Pipelyder ved bremsing

Her postes alt som har med understell, bremser, dekk og felger å gjøre.

Moderator: Moderatorer

Svar
savicevic
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 67
Registrert: 29 okt 2005, 19:36

Pipelyder ved bremsing

Legg inn av savicevic » 12 mar 2010, 21:45

Jeg har en 9-5 2007-mod est.

Allerede da jeg kjøpte bilen for fire måneder siden la jeg merke til ulydene ved bremsing. Jeg hadde bilen inne hos Saab på en test før jeg kjøpte bilen, og på bakgrunn av lydene ba jeg de sjekke dette ekstra nøye. Testen avdekket ikke noe spesielt ved bremsene, og lydene har vedvart.

Mitt spørsmål til alle dere teknisk kyndige på dette forumet er derfor, hva kan være årsaken til disse lydene, og ikke minst, er det noe jeg kan gjøre for å bli kvitt det?

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Pipelyder ved bremsing

Legg inn av Ingvar N629 » 13 mar 2010, 10:45

Snakker vi om helt vanlig bremsepiping? I så fall kan du prøve å smøre baksiden av klossene med kobberpasta.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
laesi N1097
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 287
Registrert: 30 jun 2007, 11:10
Medlemsnummer: 1097
Navn: Lars-Ove Eie
Bil: 9-5 Vector 03-mod
Sted: Fiskå

Re: Pipelyder ved bremsing

Legg inn av laesi N1097 » 13 mar 2010, 13:34

Viss ikke bremseklossen allerede er formet slik, kan du slipe en skrå kant "foran og bak" på slitebelegget på klossen. Dette kan muligens hjelpe.
Du kan jo som Ingvar sier, smøre baksiden klossen der den er i kontakt med caliper.
Ellers så kan klossene ha blitt byttet til noen billige klosser som er kan være harde i slitebelegget.
Sjekk også at du ikke har slitekant eller rustkant på skivene dine.

savicevic
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 67
Registrert: 29 okt 2005, 19:36

Re: Pipelyder ved bremsing

Legg inn av savicevic » 21 mar 2010, 21:13

Hadde bilen på eu-kontroll forrige uke på Saab. Jeg ba de samtidig smøre opp bremsene slik det er foreslått her. Dette hjalp ingenting, hadde knapt kjørt ut på E18 ved Skøyen før jeg hørte pipingen igjen. Hmm...

savicevic
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 67
Registrert: 29 okt 2005, 19:36

Re: Pipelyder ved bremsing

Legg inn av savicevic » 24 mar 2010, 20:59

Har hatt bilen på Saab på ny. Denne gang slipte de kantene på skivene. Fortsatt uten resultater, det piper som bare det.

Er det ingen som har tanker om hva som forårsaker dette?

Brukeravatar
Dan Magnus
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 150
Registrert: 01 mai 2009, 22:38
Navn: Dan Magnus Furuvarp
Bil: 2004 SAAB 9-5 Vector Estate
Kontakt:

Re: Pipelyder ved bremsing

Legg inn av Dan Magnus » 24 mar 2010, 22:09

kan jo være at enten skivene eller klossene det er noe rart med?? for det er vel lite sannsynlig at du har en stein inni mellom skivene og klossene? blir pipingen verre hvis du bremser hardere eller er den mer konstant? er den veldig høy??

savicevic
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 67
Registrert: 29 okt 2005, 19:36

Re: Pipelyder ved bremsing

Legg inn av savicevic » 02 apr 2010, 10:10

Nei det er ingen sammenheng mellom hvor hardt jeg bremser og pipingen. Virker som pipingen først kommer ved bremsing i svært lave hastigheter, høres spesielt godt når jeg bremser eks ved parkering, like før bilen stanser opp ved rødt lys i lyskryss osv.

Brukeravatar
Stalfa
Overload!!!
Innlegg: 1269
Registrert: 23 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: 682
Navn: Stian
Bil: '03 9-5 2.3t Estate
Sted: Oslo, Ski

Re: Pipelyder ved bremsing

Legg inn av Stalfa » 02 apr 2010, 10:26

Var det nye klosser på bilen når du fikk den?

Jeg opplevde at bremsene pep etter at man hadde skiftet skiver og klosser. Er vist ikke uvanlig når man setter på nye klosser.
Noen harde oppbremsinger vil fjerne en del ujevnheter, eventuelt avdekke svakheter. ;)
Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector

savicevic
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 67
Registrert: 29 okt 2005, 19:36

Re: Pipelyder ved bremsing

Legg inn av savicevic » 03 apr 2010, 19:09

Ja forrige eier byttet visstnok klosser ifm service like før jeg overtok bilen. Men dette er jo noen måneder siden nå, burde ikke eventuelle ujevnheter vært slitt ned nå? Og burde ikke mekanikerne på Saab ha sett dette nå som de har gått over bremsene to ganger for å finne årsak?

Brukeravatar
Skaten N671
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 985
Registrert: 14 jan 2005, 01:00
Medlemsnummer: N671
Bil: Saab 900 Aero
Sted: Tysnes

Re: Pipelyder ved bremsing

Legg inn av Skaten N671 » 03 apr 2010, 22:14

Som allerede nevnt her, så er det kobberpasta som skal til for å dempe bremseskrik. Demonter bremsene, reingjer kontaktflatene til klossen og kalippern, og smør baksida av klossen som ligg an mot stempel og kalipper.
'82 Saab 99
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5


- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"

savicevic
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 67
Registrert: 29 okt 2005, 19:36

Re: Pipelyder ved bremsing

Legg inn av savicevic » 23 okt 2010, 19:55

Jeg er nødt til å ta opp igjen denne tråden.

Viser til mine innlegg forrige runde, som til slutt endte med at jeg så meg nødt til å bytte både bremser og klosser på Saab i Årjeng, Sverige. Dette ble gjort i våres engang. Problemet ble løst, i hvert fall for en stund. Nå hører jeg imidlertid de samme pipelydene igjen, til min store frustrasjon.

Er det noen som vet hva som kan forårsake dette, kan det være en eller annen feil, et eller annet sted, som gjør at bremsene begynner å pipe som de gjør, nå for andre gang relativt kort tid etter at skiver og klosser er byttet? Nå har jo flere Saab-mekanikere besiktiget bilen uten å merket seg noe spesielt.

Svar