http://www.dagbladet.no/2010/01/26/maga ... /10105099/
Bra artikkel i dagbladet "Den usynlige" Om en død manns liv.
Moderator: Moderatorer
- alex_ander3@hotmail.com
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 189
- Navn: Alexander A.
- Sted: Drammen
Bra artikkel i dagbladet "Den usynlige" Om en død manns liv.
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen
//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*
1999 Saab 9-3 Viggen
//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Re: Bra artikkel i dagbladet "Den usynlige" Om en død manns liv.
Leste bortimot hele greia selv, den er fantastisk skrevet.
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
-
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N1868
- Navn: Sigve
- Bil: Saab 9000 Aero
- Sted: Bodø
Ja, leste neste alt jeg også. Veldig bra skrevet!
-
- 2.0 bar
- Medlemsnummer: N1530
- Navn: Håkon Arnljot
- Bil: SAAB 9000CS 2.3i M92
- Sted: Kirkenes
Må si at jeg satt med den rare følelsen at det faktisk var lagt ned litt arbeid i denne artikkelen ? Var liksom ikke samme "les og finn neste artikkel" følelsen her.. Tok meg faktisk tid til å lese alt sammen, så poeng til journalisten for den !Atzz skrev:Ja, leste neste alt jeg også. Veldig bra skrevet!
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Leste denne i går jeg også, meget bra skrevet og ikke minst helt enestående research! Man får følelsen av at journalisten faktisk bryr seg om saken, noe han klarer å formidle uten å la det bli for egosentrisk.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
- Tor N12
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Meget bra skrevet, bare så synd at det faktisk finnes slike historier i dette rike landet vårt ..
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
- EdHunter N815
- MAX BOOST
Helt enig, men samtidig vil man aldri klare å lage et perfekt system der ingen faller utenfor. Det jeg reagerer mest på er egentlig at vi har råd til å gi 200 mill til Haiti (ikke at det er noe galt med det), men å bruke penger på folk som fryser i hjel i sine egne hjem i vår egen bakgård, det har vi ikke råd til... Av og til synes jeg vi burde fokusere nødhjelp litt mer lokalt før vi sender millioner på millioner til andre land. Det er noe som heter å feie for egen dør, og der er vi nordmenn desverre ikke noe flinke.Tor N12 skrev:Meget bra skrevet, bare så synd at det faktisk finnes slike historier i dette rike landet vårt ..
-
- 2.0 bar
Vår egen dør er det ingen som bryr seg særlig om når vi er så flinke med å hjelpe andre i nød.....EdHunter N815 skrev:Helt enig, men samtidig vil man aldri klare å lage et perfekt system der ingen faller utenfor. Det jeg reagerer mest på er egentlig at vi har råd til å gi 200 mill til Haiti (ikke at det er noe galt med det), men å bruke penger på folk som fryser i hjel i sine egne hjem i vår egen bakgård, det har vi ikke råd til... Av og til synes jeg vi burde fokusere nødhjelp litt mer lokalt før vi sender millioner på millioner til andre land. Det er noe som heter å feie for egen dør, og der er vi nordmenn desverre ikke noe flinke.Tor N12 skrev:Meget bra skrevet, bare så synd at det faktisk finnes slike historier i dette rike landet vårt ..
- Tor N12
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
http://www.dagbladet.no/2010/01/27/maga ... /10121812/
Flere som synes at journalisten skrev en gripende historie
Flere som synes at journalisten skrev en gripende historie
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
-
- 2.0 bar
- Medlemsnummer: N968
- Bil: Saab 9-5 M04
- Sted: Trondheim
Let's make babies, problemet her er vel at den avdøde ikke hadde familie samt var tilbakestående av en ukjent grad, kanskje ville han leve selvstendig, det får vi aldri vite.Tor N12 skrev:Meget bra skrevet, bare så synd at det faktisk finnes slike historier i dette rike landet vårt ..
Å fange opp alle som ikke varsler selv, eller har familie til å varsle er nærmest umulig, vi får en verden som blir mer og mer kynisk. Helsetjenester blir lagt ut på anbud, de som er billigst får anbudet. Hvordan blir man billigst, jo man rekker over flere pleiende én de andre, 15 min pr stk. Evt de som har råd betaler selv.EdHunter N815 skrev:Helt enig, men samtidig vil man aldri klare å lage et perfekt system der ingen faller utenfor. Det jeg reagerer mest på er egentlig at vi har råd til å gi 200 mill til Haiti (ikke at det er noe galt med det), men å bruke penger på folk som fryser i hjel i sine egne hjem i vår egen bakgård, det har vi ikke råd til... Av og til synes jeg vi burde fokusere nødhjelp litt mer lokalt før vi sender millioner på millioner til andre land. Det er noe som heter å feie for egen dør, og der er vi nordmenn desverre ikke noe flinke.
Skulle gjerne sendt deg til Haiti i 14 dager så hadde du nok spist i deg ordene, problemene i Norge er 0,0 i forhold til Haiti.Arnljoth N1530 skrev:Vår egen dør er det ingen som bryr seg særlig om når vi er så flinke med å hjelpe andre i nød.....
Det sukkeret du bruker hver dag er mest sannsynligvis samlet inn av slaver på Haiti, som får 10$ pr dag(60,-kr) de pengene må de bruke for å få bo i en leir som er så elendig at du ville ikke overlevd ei uke der, barna får ikke gå på skole, null helsevesen og forventet levetid på under 40år. Jeg blir litt kvalm av nordmenn som klager på at kaffen er 85 grader kontra 92 grader..............
07. Saab 9-5 1,9 tdi man, sedan.
-
- 2.0 bar
Singsaker skrev:Skulle gjerne sendt deg til Haiti i 14 dager så hadde du nok spist i deg ordene, problemene i Norge er 0,0 i forhold til Haiti.Arnljoth N1530 skrev:Vår egen dør er det ingen som bryr seg særlig om når vi er så flinke med å hjelpe andre i nød.....
Det sukkeret du bruker hver dag er mest sannsynligvis samlet inn av slaver på Haiti, som får 10$ pr dag(60,-kr) de pengene må de bruke for å få bo i en leir som er så elendig at du ville ikke overlevd ei uke der, barna får ikke gå på skole, null helsevesen og forventet levetid på under 40år. Jeg blir litt kvalm av nordmenn som klager på at kaffen er 85 grader kontra 92 grader..............
Det at det gjøres en god innsats internasjonalt gjør da på ingen måte slike tilfeller mindre tragiske ??
Eller tar jeg feil ?
-
- 2.0 bar
- Medlemsnummer: N968
- Bil: Saab 9-5 M04
- Sted: Trondheim
Denne mannen hadde vel noen halvsøstre, men enkelte vil ikke være til bryderi for andre og det er vanskelig å forstå for meg ihvertfall.Arnljoth N1530 skrev:Singsaker skrev:Skulle gjerne sendt deg til Haiti i 14 dager så hadde du nok spist i deg ordene, problemene i Norge er 0,0 i forhold til Haiti.Arnljoth N1530 skrev:Vår egen dør er det ingen som bryr seg særlig om når vi er så flinke med å hjelpe andre i nød.....
Det at det gjøres en god innsats internasjonalt gjør da på ingen måte slike tilfeller mindre tragiske ??
Eller tar jeg feil ?
I Norge har vi minimum omvendt situasjons bilde med de fattigste landene.
Å være fattig i Norge er å ikke kunne dra på byen i helgene, ikke kunne dra på ferie til Mallorca etc.
Å være fattig i Haiti(minst 90% av befolkningen) betyr det at du ikke har dagens mat, den må fremskaffes iløpet av dagen, på dynga, evt etter 12-16t hardt arbeid for luselønn, vi i Norge har ikke den evnen at vi kan forstå hvor ille det er i de fattigste landene i verden. Det blir som å forstå at et menneske har hoppet 8.95m i lengde(skritt opp og prøv selv), løpt 100m på 9,59sek eller 3 mila i forsvaret på 1,55, med sekken i den ene hånda og ag3 i den andre hånda.
Men det er ikke galt å bli fødd opp i Norge, men ikke klag på alt mulig...........
07. Saab 9-5 1,9 tdi man, sedan.
- Skavold
- 2.0 bar
- Medlemsnummer: 1110
- Navn: Skavold
- Bil: 2001 Saab 9-3 2,0t SE
- Sted: Oslo
- Kontakt:
Veldig flott artikkel. Sjelden man leser noe så rørende, for å være ærlig. Jeg kjente det rørte seg ett og annet på innsida når jeg leste den, og det er sjeldent.
"Saabs tend to be driven by quite interesting people" - James May
- EdHunter N815
- MAX BOOST
Hva om stakkaren faktisk ikke turte å spørre noen om hjelp, eller var såpass langt nede psykisk etter et hardt liv at han ikke klarte tanken på å ha kontakt med andre mennesker? Vi vet ikke hvorfor han har vært ensom, og akkurat det er også hovedgrunnen til at jeg mener han burde fått mer oppfølging.Singsaker skrev:Denne mannen hadde vel noen halvsøstre, men enkelte vil ikke være til bryderi for andre og det er vanskelig å forstå for meg ihvertfall.
I Norge har vi minimum omvendt situasjons bilde med de fattigste landene.
Å være fattig i Norge er å ikke kunne dra på byen i helgene, ikke kunne dra på ferie til Mallorca etc.
Å være fattig i Haiti(minst 90% av befolkningen) betyr det at du ikke har dagens mat, den må fremskaffes iløpet av dagen, på dynga, evt etter 12-16t hardt arbeid for luselønn, vi i Norge har ikke den evnen at vi kan forstå hvor ille det er i de fattigste landene i verden. Det blir som å forstå at et menneske har hoppet 8.95m i lengde(skritt opp og prøv selv), løpt 100m på 9,59sek eller 3 mila i forsvaret på 1,55, med sekken i den ene hånda og ag3 i den andre hånda.
Men det er ikke galt å bli fødd opp i Norge, men ikke klag på alt mulig...........
Dette handler da ikke om å sammenligne oss selv med folk på andre siden av kloden hver gang noe er galt, det handler om at man i et rikt land som Norge bør kunne forvente en høyere standard på det meste. Selvsagt er det trist at folk har det vondt i andre land, men i en diskusjon om en konkret sak her i landet er det faktisk revnende likegyldig og totalt uinteressant. Jeg blir direkte provosert av at enkelte alltid skal argumentere med "jammen det er jo andre som har det verre" hver gang man diskuterer noe som kunne vært bedre for noen her i Norge. Selvsagt skal vi gi penger i nødhjelp, men det er tross alt norske skattepenger som er betalt av nordmenn vi snakker om her. Da kan man ikke sende alle pengene til utlandet bare fordi det er så synd i dem der, jeg forventer faktisk at mine skattepenger skal brukes på å gjøre Norge til et bedre land å leve i. Hvis vi ikke har råd til det bør vi revurdere hvor mye penger vi gir til andre.
Jeg synes faktisk jeg er i min fulle rett til å klage, som sagt betaler jeg min skatt og forventer å få igjen disse pengene i form av et fungerende offentlig tilbud. Hvis jeg ikke får det så klager jeg gjerne, og som sagt, i den sammenheng kunne jeg ikke brydd meg mindre om Haiti!
Edit: En fin artikkel fra samme avis. Beskriver litt hva det vil si å være fattig i Norge, hadde du synes det var greit at du ikke en gang hadde råd til å gi barna dine melk og frukt til skolematen? At de ble mobbet på skolen fordi dere ikke hadde råd til klær og sko? http://www.dagbladet.no/2009/09/02/nyhe ... s/7911020/
Å være et fattig barn i Norge handler ikke om å sammenligne seg med de rikeste, men å mangle det vanlige barn har. I enkelte studier har fattige barn fortalt at en oppvekst uten penger fører til eksklusjon, dårlig selvtillit og mistrivsel, sier Brækken i Redd Barna.
- Rambraut N1491
- MAX BOOST
- Navn: Martin Rambraut
- Bil: 2007 BMW 525da
- Sted: Hovin i Gauldal
En litt trist, men bra artikkel som er noe uteom det vanlige... 6'er til journalisten som skrev denne. 

1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI
2007 BMW 525da LCI