Brøyting og politikk i Trondheim

Åpent forum der alt annet enn Saab diskuteres!

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
JoBruheim N1726
1,5 bar
1,5 bar
Medlemsnummer: N1726
Navn: Jo Bruheim
Bil: Saab 9-3SE t7
Sted: Melhus/Oslo

Brøyting og politikk i Trondheim

Legg inn av JoBruheim N1726 » 22 sep 2009, 14:52

Skal ikke veiene brøytes i det hele tatt? Kommer det 50cm står vel vel ganske stille? :p
Saab 9-3SE t7 '02

[X] Saab 900S '96

Andreas N1194
Overload!!!
Medlemsnummer: 1194
Navn: Andreas E. Andersen
Bil: og900 T16 cab, 9-5, 9-3 cab
Sted: San Francisco
Kontakt:

Re: Vinterdekk

Legg inn av Andreas N1194 » 22 sep 2009, 16:24

BridgeHome N1726 skrev:Skal ikke veiene brøytes i det hele tatt? Kommer det 50cm står vel vel ganske stille? :p
Jeg håper inderlig vel at det blir litt brøyting ja. I fjor gikk det jo helt i stå da det kom en skikkelig runde med snø, og da måtte de bruke alle pengene de hadde for hele året på den uka omtrent, så det var allerede i fjor en del dystre spådommer ang denne vinteren...
"You pick up your best Girl, Get some Lutefisk sandwiches, and you go Ice Racing, That's a SAAB weekend" - Jay Leno

M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3

Singsaker
2.0 bar
2.0 bar
Medlemsnummer: N968
Bil: Saab 9-5 M04
Sted: Trondheim

Legg inn av Singsaker » 22 sep 2009, 20:59

Andreas N1194 skrev:Selv sverger jeg til Conti, og kommer til å kjøre mine ContiContact3 hvertfall en vinter til (da de var nye i fjor). Men synes nå uansett det blir litt useriøst å nevne ord som "kjøre gris" og "vinter" i samme setning jeg da, men det kan selvfølgelig være noen som liker å kjøre sånn også..

Nå vet jeg også at smaken er som baken, men akkurat piggdekk om du bor i en by i Norge er i mine øyne liten vits, da utfartsveiene stort sett er ok. Veiene oppå Byåsen skal som kjent ikke brøytes i vinter (da Rita kastet bort alle de pengene i fjor), så det kan jo hende jeg får bite i meg denne påstanden, men men! Når det kommer til blåis, så er det nå engang blåis, og da gjelder det kun å ha lav nok inngangsfart og rett holdgning til føre og vær om man skal holde seg på veien..

Hum hum, det har aldri vært så dårlig brøytet som da høyre styrte Trondheim(1991-2003, bare så det er sagt.
De klarte å selge TEV sammens med Frp også(byens beste melkeku)

Piggdekk mister den lille fordelen sin på stålis etter noen tusen km på asfalt, jeg har kjørt piggfritt siden 1994 og aldri vært utenfor vei eller i hekken på noen. Jeg tror den største piggen sitter mellom ørene til folk.
Og jeg gjenntar, det værste isføret jeg har opplevd i mitt liv etter ca 500.000km som passasjer og 200.000km som fører fra Nordkapp i nord til Lyngdal i Sør, fra Svanvik i Øst til Førde i vest sommer som vinter så har noen av veiene i Trondheim de absolutt værste vinterforholdene.

Det jeg foretrekker med Nokian Hakka R kontra Conti og andre er at de fungerer mye bedre i forædersk slapsføre pga bedre dreneringsegenskaper, så er de mer rettningstabil, Nokian sin største svakhet er minimal i forhold til conti og vinterdekk kjøpes ikke pga barmarksegenskaper, det er sekundert.
07. Saab 9-5 1,9 tdi man, sedan.

Andreas N1194
Overload!!!
Kontakt:

Legg inn av Andreas N1194 » 23 sep 2009, 07:18

Skal være kort i svaret mitt da jeg ikke ønsker å starte noen diskusjon utenfor emnet. Jeg er enig med Singsaker i det han sier om emnet, og så lite enig det går an å bli i hans rosenrøde Rita-worship (nå har jo halve Norge bevist en gang for alle at de virkelig vil ha økte skatter, et idiotisk stort, "jeg bare søler vekk skattepenger-byrokrati" og offentlig sektor, og en allergi for privatisering) ;)
Men tilbake til dekk og vei, jeg er helt enig i at det er kjørestilen som er viktigst når man kjører piggfritt, og at dette er et valg man tar i det man setter på dekk uten pigg (og selvfølgelig det at i Trondheim skal vi betale en ekstra skatt til om man velger å kjøre med pigg).

Nå skal det sies at jeg har kjøpt Conti pga deres testvinnere i "alle" år (fem er det ikke?), men er ikke slike dekktester ganske så subjektive? Hører Nokian kommer godt ut her, og kan godt tenke meg å teste disse neste gang, men hvordan er de mhp støy? Der synes jeg Conti commer godt ut av det hvertfall. Nå er jo ikke dette akkurat som sommerdekk, men jeg kjører faktisk endel på asfalt med vinterdekkene også, da jeg kjører mest i byen, og på brøytede (les: saltede) veier hvor asfalten er bar mange steder.
"You pick up your best Girl, Get some Lutefisk sandwiches, and you go Ice Racing, That's a SAAB weekend" - Jay Leno

Singsaker
2.0 bar
2.0 bar

Legg inn av Singsaker » 23 sep 2009, 10:38

Andreas N1194 skrev:Skal være kort i svaret mitt da jeg ikke ønsker å starte noen diskusjon utenfor emnet. Jeg er enig med Singsaker i det han sier om emnet, og så lite enig det går an å bli i hans rosenrøde Rita-worship (nå har jo halve Norge bevist en gang for alle at de virkelig vil ha økte skatter, et idiotisk stort, "jeg bare søler vekk skattepenger-byrokrati" og offentlig sektor, og en allergi for privatisering) ;)
Men tilbake til dekk og vei, jeg er helt enig i at det er kjørestilen som er viktigst når man kjører piggfritt, og at dette er et valg man tar i det man setter på dekk uten pigg (og selvfølgelig det at i Trondheim skal vi betale en ekstra skatt til om man velger å kjøre med pigg).

Nå skal det sies at jeg har kjøpt Conti pga deres testvinnere i "alle" år (fem er det ikke?), men er ikke slike dekktester ganske så subjektive? Hører Nokian kommer godt ut her, og kan godt tenke meg å teste disse neste gang, men hvordan er de mhp støy? Der synes jeg Conti commer godt ut av det hvertfall. Nå er jo ikke dette akkurat som sommerdekk, men jeg kjører faktisk endel på asfalt med vinterdekkene også, da jeg kjører mest i byen, og på brøytede (les: saltede) veier hvor asfalten er bar mange steder.

Mye kommer an på hva som vektlegges på testene, NAF utfører ikke testene selv vel? Men alle organisasjoner får "pamper" som blir gode venner med leverandører av diverse og , ja dere forstår sikkert.
Nokian Hakka RSI er klart det beste piggfridekket jeg har kjørt, og jeg har hatt både Conti 2 og 3, Nokian Hakka R er neste generasjon og enda bedre én RSI.

Piggfritt støyer ikke i nærheten av sommerdekk uansett, RSI var som en drøm etter 6mnd med sommerdekk.

Når det gjelder "Røde" Rita og AP så tok de over en kommune hvor det ikke var drevet vedlikehold på skoler og instutisjoner siden 80tallet, for de som bor her og har barn som ser hvor mange ny-bygde skoler, oppussede eldreboliger, gamlehjem etc så skjønner vel de fleste at det koster.

Når det gjelder skatter i Norge må jeg flire(jeg er økonom) En jeg kjenner som tjente ca 1mill og skattet 42%, det hørtes mye ut sa jeg, så vi sjekket skattelistene sammens, der var lønnen etter alle fradrag ca 830.000,-(minstefradrag, barn, rentefradrag, mm) så betalte han 260' i skatt, dvs 26% på 1mill. Da får du dekt helse, skole og eldreomsorg mm. I de få landene hvor man betaler mindre skatt må du betale skole, helse og eldreomsorg selv.

Jeg har bodd 4 år i USA og sett hvordan det fungerer der, og det tror jeg ingen vil at Norge skal, men hvis billig tobakk og alkohol er viktigere én utdanning og helse så værsegod. Jeg vet det er mange som tror vi har verdens dårligste helsevern, men jeg bor sammens ei som er sykepleier(jobber med alvorlige kronisk syke barn) og har hatt barn på barneintensiven, så fordi TV2 lar Frp få enkeltsakene på nyheterne om det dårlige helsetilbudet vi har i Norge får så være.

"Røde" Rita er søstra til Tom Ketil Krogstad for de som ikke vet..................

Andreas N1194
Overload!!!
Kontakt:

Legg inn av Andreas N1194 » 23 sep 2009, 11:01

Jaja, så klarte du å vri det til en politisk debatt denne gangen også :roll: Har selv bodd i statene over lengre tid, og det er lett å se hvordan gode sykehus skal drives, men så bruker jeg kun private i Norge også, så det går i grunn greit :mrgreen:

For å vende tilbake til dekkene, så er man enig om at man ikke skal stole 100% på testene, da disse er noe subjektive?

Men om folk vil, så går det jo an å skille ut politikken herfra og starte en diskusjonstråd om det emnet også?

Singsaker
2.0 bar
2.0 bar

Re: Vinterdekk OT

Legg inn av Singsaker » 23 sep 2009, 11:02

Andreas N1194 skrev:Skal være kort i svaret mitt da jeg ikke ønsker å starte noen diskusjon utenfor emnet. Jeg er enig med Singsaker i det han sier om emnet, og så lite enig det går an å bli i hans rosenrøde Rita-worship (nå har jo halve Norge bevist en gang for alle at de virkelig vil ha økte skatter, et idiotisk stort, "jeg bare søler vekk skattepenger-byrokrati" og offentlig sektor, og en allergi for privatisering) ;)
• Helse- og velferdsbyråd Margaret Eckbo (Frp) gikk av i januar 2006 etter at det ble avdekket store mangler i Oslos barnevern.

• Byutviklingsbyråd Grete Horntvedt (H) gikk av i september 2006 etter avsløringene om korrupsjon i undervisningsbygg.

• Finansbyråd André Støylen (H) gikk av i desember 2007 like før IKT-skandalen ble kjent. Da gikk det 350 millioner mer enn planlagt.

• Miljø- og samferdselsbyråd Peter N. Myhre (Frp) gikk av i februar 2009 før billettskandalen med Flexus, som kostet 200 millioner ekstra, kom til behandling i bystyret.

• I august gikk nærings- og idrettsbyråd Anette Wiig Bryn (Frp) av etter Holmenkoll-skandalen.

Det blir småsaker når man har tilbygg, utleie mm uten formel godkjenning......................

Skatter og avgifter er prisen du betaler for et fungerende samfunn..........................

Andreas N1194 skrev:Jaja, så klarte du å vri det til en politisk debatt denne gangen også :roll: Har selv bodd i statene over lengre tid, og det er lett å se hvordan gode sykehus skal drives, men så bruker jeg kun private i Norge også, så det går i grunn greit :mrgreen:
Vil du bruke private sykehus hvis du får kreft, eller kroniske sykdommer, vil du ha medisin på blåresept evt vil du benytte frikortet fra folketrygden om du måtte bruke 50' på medisin?
Private sykehus i Norge driver kun med operative innggrep hvor pasienten blir sendt på dør og overlatt til det offentlige om det blir komplikasjoner.
Iom at jeg drev med idrett i USA så fikk jeg ved mange tilfeller se og høre om unge menn på High School som fikk en skade som aldri ble reparert pga at foreldrene ikke hadde råd til opperasjon, det hjelper lite med forsikring når de må betale 3000,-$ i egenandel heller.
For meg som er er vinner, med utdanning og mange muligheter så taler jeg kanskje mot min egen sak........

Andreas N1194
Overload!!!
Kontakt:

Legg inn av Andreas N1194 » 23 sep 2009, 11:11

Singsaker skrev:
Skatter og avgifter er prisen du betaler for et fungerende samfunn..........................
Dette er jo den største løgnen av de alle! Akkurat som at om man reduserer disse så vil velferdsstaten forsvinne. Har du noen gang satt deg inn i hva "Laffer-kurven" er? Hvis ikke kan jeg jo opplyse deg litt:

http://en.wikipedia.org/wiki/Laffer_curve

Men jeg må si at selv om du fyrer meg opp til en kanondebatt om politikk og sløsing med velferdsgoder, anbudsrunder som aldri blir utlyste, "lommemanntendenser" (korrupsjon? Nei, aldri! haha) mellom AP og LO og alt det der, så bør vi fortsatt ta dette ut av "Vinterdekk-testen" da det var dette som sikkert var en av grunnene til at den kunne blitt stengt..

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Re: Brøyting og politikk i Trondheim

Legg inn av Eirik N396 » 23 sep 2009, 11:19

Nå har det sklidd mer enn langt nok ut i vinterdekk-tråden. Om dette umåtelig interessante temaet skal diskuteres ytterligere får det bli her ;)

Singsaker
2.0 bar
2.0 bar

Legg inn av Singsaker » 23 sep 2009, 11:48

Andreas N1194 skrev:
Singsaker skrev:
Dette er jo den største løgnen av de alle! Akkurat som at om man reduserer disse så vil velferdsstaten forsvinne. Har du noen gang satt deg inn i hva "Laffer-kurven" er? Hvis ikke kan jeg jo opplyse deg litt:

http://en.wikipedia.org/wiki/Laffer_curve

Men jeg må si at selv om du fyrer meg opp til en kanondebatt om politikk og sløsing med velferdsgoder, anbudsrunder som aldri blir utlyste, "lommemanntendenser" (korrupsjon? Nei, aldri! haha) mellom AP og LO og alt det der, så bør vi fortsatt ta dette ut av "Vinterdekk-testen" da det var dette som sikkert var en av grunnene til at den kunne blitt stengt..
Hvilket land i verden fungerer bedre én Norge da?
England, USA, Frankrike???

Til alle som tror nordmenn er talentløse og lever bare pga oljen, Norge begynte først å tjene penger på Oljen først i 1995, etter 30 år med aktivitet og investeringer, før det gikk alt til å dekke investeringer og betale gjeld.
Hadde vi ikke hatt olje så hadde vi lett etter den så lenge vi levde........???
Eller hadde vi kanskje gjort noe annet.

LO er ingen perfeksjonisme, men synes du det er galt at alle som er gamle nok og ikke demente har stemmerett, uten fagbevegelsen så ville arbeiderklassen, dvs svært mange av oss ikke hatt stemmerett, kun de med bra inntekt og formue hadde stemmerett før, hvorfor var de velbergede redde for at vanlige folk fikk stemme?

Sverige ble rike pga stål, USA pga naturressusrser, vent litt, alle land som er velstående har vel naturressurser som man kan leve av.........Krupp stål har vel noen av oss hørt om, men det ble gullgruve først etter jernbanens inntog.

Laffercurven lærte jeg om på College i USA, den ligner på en annen kurve som viser at Oljeproduksjonen skulle begynnt sin tilbakegang i 2000, alle disse kurvene er "gjettningskurver" de beviser ikke fakta, men gir en sannsynlig forventning.
Norge har økt sin olje produksjon etter 2006.

USA går jo med dundrende underskudd vær gang republikanerne kommer til makten, etter 8 år med Clinton så var den amerikanske gjelden redusert kraftig, så kommer Bush og gjør gjelden enda større sammens med Dick Cheyney som fikk 30mill$ i optioner med Hally Burten, som fikk oppdraget med å "bygge opp Irak" etter krigen for deres oljepenger, Dick ville til Irak rett etter 9.11 og fabrikerte bevis og lurte sin forsvarsminister med bilder av missiler med WMD innhold.

Jeg stoler kanskje ikke så mye på en kurve skrevet på en serviett........

Men tanken på å stimulere industrien med lavere skatter for å øke produksjon og innsats er grei nok den, men det viser seg ofte at skatteletten går i lomma på de som eier bedriften snarere én til investeringer, der er også USA en foregangsland, med utdatert bilteknologi, skipsverftindustri mm.

Det er en grunn til at Ingvar Kamparad ikke vil på børs og det er døgnfluer som ikke tenker lengre en nestippen.
Børsen har altfor ofte blitt et lekeland for rike menn uten langsiktighet.
Men tanken bak børsen er fenomenal og heldigvis fungerer systemet ofte.

Brukeravatar
Ola Pituetten N703
2.0 bar
2.0 bar
Medlemsnummer: N703
Navn: Ove Kynell Arstad
Bil: 9-5 05 Vector - Qashqai Tekna
Sted: Etnedal i Valdres
Kontakt:

Legg inn av Ola Pituetten N703 » 23 sep 2009, 19:52

Singsaker ,du har talent ,fortsett.Kan ikke si meg mere enig. :wink:
SAAB ER BEST

Singsaker
2.0 bar
2.0 bar

Legg inn av Singsaker » 23 sep 2009, 21:00

Ola Pituetten N703 skrev:Singsaker ,du har talent ,fortsett.Kan ikke si meg mere enig. :wink:
En fra bondelandet er enig, huff da kommer frp og de sinte skattetaperne å tar meg :mrgreen:

Brukeravatar
JoBruheim N1726
1,5 bar
1,5 bar

Legg inn av JoBruheim N1726 » 23 sep 2009, 21:15

Er imponert til de grader av Singsaker :p Tror det er likeså godt at jeg er enig med deg, fordi det har blitt hardt å gå ut mot deg i diskusjon. Vurdert politikk på siden av hverdagslivet?
Saab 9-3SE t7 '02

[X] Saab 900S '96

Singsaker
2.0 bar
2.0 bar

Legg inn av Singsaker » 23 sep 2009, 21:34

BridgeHome N1726 skrev:Er imponert til de grader av Singsaker :p Tror det er likeså godt at jeg er enig med deg, fordi det har blitt hardt å gå ut mot deg i diskusjon. Vurdert politikk på siden av hverdagslivet?
Går ikke det når man har blitt avbildet på fest og kanskje vært litt "vill" i ungdommen, he he........... :wierdface:

Problemet med folk er at de ikke har sett virkeligheten i andre land, og om man ser på kjøpekraften til Nordmenn etter at nødvendige utgifter er betalt så har vi det svært godt sammenlignet med de aller fleste.
Vi har vel den høyeste selveier prosenten på egen bolig i verden, men slutter man å klage blir det ikke bedre........ :rofl:

Vi gjør det svært bra på alle statestikker som er viktig................. tom CIA skryter vilt av Norge.

Når det gjelder skoletester som Finland gjør det så bra på så har de utelatt problembarn, barn med lærevansker og utfordrende barn, da blir resultatet bra på nasjonale prøver.
I Norge så blir alle med på prøvene, de med dysleksi, de som har lærevansker, de som er krevende mm.
Når det gjelder skolen vil jeg gå 20 år tilbake i tid, slik at skolen handler mer om å lære å lære, pc'en kan vi bruke hjemme og i noen timer pr uke, blir bare tull med pc i klasserommet.....

Brukeravatar
JoBruheim N1726
1,5 bar
1,5 bar

Legg inn av JoBruheim N1726 » 23 sep 2009, 21:43

Det er generelt bra å bo i Norge :)

Jeg er for AP-politikken, likevel om den til tider kan gå seigt og man ikke ser forandringer fra uke til uke. Men den er grunnen til at jeg hele min oppvekst har gått på nye skoler og fikk gratis operasjon på albuen uten videre. Den er sikker og ikke minst bærekraftig, og i praksis vil ikke Frp - høyresiden - klare å gjøre noe mer enn AP, men de er flink til å snakke om det.

Veinettet i Norge er jo et kapitell for seg selv, men politikere på 60-tallet, fra Ap, hadde det klart med 80 mil motorvei på Østlandet i forbindelse med åpningen av salg av privatbiler. Veinettet vil komme seg, men vi har vært _veldi_ tålmodige!

Men det er viktig å ikke legge seg på en hvilepute, Norge er langt i fra perfekt. Vi må fortsatt strebe oss videre til det bedre, for å opprettholde statusen utad og kvaliteten av staten innad. Men så er jo dette noe av det mest sentrale Stoltenberg står for :)
Saab 9-3SE t7 '02

[X] Saab 900S '96

Svar