte som jeg, men det har jeg tatt meg råd til. Da det gjelder tapet på Saaben ble jeg litt tatt på senga da den allerede hadde falt med 100000 da jeg kjøpte den. At den skulle falle ytterligere 65000 iløpet av 8 måneder hadde jeg ikke regnet med, men "shit happens". For å si det sånn: dersom jeg hadde kjøpt bilen ny i 2007 for kr. 455.000 så hadde jeg tapt 165000 på den på under to år. Selv Mondeoeiere taper vel mindre enn dette (snakker også her av bitter erfaring)
Siden du nevner Avensis har jeg faktisk eid en slik også. Kjøpte den usett av en som hadde kjørt den 6 mnd. Det var absolutt ingen bil for oss. Jeg solgte den igjen etter snaue to måneder (før ny reg.avgift) - og tjente kr 15000. Er vel en av de eneste bilene jeg har tjent på...
Ellers har jeg tapt mellom 10000 og 35000 på noen Citroener jeg har hatt, og hhv 20000 og 30000 på to BMWer. Et par Volvoer gikk greit unna, mens jeg sleit litt mer med et par Mercedeser. De fleste bilene ble kjøpt nye eller nesten nye, og solgt etter 6-15 mnd. Ellers har jeg hatt min andel av Saaber. De gikk greit unna da jeg solgte dem på -90 og begynnelsen av 2000, men den siste 9-5en sleit jeg altså skikkelig med.
Uansett sikler jeg altså på Saab igjen (da jeg syns få biler har en såpass god kombinasjon av opplevd kvalitet, komfort, gode, trekkvillige motorer, pen design (ja, jeg syns Saabene er pene, selv om de dessverre begynner å dra på åra), sikkerhet, men er blitt litt skeptisk - både pga det jeg snappet opp mht deler og pga at Saab nok ikke er det "hotteste" på bruktbilmarkedet lenger...
Hvorfor selge Roveren? Tja; som nevnt har den ikke vært feilfri. Han har kostet på den nokså mange tusenlapper. I tillegg begynner bilen å dra på årene, og han vil vel helst ha en nyere bil han kan stole på. Men jeg er enig i at Roveren er en ganske kul bil...
Siden du nevner Avensis har jeg faktisk eid en slik også. Kjøpte den usett av en som hadde kjørt den 6 mnd. Det var absolutt ingen bil for oss. Jeg solgte den igjen etter snaue to måneder (før ny reg.avgift) - og tjente kr 15000. Er vel en av de eneste bilene jeg har tjent på...
Ellers har jeg tapt mellom 10000 og 35000 på noen Citroener jeg har hatt, og hhv 20000 og 30000 på to BMWer. Et par Volvoer gikk greit unna, mens jeg sleit litt mer med et par Mercedeser. De fleste bilene ble kjøpt nye eller nesten nye, og solgt etter 6-15 mnd. Ellers har jeg hatt min andel av Saaber. De gikk greit unna da jeg solgte dem på -90 og begynnelsen av 2000, men den siste 9-5en sleit jeg altså skikkelig med.
Uansett sikler jeg altså på Saab igjen (da jeg syns få biler har en såpass god kombinasjon av opplevd kvalitet, komfort, gode, trekkvillige motorer, pen design (ja, jeg syns Saabene er pene, selv om de dessverre begynner å dra på åra), sikkerhet, men er blitt litt skeptisk - både pga det jeg snappet opp mht deler og pga at Saab nok ikke er det "hotteste" på bruktbilmarkedet lenger...
Hvorfor selge Roveren? Tja; som nevnt har den ikke vært feilfri. Han har kostet på den nokså mange tusenlapper. I tillegg begynner bilen å dra på årene, og han vil vel helst ha en nyere bil han kan stole på. Men jeg er enig i at Roveren er en ganske kul bil...