Jeg er en Saab-tilhenger som har kjørt Saab hele mitt liv! Faren min kjøpte en 99 i 1978 litt før jeg ble født, og har kjøpt ny Saab hvert syvende år siden. Da han skiftet i 2006 fikk jeg hans 99-modell 9-3 billig, og ble for første gang Saab-eier selv. Nå i april kjøpte jeg en 2005 9-5 Estate 2,0t som bare hadde gått 46 000 km. Andre gode egenskaper for akkurat denne bilen er manuelt gir, fine 17” felger og Aeroeksteriør. Veldig fornøyd!!!

Jeg ble litt bekymra da jeg leste denne setninga av Aleks_ i Vurderer å kjøpe 9k Jub. Noen spørsmål...:
Jeg kjenner noe sånt. Det kommer an på hva Aleks_ mener med nykking, men kraftutviklinga er i hvert fall veldig ujevn ved skikkelig pådrag. Man merker det selvfølgelig best i lave gir, dvs. akselerasjon omkring 2500 – 3500 o/min i 2. gir. Kraften avtar litt for så å komme tilbake for fullt etter et halvt sekund eller noe sånt. Det kan skje en gang eller to i løpet av samme pådrag med om lag 1000 o/min i mellom.Om du gir på, kjenn etter litt nykking, det kan blant annet være tegn på sliten turbo.
Kan forrige eier ha klart å terrorisere turboen så mye at den viser svakhetstegn etter 46k km? Håper noen har forslag til noe mer uskyldig det kan være…