
http://www.tv2nyhetene.no/innenriks/pol ... 59659.html
Moderator: Moderatorer
Festlig utsagn..Laserpistolen som måler fart bør ifølge statsministerkandidat Jensen byttes ut med en skarpladd pistol
Problemet her er jo ikke det at vi har et UP som er ekstremkåte på å ta familiefedre og andre menn som ligger 10 km over i 90sonene, men at veistandarden i Norge nå er på bunn i europa. Mer enn 90% av dødsulykkene i norge er møteulykker, så dersom man får bort muligheten for å ende opp i grillen på en trailer vil ulykkestallene i Norge gå ned drastisk. Men bil forurenser jo, så det er bedre å sette ned fartsgrensene på stamveiene i Norge til 10 km/h for da dør man jo som kjent ikke i en møtekollisjon, og da får jo UP også utløp for sin drift etter å ta folk som ligger 10 over...Haaka skrev:Festlig utsagn..Laserpistolen som måler fart bør ifølge statsministerkandidat Jensen byttes ut med en skarpladd pistol
Antall trafikkdrepte 2007 var 232 personer. Antall drap, gjennom kriminalitet var 33 samme år, og har ligget stabilt fra 30-40 pr år de siste årene. Antall trafikkdrepte, også stabilt siste par år har økt fra 2007 til 2008 med over 20 tilfeller, for ikke å snakke om hardt skadde som ligger over 10.000-tallet de siste 40 årene..
Jensen er en artig fest med en H****** bakrus..........Andreas N1194 skrev:Problemet her er jo ikke det at vi har et UP som er ekstremkåte på å ta familiefedre og andre menn som ligger 10 km over i 90sonene, men at veistandarden i Norge nå er på bunn i europa. Mer enn 90% av dødsulykkene i norge er møteulykker, så dersom man får bort muligheten for å ende opp i grillen på en trailer vil ulykkestallene i Norge gå ned drastisk. Men bil forurenser jo, så det er bedre å sette ned fartsgrensene på stamveiene i Norge til 10 km/h for da dør man jo som kjent ikke i en møtekollisjon, og da får jo UP også utløp for sin drift etter å ta folk som ligger 10 over...Haaka skrev:Festlig utsagn..Laserpistolen som måler fart bør ifølge statsministerkandidat Jensen byttes ut med en skarpladd pistol
Antall trafikkdrepte 2007 var 232 personer. Antall drap, gjennom kriminalitet var 33 samme år, og har ligget stabilt fra 30-40 pr år de siste årene. Antall trafikkdrepte, også stabilt siste par år har økt fra 2007 til 2008 med over 20 tilfeller, for ikke å snakke om hardt skadde som ligger over 10.000-tallet de siste 40 årene..
Jeg mener fortsatt at dersom Norge får stamveinettet sitt opp på akseptabelt (les: Europeisk) nivå, noe som også fjerner muligheten for å frontkollidere så kan up ta seg en bolle, og heller holde fartskontrollene sine i 30-40 og 50-soner, hvor de virkelig trengs.Singsaker skrev:
Jensen er en artig fest med en H****** bakrus..........
Blir som en hjemme alene fest, kjempe gøy til noe går galt........
I trafikken dør ca 60stk pga manglende bruk av sikkerhetsseler(helt unødvendige dødsfall)
http://www.ssb.no/emner/10/12/20/vtuaar ... 29-11.html
her er statestikk for 2008, ca 1/3 er møteulykker 85/255(her kommer selvmord, rus, sovnet bak rattet, førerfeil mm.)
litt mer skyldes utforkjøring 37% 95/255, fart spiller en større rolle her tror jeg.
kun 4 døde i forbikjøring, det var mye lavere én hva jeg trodde!
Frp anslår de kan gjøre nettopp denne opprustingen.. Erhm, dvs. til den nette sum av 90 milliarder, fordelt på et til to ti-år.. Har frp 90milliarder som ikke de andre partiene har? Neppe. Frp vil refinansiere hele velferdssystemet, noe som vil skade skole, helse og ikke minst politisektoren de så absolutt fokuserer på. Og selv etter en rasering av velferden, vil de nok oppdage at det fortsatt ikke er tilstrekkelige midler til å ruste opp veinettet i norge, og i allefall ikke noen betraktelig reduksjon i antall trafikkdrepte. DERFOR, er det skremmende om Jensen får viljen sin, da nok en instans for å hindre dødsfall og skade, i nettopp UP, skal fjernes!?!Andreas N1194 skrev:Jeg mener fortsatt at dersom Norge får stamveinettet sitt opp på akseptabelt (les: Europeisk) nivå, noe som også fjerner muligheten for å frontkollidere så kan up ta seg en bolle, og heller holde fartskontrollene sine i 30-40 og 50-soner, hvor de virkelig trengs.Singsaker skrev:
Jensen er en artig fest med en H****** bakrus..........
Blir som en hjemme alene fest, kjempe gøy til noe går galt........
I trafikken dør ca 60stk pga manglende bruk av sikkerhetsseler(helt unødvendige dødsfall)
http://www.ssb.no/emner/10/12/20/vtuaar ... 29-11.html
her er statestikk for 2008, ca 1/3 er møteulykker 85/255(her kommer selvmord, rus, sovnet bak rattet, førerfeil mm.)
litt mer skyldes utforkjøring 37% 95/255, fart spiller en større rolle her tror jeg.
kun 4 døde i forbikjøring, det var mye lavere én hva jeg trodde!
Dersom man selger seg ned i Statoil, SAS og endel andre statseide bedrifter så er ikke 90 mrd en utopi. La oss endelig håpe de gjør det dersom de får makten, så får man ta den UP-diskusjonen når man har kommet dit..Haaka skrev:Frp anslår de kan gjøre nettopp denne opprustingen.. Erhm, dvs. til den nette sum av 90 milliarder, fordelt på et til to ti-år.. Har frp 90milliarder som ikke de andre partiene har? Neppe. Frp vil refinansiere hele velferdssystemet, noe som vil skade skole, helse og ikke minst politisektoren de så absolutt fokuserer på. Og selv etter en rasering av velferden, vil de nok oppdage at det fortsatt ikke er tilstrekkelige midler til å ruste opp veinettet i norge, og i allefall ikke noen betraktelig reduksjon i antall trafikkdrepte. DERFOR, er det skremmende om Jensen får viljen sin, da nok en instans for å hindre dødsfall og skade, i nettopp UP, skal fjernes!?!Andreas N1194 skrev:Jeg mener fortsatt at dersom Norge får stamveinettet sitt opp på akseptabelt (les: Europeisk) nivå, noe som også fjerner muligheten for å frontkollidere så kan up ta seg en bolle, og heller holde fartskontrollene sine i 30-40 og 50-soner, hvor de virkelig trengs.Singsaker skrev:
Jensen er en artig fest med en H****** bakrus..........
Blir som en hjemme alene fest, kjempe gøy til noe går galt........
I trafikken dør ca 60stk pga manglende bruk av sikkerhetsseler(helt unødvendige dødsfall)
http://www.ssb.no/emner/10/12/20/vtuaar ... 29-11.html
her er statestikk for 2008, ca 1/3 er møteulykker 85/255(her kommer selvmord, rus, sovnet bak rattet, førerfeil mm.)
litt mer skyldes utforkjøring 37% 95/255, fart spiller en større rolle her tror jeg.
kun 4 døde i forbikjøring, det var mye lavere én hva jeg trodde!
90millrd er ikke tilstrekkelig midler til å få de veiene vi vil ha. 90millrd er ikke tilstrekkelig midler for å tilnærme seg den nullvisjonen som var satt av forrige regjering.. Og frp stjeler det eneste direkte midlet man har, UP, og flytter det til en plass som overhodet ikke kan nyttegjøre seg det.. Hull i hodet.. Stort hull i hodet..
Vi har for få mennesker til at det vil være samfunnsøkonomisk med et helt nytt 2spors høyhastighetstog mellom de 4 store byene i Norge. De landene vi sammenligner oss med som Frankrike, Tyskland, Japan osv har mye enklere topografi samt Nok folk som faktisk MÅ bruke det alternativet. Det er heller ikke så miljøvennlig mtp støy, ref vilrein på H-vidda og Dovre vil kunne bli enda mer forstyrret.Ingvar N629 skrev:Når det gjelder UP så kan jeg for lite om politiets interne organisering til å si noe som helst, men jeg vil kommentere at om man bruker penger på infrastruktur av høy standard så vil det også generere inntekter! Regnestykkene er gjerne ikke samfunnsøkonomiske... ville det ikke hjelpe for helsesektoren om antall kvestede i trafikken gikk ned?? Ikke for å fremme noen FrP-propaganda, jeg mener nemlig også at høyhastighetstog mellom Trondheim, Oslo og Bergen (og Stavanger?) vil være en enormt viktig investering (det mener ikke FrP), ikke minst miljømessig. Argumentet "det er ikke ferdig før om 20 år" er tull, det vil heller si at det må startes NÅ! Reising og transport har kommet for å bli, så vi trenger et alternativ til flytrafikk.
For å være litt "RÅ" de døde koster lite, de er de som blir "kvestet" og som er en utgift for samfunnet, og som virkelig koster penger, ca 10.000 blir skadd og 1000 blir hardt skadd, her kan mye penger spares.Haaka skrev:Jo, fullstendig enig, Ingvar..
Men igjen, man er litt over gjennomsnittet naiv, om en skulle tro dødstallene plutselig skulle bli borte, om enn bare kraftig redusert på bakgrunn av opprustede veier. 90 milliarder gjør mange veier atskillig tryggere, men det er ingen sikring. Sånnsett, skal man være litt kynisk et øyeblikk, så går det nok ikke opp i regnestykket at noen få færre dør på bekostning av utgifter lik 90 milliard.. Jeg ser ikke at de pengene tjener seg inn ved mindre man korter reisetid for transportnæringa. Og der veiene kan bygges for å holde folk trygge, har politiet ifa UP både en preventiv virkning så vell som lovhåndhever. Det er dobbelt så virkningsfullt. Uten politi, hadde det ikke hjulpet med fineste veiene i verden, folk hadde tatt livet av seg selv og andre uansett..
Gjerne bedre veier, men ikke på bekostning av noe som helst annet, uten at det kan argumenteres som det rette å stjele penger til.
Igjen er det ufattelig kjipt med død og skade i trafikken, så løsningen er iaf ikke å fjerne UP..
Det er nok helt rett mtp hvor godt det vil lønne seg, men det er andre sider ved dette som ikke bare kan måles i kr og øre. Det samme gjelder jo egentlig veiprosjekter, gode veier er også god distriktspolitikk, og å legge hovedveiene utenom tettsteder vil gjøre mye for miljøet lokalt, om man legger vekt på de verdiene. Det blir ikke kr og øre av det, men det kan kanskje være viktig likevel? I slike (taps)prosjekter som vil gagne samfunnet på andre måter enn rene kr så er jo staten en fin investor.Singsaker skrev: Vi har for få mennesker til at det vil være samfunnsøkonomisk med et helt nytt 2spors høyhastighetstog mellom de 4 store byene i Norge. De landene vi sammenligner oss med som Frankrike, Tyskland, Japan osv har mye enklere topografi samt Nok folk som faktisk MÅ bruke det alternativet. Det er heller ikke så miljøvennlig mtp støy, ref vilrein på H-vidda og Dovre vil kunne bli enda mer forstyrret.
Kostnadsberegningene virker også altfor lave.
Når det gjelder miljø så vet vi hvor el-kraften kommer fra, brunkull, atom og gass.
Å sette opp tusenvis av vindmøler plager kanskje ikke oss i byene, men fy faan hvor stygge disse 80m tårnene er som rager i distriktene og dreper havørna.