Venstrebremsing:)

Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.

Moderator: Moderatorer

Daniel2.3t
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 276
Registrert: 29 sep 2009, 16:17
Bil: SAAB 9-5

Venstrebremsing:)

Legg inn av Daniel2.3t » 09 nov 2009, 17:01

Noen som har erfaring med venstrebremsing med saab? Noen lure triks og tips :) ?

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Venstrebremsing:)

Legg inn av Tor N12 » 09 nov 2009, 17:51

Daniel2.3t skrev:Noen som har erfaring med venstrebremsing med saab? Noen lure triks og tips :) ?
Tips.. Ja, dette er noe du bør holde deg til å teste ut på en bane ;)
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Arnesl N1394
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 580
Registrert: 16 mai 2007, 22:10
Medlemsnummer: N1394
Navn: Arne Slaatsveen
Bil: Saab 9-5 Estate -01
Sted: Brumunddal

Re: Venstrebremsing:)

Legg inn av Arnesl N1394 » 09 nov 2009, 18:15

Testet på vinterføre og kan vel si jeg er ferdig med den testinga :rofl: .. Har dårlig med tips å komme med, holder meg til venstebremsing når jeg kjører go-cart... :lol:
-01 Saab 9-5 2.0t
-00 Saab 9-3 2.0i - *Solgt*
-12 VW Caddy 1.6TDI BlueMotionCrap Firmabil
-85 Saab 900i (2.0i) *Hugget, brent og borte vekk*

Brukeravatar
JoBruheim N1726
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 311
Registrert: 07 jul 2009, 22:19
Medlemsnummer: N1726
Navn: Jo Bruheim
Bil: Saab 9-3SE t7
Sted: Melhus/Oslo

Re: Venstrebremsing:)

Legg inn av JoBruheim N1726 » 09 nov 2009, 19:17

Ny biler har jo nødbremsassistanse, som kutter motorkraft når du dytter ned bremsen litt, dette for å starte en
nødbrems mye fortere. Har prøvd det på Outlanderen og den mister veldig fort krefter, tror likevel dette fungere i lavfart,
da systemet "hviler" litt mer. Vet ikke hvordan det er med Saaben, men tviler på at den har BA :p
Saab 9-3SE t7 '02

[X] Saab 900S '96

Arnljoth N1530
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 663
Registrert: 23 okt 2008, 12:41
Medlemsnummer: N1530
Navn: Håkon Arnljot
Bil: SAAB 9000CS 2.3i M92
Sted: Kirkenes

Re: Venstrebremsing:)

Legg inn av Arnljoth N1530 » 09 nov 2009, 20:04

Fikk det til med en vennindes Corolla fra 1986, men ikke med 9000.. Tipper ABS har noe med dette å gjøre ? :)

Brukeravatar
Aleks_
Overload!!!
Innlegg: 1679
Registrert: 02 mar 2007, 18:45
Medlemsnummer: N1025
Navn: Aleksander
Bil: MY01 9-5 2,3t
Sted: Stange v/ Hamar og Bodø

Re: Venstrebremsing:)

Legg inn av Aleks_ » 09 nov 2009, 21:02

ABS er jo bare blokkeringsfrie bremser. Hindrer at du kjører på fire låste hjul når du tramper for fullt :wink:
N1025
- 2001 Saab 9-5 2,3t Sedan
x 1997 Saab 900S
http://www.garaget.org/Aleksander

“Horsepower sells cars, torque wins races” - Carol Shelby

Brukeravatar
kristianur N1169
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 795
Registrert: 26 sep 2007, 22:16
Medlemsnummer: 1169
Navn: Kristian Strømstad
Bil: 1987 900 t16 2d
Sted: Trondheim

Re: Venstrebremsing:)

Legg inn av kristianur N1169 » 09 nov 2009, 22:36

Hva er formålet? Sladde?
Kristian

Helge
Overload!!!
Innlegg: 1675
Registrert: 31 aug 2008, 20:21
Sted: Gaupen, Hedmark

Re: Venstrebremsing:)

Legg inn av Helge » 09 nov 2009, 22:50

kristianur N1169 skrev:Hva er formålet? Sladde?
Kjøre fortere.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.

Brukeravatar
Aleks_
Overload!!!
Innlegg: 1679
Registrert: 02 mar 2007, 18:45
Medlemsnummer: N1025
Navn: Aleksander
Bil: MY01 9-5 2,3t
Sted: Stange v/ Hamar og Bodø

Re: Venstrebremsing:)

Legg inn av Aleks_ » 09 nov 2009, 23:18

Ha mer grep gjennom svingen..

Se for deg at du ligger i en skarp sving, du gir på ut av svingen(uten antispinn), og det innerste hjulet mister grepet og spinner seg ut av svingen.
Hvis du derimot bremser med venstrebeinet samtidig som du trør gasspedalen flat, vil du bremse det innerste hjulet som vil søke å spinne seg løs, og dermed overføre den krafta du taper i å spinne ut av svingen ned i bakken og gi deg mer trekk på det ytterste hjulet.

Om du klarer å balansere det hårfint, kan du gi full gass ut av svingen uten hjulspinn på innerste hjulet, og klare å få all kraft ned i bakken. Men det er vanskelig..

Fun fact: Du har best akselerasjon ved ca 15 % hjulspinn. :wink:

Ut å øv! :mrgreen:
N1025
- 2001 Saab 9-5 2,3t Sedan
x 1997 Saab 900S
http://www.garaget.org/Aleksander

“Horsepower sells cars, torque wins races” - Carol Shelby

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: Venstrebremsing:)

Legg inn av EdHunter N815 » 09 nov 2009, 23:26

kristianur N1169 skrev:Hva er formålet? Sladde?
Venstrefotsbremsing kan ha mange fordeler, alt etter hvilken bil man kjører og hvordan underlaget er.

Formålet her er at når man bremser så gir du innerhjulet en anelse motstand slik at differensialen overfører mer kraft til ytterhjulet.

En annen fordel man kan ha av slik bremsing er at når man gjør det etter en skarp sving så "setter" bilen seg bedre ut av svingen, og man får et jevnere grep på drivhjulene. Ved å bremse fører man som kjent også mer vekt over på forhjulene, og på en forhjulstrekker vil dette gi en liten fordel akkurat i det man trykker inn gasspedalen.

I rally brukes teknikken veldig mye, både for å kunne gasse fortere ut av svingen (go-cart stil) og som sagt for å sette bilen etter en sladd, eller i en s-kurve akkurat i overgangen fra en sving til en annen. Du ser ofte rallybiler bremse midt i svinger, noe som vanligvis er fyfy, men det er altså fordi de bruker venstrefoten til å justere veigrepet med, samtidig som de fremdeles kan holde jevn gass.
Aleks_ skrev:Ha mer grep gjennom svingen..

Se for deg at du ligger i en skarp sving, du gir på ut av svingen(uten antispinn), og det innerste hjulet mister grepet og spinner seg ut av svingen.
Hvis du derimot bremser med venstrebeinet samtidig som du trør gasspedalen flat, vil du bremse det innerste hjulet som vil søke å spinne seg løs, og dermed overføre den krafta du taper i å spinne ut av svingen ned i bakken og gi deg mer trekk på det ytterste hjulet.

Om du klarer å balansere det hårfint, kan du gi full gass ut av svingen uten hjulspinn på innerste hjulet, og klare å få all kraft ned i bakken. Men det er vanskelig..

Fun fact: Du har best akselerasjon ved ca 15 % hjulspinn. :wink:

Ut å øv! :mrgreen:
Godt beskrevet det tekniske der ja. Men jeg anbefaler IKKE å øve på dette på offentlig vei! Å anbefale slikt er høyst lite gjennomtenkt, som han sier i filmen er man ikke trent til å bremse med venstrefoten. Dermed ender man fort opp med å bremse for hardt, og i en skarp sving der man samtidig kjører så fort at man får hjulspinn på innerhjulet? Vel, det hører hjemme på bane for å si det mildt!
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
Aleks_
Overload!!!
Innlegg: 1679
Registrert: 02 mar 2007, 18:45
Medlemsnummer: N1025
Navn: Aleksander
Bil: MY01 9-5 2,3t
Sted: Stange v/ Hamar og Bodø

Re: Venstrebremsing:)

Legg inn av Aleks_ » 09 nov 2009, 23:58

EdHunter N815 skrev:Godt beskrevet det tekniske der ja. Men jeg anbefaler IKKE å øve på dette på offentlig vei! Å anbefale slikt er høyst lite gjennomtenkt, som han sier i filmen er man ikke trent til å bremse med venstrefoten. Dermed ender man fort opp med å bremse for hardt, og i en skarp sving der man samtidig kjører så fort at man får hjulspinn på innerhjulet? Vel, det hører hjemme på bane for å si det mildt!
Ja, glemte en liten detalj der ja :oops:
Det er ikke lett å bruke venstrebeinet på en følsom brems. Det bør prøves i sikre omstendigheter, type bane, og med forsiktighet. Er du for brå kan du flytte for mye av vekta frem å få rumpa ut i stedet.
Og det bør prøves på et tørt underlag med godt grep først, ikke snø og slafs..

Klarer det sånn passelig greit, men det er vanskelig for venstrebeinet er mer vant til å trampe enn å trå varsomt.
N1025
- 2001 Saab 9-5 2,3t Sedan
x 1997 Saab 900S
http://www.garaget.org/Aleksander

“Horsepower sells cars, torque wins races” - Carol Shelby

Brukeravatar
kristianur N1169
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 795
Registrert: 26 sep 2007, 22:16
Medlemsnummer: 1169
Navn: Kristian Strømstad
Bil: 1987 900 t16 2d
Sted: Trondheim

Re: Venstrebremsing:)

Legg inn av kristianur N1169 » 10 nov 2009, 00:07

Spørsmålet var egentlig retta til trådstarter for å høre hva han ønsker å oppnå.
Venstrebremsing kan vel brukes for å oppnå tre ting?
Bedre grep og/eller bedre respons (opprettholde ladetrykk) eller sladd ved å endre bremsekraftfordelingen.

Og dere har jo selvfølgelig rett i at veien ikke er stedet for å øve på dette.
Kristian

Brukeravatar
Aleks_
Overload!!!
Innlegg: 1679
Registrert: 02 mar 2007, 18:45
Medlemsnummer: N1025
Navn: Aleksander
Bil: MY01 9-5 2,3t
Sted: Stange v/ Hamar og Bodø

Re: Venstrebremsing:)

Legg inn av Aleks_ » 10 nov 2009, 12:49

Tre ting ja.
Bedre grep noe som gir høyere fart gjennom svingen.
Holde ladetrykket oppe ved å regulere med bremsen og ikke gassen, og
vektforskyving ved å bremse litt hardt.

Ser ofte at rally-gutta liker å pumpe bremsen i sving, og ikke holde jevn brems. Det er vel for å ligge akkurat på grensa av grep og maks akselerasjon.
N1025
- 2001 Saab 9-5 2,3t Sedan
x 1997 Saab 900S
http://www.garaget.org/Aleksander

“Horsepower sells cars, torque wins races” - Carol Shelby

Singsaker
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 821
Registrert: 02 mar 2007, 13:27
Medlemsnummer: N968
Bil: Saab 9-5 M04
Sted: Trondheim

Re: Venstrebremsing:)

Legg inn av Singsaker » 10 nov 2009, 12:54

Skal det gå så fort på veiene så er det vel enklere å bytte bil. :rofl:
07. Saab 9-5 1,9 tdi man, sedan.

Daniel2.3t
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 276
Registrert: 29 sep 2009, 16:17
Bil: SAAB 9-5

Re: Venstrebremsing:)

Legg inn av Daniel2.3t » 10 nov 2009, 16:40

kristianur N1169 skrev:Spørsmålet var egentlig retta til trådstarter for å høre hva han ønsker å oppnå.
Venstrebremsing kan vel brukes for å oppnå tre ting?
Bedre grep og/eller bedre respons (opprettholde ladetrykk) eller sladd ved å endre bremsekraftfordelingen.

Og dere har jo selvfølgelig rett i at veien ikke er stedet for å øve på dette.

Hehe, tenkte vell i første omgang på litt slædding i vinter, uten og bruke brekket :D Men er også morsomt med tips for bedre grep og fart gjennom svinger ;) Men har prøvd et par ganger på snø, men fikk ikke noe særlig dreisen på det annet enn at abs slo seg inn, eller at forhjulene slapp :P

Svar