Spm. om innsprøytning på T7

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Spm. om innsprøytning på T7

Legg inn av Paradigm N558 » 11 sep 2009, 11:50

Jeg bare spekulerte, så ta dette med en klype salt.

Datapaal har informert meg om at når man triller på girene, eller bremser på girene, så kutter motoren dysene så den bruker nøyaktig 0 liter bensin.

True or untrue?

Hvis untrue; se bort fra hele greia, slett tråden og lev livet som normalt :lol:

Hvis true; Jeg bor på toppen av en laaang bakke.
Så når det er minus fnørten grader ute, og sterk kulig (Bodøvær ftw) og jeg går hen å starter motoren, og starter å trille ned bakken i andregiret, så er det lett for at jeg havner på 2500 RPM ish...

Så det jeg i realiteten gjør da er å tvinge motoren opp i turtall på iskald olje som aldri får muligheten til å opparbeide seg noe varme?
og som vi alle vet, varm olje > kald olje, så jeg blir skeptisk her.

Kan jo trille på tomgang og bruke bremsene, men tipper det er *mange* som ikke gjør det, og jeg ser jo at dette må nødvendigvis slite mere på motoren... eller hva tror dere? :)
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
Vegars
2.0 bar
2.0 bar
Medlemsnummer: N631
Navn: Vegar

Re: Spm. om innsprøytning på T7

Legg inn av Vegars » 11 sep 2009, 12:25

Paradigm N558 skrev: Hvis true; Jeg bor på toppen av en laaang bakke.
Så når det er minus fnørten grader ute, og sterk kulig (Bodøvær ftw) og jeg går hen å starter motoren, og starter å trille ned bakken i andregiret, så er det lett for at jeg havner på 2500 RPM ish...

Så det jeg i realiteten gjør da er å tvinge motoren opp i turtall på iskald olje som aldri får muligheten til å opparbeide seg noe varme?
og som vi alle vet, varm olje > kald olje, så jeg blir skeptisk her.

Kan jo trille på tomgang og bruke bremsene, men tipper det er *mange* som ikke gjør det, og jeg ser jo at dette må nødvendigvis slite mere på motoren... eller hva tror dere? :)
Bensinavstenging
Et helt stengt gasspjeld og motorturtall over 1900 r/min, girene 3, 4 og 5, skjer en bensinavstenging etter en viss fordrøying (ca 1-3s).
På biler med automatgir skjer bensinavstenging på alle girene.
Innsprøytningsdysene aktiveres igjen når turtallet synker under 1400 r/min.

Dette sier Utengen om T5.
Hvis det er samme på T7, så er du trygg hvis du triller i 2 giret allså!
Volvo V60 D5 2017
Yamaha V-Max 1996
Knaus 550

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 11 sep 2009, 15:47

Jeg skjønner faktisk ikke problemet.

EDIT:
For spesielt interesserte kan det også nevnes at T7 kvesser på tenninga noen grader når innsugstempen er lav.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Haaka
2.0 bar
2.0 bar
Medlemsnummer: N1236
Bil: Saab900SEturbo94'
Sted: Oslo (Tromsø)

Legg inn av Haaka » 11 sep 2009, 16:25

Om man er redd for smøreproblemer pga forlenget kaldkjøring etter oppstart, så skal man ha en voldsomt lang nedoverbakke for at det skal ha noen reell innvirkning..

Oppvarmingen av oljen skjer på to plan, gjennom oppvarming i blokk mtp forbrenningsvarme, ja, men først og fremst gjennom oljetrykket. Trykket er det som aller først påvirker oljen temperaturmessig. I ural-fjellene vil ikke en eneste motor komme til normal driftstemperatur, fortsatt er oljen varm. Oljen varmes av trykk gjennom innsnevringer og passasjer, og jo kaldere oljen er desto høyere blir trykket pga. dens viskositet.. Det tar flere minutter før f.eks eksosmanifolden er driftsvarm. Motorblokka skal ha lang tid på seg før den er varm nok til å påvirke oljetemperaturen..

Motorstyringen har oftest en kaldstartsekvens som anriker så godt at det tar ikke lang tid uansett, og ofte vil en bensinkutt ved fullt lukket gasspjeld være stengt av, helt til motoren er opp mot minimum driftsvarm, og avsluttet kaldstartsekvens.. (men det må noen andre svare for på disse styringene.. :roll: )

Se på det sånn, for kald olje er bedre enn for varm, da varmen stortsett bare blir påløpende pga redusert smøreevne. Er den kald er det ikke værre enn at oljen gjennom trykk, og noe (NOE) redusert smøreevne/økt friksjon vil varmes opp relativt fort uansett, med eller uten bidrag av forbrenningsvarme.

(PS. En dieselmotor blir ikke varm. Aldri.. :wink: Noen få diesler skal ha spesialolje, men fleste kjører samme olje som bensinalternativet..)

Hvor lang er nedoverbakken din?? :wink:

Svar