og900 T16 og Statoil bensin ...

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Morten N106
Overload!!!
Sted: Gjøvik
Kontakt:

og900 T16 og Statoil bensin ...

Legg inn av Morten N106 » 29 jul 2004, 15:08

Som jeg har survet om en periode har jeg jo slitt litt med å få opp trykket på Sølvpilen min ... til tross for modifisert APC boks har den ikke hatt lyst til å gå så veldig mye over grunnladetrykk, og aldri over på rødt, men opp til skillet mellom gult/rødt på APC måleren og så gradvis nedover igjen i takt med pådraget.

Så leste jeg et eller annet sted her på forumet at man ikke burde finne på å bruke Statoil bensin, noe jeg alltid har gjort, så jeg tenkte det ikke kunne skade å prøve noe annet.

Hadde mer eller mindre ørkentank idag (leverte den sånn hjemme før ferien i håp om at noen skulle fylle den opp, men neida :p) så vi tar turen til Esso, inn med 98 Essobensin og ruller et par runder rundt i byen. Synes den virker bedre responsmessig allerede da, og tar turen ut på litt annen vei, og ganske riktig ... nå smeller den en tre fire millimeter ut på rødt med en gang, og kravler aldri lenger tilbake enn overgangen mellom gult og rødt på noen av gearene ... ble LITT morsommere å kjøre Saab igjen med en gang :p

Vi skrudde i tillegg APC boksen litt galt når vi desperat prøvde å få opp trykket forrige gang, så jeg tenkte jeg skulle justere tilbake den potten som går på økning i trykket til omtrent der den var og se om det også gjør noen forskjell.
'98 9-5 2.0t
'74 V4 96

If you can’t beat them, arrange to have them beaten.-George Carlin

Brukeravatar
alex_ander3@hotmail.com
MAX BOOST
Medlemsnummer: 189
Navn: Alexander A.
Sted: Drammen

Legg inn av alex_ander3@hotmail.com » 29 jul 2004, 20:10

mortimer sa også at han hadde best erfaringer med Esso bensin husker jeg...
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen

//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*

Brukeravatar
Gunnar N326
Overload!!!
Medlemsnummer: N 326
Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
Sted: Kr.sund

Legg inn av Gunnar N326 » 29 jul 2004, 22:12

Fillern! Akkurat det jeg trengte, enda et bensinmerke som suger.. og jeg som har fyllt statoil i 15år! Har tidligere klart å påvise klar tenningsbank på et par motorer som gikk på shellbensin. Det forsvant ved bytte til andre merker.. Har heldigvis nettopp skaffa meg Hydro-kort, håper alt er i orden med kvaliteten der da :? Uansett, det viktigste er at det er enda en Saab som går som den skal! :D
MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01 ;) Solgt :(
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)

Brukeravatar
Morten N106
Overload!!!
Sted: Gjøvik
Kontakt:

Legg inn av Morten N106 » 29 jul 2004, 22:18

Har nå skrudd tilbake APC boksen, først til originalstilling, og da falt trykket igjen til sånn ca 3/4 inn på det gule, skrudde så makstrykket helt opp og ca 2-3mm på trykkstigningspotten, da fikk jeg tilbake trykket og den går nå litt inn på det røde på alle gear, for så å synke litt, men ikke mye.

Om det er bensinen eller bare bilen min som har en god dag vil jo vise seg etterhvert :)

Uansett tenkte jeg å prøve å få koblet på en diode så jeg ser inni bilen om den slår ut på spikring eller hva det er som gjør at trykket ikke går mer opp. På ca 1bar (noe som vel er maks uten å bytte ut pot'en i boksen) skal man vel et godt stykke inn på det røde på APC måleren skal man ikke?

Så ellers at det manglet et feste inn til luftmassemåleren fra filterboksen, så den sto litt på halv tolv, men så lenge det er på "rett" side af luftmassemåleren skal vel ikke det lage noe krøll sånn trykkmessig vil jeg tro....
'98 9-5 2.0t
'74 V4 96

If you can’t beat them, arrange to have them beaten.-George Carlin

Brukeravatar
Mortimer-N18
Overload!!!
Medlemsnummer: 18
Navn: Morten Fjeldberg
Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Mortimer-N18 » 30 jul 2004, 06:53

GunR skrev:Fillern! Akkurat det jeg trengte, enda et bensinmerke som suger.. og jeg som har fyllt statoil i 15år! Har tidligere klart å påvise klar tenningsbank på et par motorer som gikk på shellbensin. Det forsvant ved bytte til andre merker.. Har heldigvis nettopp skaffa meg Hydro-kort, håper alt er i orden med kvaliteten der da :? Uansett, det viktigste er at det er enda en Saab som går som den skal! :D
Når det kommer til Hydro Texaco så er de en av de verste... Sammen med UnoX og Jet... Esso er og blir den beste bensin med tanke på høyt ladetrykk og lite tenningsbank.
Med min forrige motor som hadde moddet APC merket jeg det veldig godt.

Ladetrykk på de forskjellige bensinfabrikatene:

Hydro Texaco: peak 1.1bar stabilt på 0.9
UnoX: Peak på 1bar for så å gå drastisk tilbake til 0.6 pga tenningsbank!
Jet: Samme som UnoX omtrent
Statoil: Peak 1.2bar stabilt på ca 1bar. Tenningsbank på høyt turtall
Esso: Peak 1,6bar stabilt på ca 1.2-1.3bar uten antydning til tenningsbank

Alle disse tallene er med samme konfigurasjon på motor, uten å justere APC'en i mellom hver. Så da kan dere jo bedømme selv hva dere vil kjøre på. Det er ikke alltid det lønner seg å kjøre den billigste bensina for biler med trim.
Selvfølgelig så går det å kjøre alle fabrikatene med original bil, uten å merke så veldig stor forskjell, men for de med litt trykk i stressvifta så anbefales Esso av meg i hvertfall :)
Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18

Gjest

Legg inn av Gjest » 30 jul 2004, 11:03

Det slår meg at det var Statoil på tanken da Check Engine-lampa begynte å lyse på ved høyt turtall og motorbremsing på stupbratt Vestlandsvei i ferien. Har ikke fylt Statoil verken før eller siden, og ei heller sett noe til lampa. Kanskje var det tilfeldig det med Statoil, og jeg vet jo heller ikke hva som gjorde at lampa tente... Bare et innspill.

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 30 jul 2004, 12:17

De gangene Check engine lampa har lyst, har jeg også kjørt med statoil bensin, noe jeg ikke pleier.. Pleier kjøre Hydro texaco eller esso... Vet ikke om bensin uansett har noe å si på en vanlig orginal 2.0i da..
Styrer med DAB og AUX

Svar