
Venstrebremsing:)
Moderator: Moderatorer
-
- 1.2 bar
- Innlegg: 276
- Registrert: 29 sep 2009, 16:17
- Bil: SAAB 9-5
Venstrebremsing:)
Noen som har erfaring med venstrebremsing med saab? Noen lure triks og tips
?

- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Re: Venstrebremsing:)
Tips.. Ja, dette er noe du bør holde deg til å teste ut på en baneDaniel2.3t skrev:Noen som har erfaring med venstrebremsing med saab? Noen lure triks og tips?

M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
- Arnesl N1394
- 2.0 bar
- Innlegg: 580
- Registrert: 16 mai 2007, 22:10
- Medlemsnummer: N1394
- Navn: Arne Slaatsveen
- Bil: Saab 9-5 Estate -01
- Sted: Brumunddal
Re: Venstrebremsing:)
Testet på vinterføre og kan vel si jeg er ferdig med den testinga
.. Har dårlig med tips å komme med, holder meg til venstebremsing når jeg kjører go-cart... 


-01 Saab 9-5 2.0t
-00 Saab 9-3 2.0i - *Solgt*
-12 VW Caddy 1.6TDI BlueMotionCrap Firmabil
-85 Saab 900i (2.0i) *Hugget, brent og borte vekk*
-00 Saab 9-3 2.0i - *Solgt*
-12 VW Caddy 1.6TDI BlueMotionCrap Firmabil
-85 Saab 900i (2.0i) *Hugget, brent og borte vekk*
- JoBruheim N1726
- 1,5 bar
- Innlegg: 311
- Registrert: 07 jul 2009, 22:19
- Medlemsnummer: N1726
- Navn: Jo Bruheim
- Bil: Saab 9-3SE t7
- Sted: Melhus/Oslo
Re: Venstrebremsing:)
Ny biler har jo nødbremsassistanse, som kutter motorkraft når du dytter ned bremsen litt, dette for å starte en
nødbrems mye fortere. Har prøvd det på Outlanderen og den mister veldig fort krefter, tror likevel dette fungere i lavfart,
da systemet "hviler" litt mer. Vet ikke hvordan det er med Saaben, men tviler på at den har BA
nødbrems mye fortere. Har prøvd det på Outlanderen og den mister veldig fort krefter, tror likevel dette fungere i lavfart,
da systemet "hviler" litt mer. Vet ikke hvordan det er med Saaben, men tviler på at den har BA

Saab 9-3SE t7 '02
[X] Saab 900S '96
[X] Saab 900S '96
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 663
- Registrert: 23 okt 2008, 12:41
- Medlemsnummer: N1530
- Navn: Håkon Arnljot
- Bil: SAAB 9000CS 2.3i M92
- Sted: Kirkenes
Re: Venstrebremsing:)
Fikk det til med en vennindes Corolla fra 1986, men ikke med 9000.. Tipper ABS har noe med dette å gjøre ? 

- Aleks_
- Overload!!!
- Innlegg: 1679
- Registrert: 02 mar 2007, 18:45
- Medlemsnummer: N1025
- Navn: Aleksander
- Bil: MY01 9-5 2,3t
- Sted: Stange v/ Hamar og Bodø
Re: Venstrebremsing:)
ABS er jo bare blokkeringsfrie bremser. Hindrer at du kjører på fire låste hjul når du tramper for fullt 

N1025
- 2001 Saab 9-5 2,3t Sedan
x 1997 Saab 900S
http://www.garaget.org/Aleksander
“Horsepower sells cars, torque wins races” - Carol Shelby
- 2001 Saab 9-5 2,3t Sedan
x 1997 Saab 900S
http://www.garaget.org/Aleksander
“Horsepower sells cars, torque wins races” - Carol Shelby
- kristianur N1169
- 2.0 bar
- Innlegg: 795
- Registrert: 26 sep 2007, 22:16
- Medlemsnummer: 1169
- Navn: Kristian Strømstad
- Bil: 1987 900 t16 2d
- Sted: Trondheim
Re: Venstrebremsing:)
Kjøre fortere.kristianur N1169 skrev:Hva er formålet? Sladde?
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.
99 9-3 Cab.
- Aleks_
- Overload!!!
- Innlegg: 1679
- Registrert: 02 mar 2007, 18:45
- Medlemsnummer: N1025
- Navn: Aleksander
- Bil: MY01 9-5 2,3t
- Sted: Stange v/ Hamar og Bodø
Re: Venstrebremsing:)
Ha mer grep gjennom svingen..
Se for deg at du ligger i en skarp sving, du gir på ut av svingen(uten antispinn), og det innerste hjulet mister grepet og spinner seg ut av svingen.
Hvis du derimot bremser med venstrebeinet samtidig som du trør gasspedalen flat, vil du bremse det innerste hjulet som vil søke å spinne seg løs, og dermed overføre den krafta du taper i å spinne ut av svingen ned i bakken og gi deg mer trekk på det ytterste hjulet.
Om du klarer å balansere det hårfint, kan du gi full gass ut av svingen uten hjulspinn på innerste hjulet, og klare å få all kraft ned i bakken. Men det er vanskelig..
Fun fact: Du har best akselerasjon ved ca 15 % hjulspinn.
Ut å øv!
Se for deg at du ligger i en skarp sving, du gir på ut av svingen(uten antispinn), og det innerste hjulet mister grepet og spinner seg ut av svingen.
Hvis du derimot bremser med venstrebeinet samtidig som du trør gasspedalen flat, vil du bremse det innerste hjulet som vil søke å spinne seg løs, og dermed overføre den krafta du taper i å spinne ut av svingen ned i bakken og gi deg mer trekk på det ytterste hjulet.
Om du klarer å balansere det hårfint, kan du gi full gass ut av svingen uten hjulspinn på innerste hjulet, og klare å få all kraft ned i bakken. Men det er vanskelig..
Fun fact: Du har best akselerasjon ved ca 15 % hjulspinn.

Ut å øv!

N1025
- 2001 Saab 9-5 2,3t Sedan
x 1997 Saab 900S
http://www.garaget.org/Aleksander
“Horsepower sells cars, torque wins races” - Carol Shelby
- 2001 Saab 9-5 2,3t Sedan
x 1997 Saab 900S
http://www.garaget.org/Aleksander
“Horsepower sells cars, torque wins races” - Carol Shelby
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Re: Venstrebremsing:)
Venstrefotsbremsing kan ha mange fordeler, alt etter hvilken bil man kjører og hvordan underlaget er.kristianur N1169 skrev:Hva er formålet? Sladde?
Formålet her er at når man bremser så gir du innerhjulet en anelse motstand slik at differensialen overfører mer kraft til ytterhjulet.
En annen fordel man kan ha av slik bremsing er at når man gjør det etter en skarp sving så "setter" bilen seg bedre ut av svingen, og man får et jevnere grep på drivhjulene. Ved å bremse fører man som kjent også mer vekt over på forhjulene, og på en forhjulstrekker vil dette gi en liten fordel akkurat i det man trykker inn gasspedalen.
I rally brukes teknikken veldig mye, både for å kunne gasse fortere ut av svingen (go-cart stil) og som sagt for å sette bilen etter en sladd, eller i en s-kurve akkurat i overgangen fra en sving til en annen. Du ser ofte rallybiler bremse midt i svinger, noe som vanligvis er fyfy, men det er altså fordi de bruker venstrefoten til å justere veigrepet med, samtidig som de fremdeles kan holde jevn gass.
Godt beskrevet det tekniske der ja. Men jeg anbefaler IKKE å øve på dette på offentlig vei! Å anbefale slikt er høyst lite gjennomtenkt, som han sier i filmen er man ikke trent til å bremse med venstrefoten. Dermed ender man fort opp med å bremse for hardt, og i en skarp sving der man samtidig kjører så fort at man får hjulspinn på innerhjulet? Vel, det hører hjemme på bane for å si det mildt!Aleks_ skrev:Ha mer grep gjennom svingen..
Se for deg at du ligger i en skarp sving, du gir på ut av svingen(uten antispinn), og det innerste hjulet mister grepet og spinner seg ut av svingen.
Hvis du derimot bremser med venstrebeinet samtidig som du trør gasspedalen flat, vil du bremse det innerste hjulet som vil søke å spinne seg løs, og dermed overføre den krafta du taper i å spinne ut av svingen ned i bakken og gi deg mer trekk på det ytterste hjulet.
Om du klarer å balansere det hårfint, kan du gi full gass ut av svingen uten hjulspinn på innerste hjulet, og klare å få all kraft ned i bakken. Men det er vanskelig..
Fun fact: Du har best akselerasjon ved ca 15 % hjulspinn.![]()
Ut å øv!
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
- Aleks_
- Overload!!!
- Innlegg: 1679
- Registrert: 02 mar 2007, 18:45
- Medlemsnummer: N1025
- Navn: Aleksander
- Bil: MY01 9-5 2,3t
- Sted: Stange v/ Hamar og Bodø
Re: Venstrebremsing:)
Ja, glemte en liten detalj der jaEdHunter N815 skrev:Godt beskrevet det tekniske der ja. Men jeg anbefaler IKKE å øve på dette på offentlig vei! Å anbefale slikt er høyst lite gjennomtenkt, som han sier i filmen er man ikke trent til å bremse med venstrefoten. Dermed ender man fort opp med å bremse for hardt, og i en skarp sving der man samtidig kjører så fort at man får hjulspinn på innerhjulet? Vel, det hører hjemme på bane for å si det mildt!

Det er ikke lett å bruke venstrebeinet på en følsom brems. Det bør prøves i sikre omstendigheter, type bane, og med forsiktighet. Er du for brå kan du flytte for mye av vekta frem å få rumpa ut i stedet.
Og det bør prøves på et tørt underlag med godt grep først, ikke snø og slafs..
Klarer det sånn passelig greit, men det er vanskelig for venstrebeinet er mer vant til å trampe enn å trå varsomt.
N1025
- 2001 Saab 9-5 2,3t Sedan
x 1997 Saab 900S
http://www.garaget.org/Aleksander
“Horsepower sells cars, torque wins races” - Carol Shelby
- 2001 Saab 9-5 2,3t Sedan
x 1997 Saab 900S
http://www.garaget.org/Aleksander
“Horsepower sells cars, torque wins races” - Carol Shelby
- kristianur N1169
- 2.0 bar
- Innlegg: 795
- Registrert: 26 sep 2007, 22:16
- Medlemsnummer: 1169
- Navn: Kristian Strømstad
- Bil: 1987 900 t16 2d
- Sted: Trondheim
Re: Venstrebremsing:)
Spørsmålet var egentlig retta til trådstarter for å høre hva han ønsker å oppnå.
Venstrebremsing kan vel brukes for å oppnå tre ting?
Bedre grep og/eller bedre respons (opprettholde ladetrykk) eller sladd ved å endre bremsekraftfordelingen.
Og dere har jo selvfølgelig rett i at veien ikke er stedet for å øve på dette.
Venstrebremsing kan vel brukes for å oppnå tre ting?
Bedre grep og/eller bedre respons (opprettholde ladetrykk) eller sladd ved å endre bremsekraftfordelingen.
Og dere har jo selvfølgelig rett i at veien ikke er stedet for å øve på dette.
Kristian
- Aleks_
- Overload!!!
- Innlegg: 1679
- Registrert: 02 mar 2007, 18:45
- Medlemsnummer: N1025
- Navn: Aleksander
- Bil: MY01 9-5 2,3t
- Sted: Stange v/ Hamar og Bodø
Re: Venstrebremsing:)
Tre ting ja.
Bedre grep noe som gir høyere fart gjennom svingen.
Holde ladetrykket oppe ved å regulere med bremsen og ikke gassen, og
vektforskyving ved å bremse litt hardt.
Ser ofte at rally-gutta liker å pumpe bremsen i sving, og ikke holde jevn brems. Det er vel for å ligge akkurat på grensa av grep og maks akselerasjon.
Bedre grep noe som gir høyere fart gjennom svingen.
Holde ladetrykket oppe ved å regulere med bremsen og ikke gassen, og
vektforskyving ved å bremse litt hardt.
Ser ofte at rally-gutta liker å pumpe bremsen i sving, og ikke holde jevn brems. Det er vel for å ligge akkurat på grensa av grep og maks akselerasjon.
N1025
- 2001 Saab 9-5 2,3t Sedan
x 1997 Saab 900S
http://www.garaget.org/Aleksander
“Horsepower sells cars, torque wins races” - Carol Shelby
- 2001 Saab 9-5 2,3t Sedan
x 1997 Saab 900S
http://www.garaget.org/Aleksander
“Horsepower sells cars, torque wins races” - Carol Shelby
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 821
- Registrert: 02 mar 2007, 13:27
- Medlemsnummer: N968
- Bil: Saab 9-5 M04
- Sted: Trondheim
Re: Venstrebremsing:)
Skal det gå så fort på veiene så er det vel enklere å bytte bil. 

07. Saab 9-5 1,9 tdi man, sedan.
-
- 1.2 bar
- Innlegg: 276
- Registrert: 29 sep 2009, 16:17
- Bil: SAAB 9-5
Re: Venstrebremsing:)
kristianur N1169 skrev:Spørsmålet var egentlig retta til trådstarter for å høre hva han ønsker å oppnå.
Venstrebremsing kan vel brukes for å oppnå tre ting?
Bedre grep og/eller bedre respons (opprettholde ladetrykk) eller sladd ved å endre bremsekraftfordelingen.
Og dere har jo selvfølgelig rett i at veien ikke er stedet for å øve på dette.
Hehe, tenkte vell i første omgang på litt slædding i vinter, uten og bruke brekket


