Rust på bremseskiver bak.

Her postes alt som har med understell, bremser, dekk og felger å gjøre.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Talker
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 493
Registrert: 28 jun 2008, 15:12
Medlemsnummer: N1429
Navn: Christian Franset
Bil: ng900
Sted: Molde

Rust på bremseskiver bak.

Legg inn av Talker » 02 apr 2010, 11:25

Har i en lengre periode hatt ganske dårlige bremser. Det meste skyldes nok luft, men når jeg tok en overhaling av håndbrekket bak, så oppdaget jeg følgende. Utsiden av bakre bremseskiver er som forventet blanke og fine, og innsiden var også ganske blanke og glatte. Helt til jeg begynte å studere litt nærmere, og satte et skrujern nedi ett av slissene og vrei rundt. Da datt det av et stykke med polert rust, og bak var overflaten som gammelt støpegods! Dette gjelder hele veien rundt.
Dette må jo da bety at bremsene ikke tar noe på innsiden? Men hvordan kan det gå, når det er én-stempels kalipere? Da skal jo kraften bli likt fordelt?

Legger ved en link til 3 bilder av oppdagelsen.

http://s941.photobucket.com/albums/ad255/Talker2/Saab/

Brukeravatar
Kenster N800
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 229
Registrert: 03 okt 2007, 01:23
Medlemsnummer: N800
Bil: Saab 9-3 1.8t biopower
Sted: Mogreina

Re: Rust på bremseskiver bak.

Legg inn av Kenster N800 » 02 apr 2010, 21:10

skivene mine så sånn ut også, calipperne mine bak hadde grodd fast, skivene så greie ut før jeg fikk sett nøye på de
Why drive a car when you can be pilot in a SAAB:)

2008 saab 9-3 1.8t Biopower
1997 2.0 Saab 900SE(Saabrina) solgt
1986 Silvia S12

Brukeravatar
laesi N1097
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 287
Registrert: 30 jun 2007, 11:10
Medlemsnummer: 1097
Navn: Lars-Ove Eie
Bil: 9-5 Vector 03-mod
Sted: Fiskå

Re: Rust på bremseskiver bak.

Legg inn av laesi N1097 » 02 apr 2010, 22:56

Dette skyldes dårlig vedlikehold og eller defekte calipere.
Om den indre bremseklossen din sitter fast i rust vil du jo ikke få noe trykk på den siden av skiva.
Skivene kan også være av dårlig fabrikat, du nevnte ikke merke men...

Brukeravatar
Talker
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 493
Registrert: 28 jun 2008, 15:12
Medlemsnummer: N1429
Navn: Christian Franset
Bil: ng900
Sted: Molde

Re: Rust på bremseskiver bak.

Legg inn av Talker » 03 apr 2010, 11:29

Fabrikat har jeg ikke greie på. De sto på bilen når jeg kjøpte de. Eneste jeg vet er at de er 260mm uventilerte med buete slisser på begge sider.

Nå har ikke jeg noe greie på bremser, for jeg har ikke skrudd noe serlig på bil før, men kan de bakerste bremsene gro fast da? For dette er jo énstempels kalippere, og da fordeles kraften likt på begge sider over noen glidepinner/bolter. Men ser ikke noen slike pinner/bolter i overhalingssettene man får kjøpt. Ser de bare på de fremre kaliperne.

Bakbremsene ser vel noe ssånn ut?:
Bilde

Men en eller annen plass må det jo bevege seg, siden kalipern er skrudd fast i navet.. Hmm. Kan jeg overhale, og fikse dette? :p

Brukeravatar
Kenster N800
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 229
Registrert: 03 okt 2007, 01:23
Medlemsnummer: N800
Bil: Saab 9-3 1.8t biopower
Sted: Mogreina

Re: Rust på bremseskiver bak.

Legg inn av Kenster N800 » 03 apr 2010, 13:14

Bilde

caliper bak, er nok bremsevæske som går inn i calipperen på ene sia, og igjennom og presser på et stempel til bak, trur jeg..
kast og kjøp nytt, er det jeg ville gjort. :D
Why drive a car when you can be pilot in a SAAB:)

2008 saab 9-3 1.8t Biopower
1997 2.0 Saab 900SE(Saabrina) solgt
1986 Silvia S12

Brukeravatar
Talker
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 493
Registrert: 28 jun 2008, 15:12
Medlemsnummer: N1429
Navn: Christian Franset
Bil: ng900
Sted: Molde

Re: Rust på bremseskiver bak.

Legg inn av Talker » 03 apr 2010, 13:26

Så det er faktisk 2-stempels faste kalipere bak, og 1-stempels flytende kalipere foran? Tenkte ikke så mye over det når jeg demonterte dette sist :p

Brukeravatar
Kenster N800
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 229
Registrert: 03 okt 2007, 01:23
Medlemsnummer: N800
Bil: Saab 9-3 1.8t biopower
Sted: Mogreina

Re: Rust på bremseskiver bak.

Legg inn av Kenster N800 » 03 apr 2010, 13:35

Ja, for hvis du ser nøye på bildet så ser du inntaket til bremseslangen, og så ser du et stempel på andre siden også.

nei, tenkte ikke jeg over heller, hehe
Why drive a car when you can be pilot in a SAAB:)

2008 saab 9-3 1.8t Biopower
1997 2.0 Saab 900SE(Saabrina) solgt
1986 Silvia S12

Brukeravatar
Stalfa
Overload!!!
Innlegg: 1269
Registrert: 23 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: 682
Navn: Stian
Bil: '03 9-5 2.3t Estate
Sted: Oslo, Ski

Re: Rust på bremseskiver bak.

Legg inn av Stalfa » 31 des 2011, 15:06

Plukker opp denne tråden igjen.

Hvordan forsikrer man seg best om at bremsene bak holdes i god stand, uten å måtte overhale kalipperne hver måned?

Er løsningen å bremse hardt ned med handbrekken i ny og ned?

Jeg har slike skam-flekker på bakskivene mine, og det passer dårlig å hardbremse hver gang jeg er ute med familien. Da får høyresiden min frostskader av blikket fra dame-siden.
Jeg kjører regelmessig harde "abs-tester" når far er alene i bilen.

En annen ting, slites klossene som regel fortest på utsiden eller innsiden bak?
Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector

na_X
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 09 jan 2007, 22:21
Medlemsnummer: N1121
Navn: Arve Hanssen
Bil: 99
Sted: Trondheim

Re: Rust på bremseskiver bak.

Legg inn av na_X » 31 des 2011, 16:02

Man må nok bremse ganske hardt og litt ofte for å vedlikeholde bremsene bra. Kjøpte en bil en gang der det var rust på ene bremseskiva bak og dette var en 2-er feil på EU-kontrollen. Kjørte en gang en litt lengre tur og havnet bak noen biler på smal og svingete vei, dette løste ihvertfall saken med tanke på rusta. Grunnen er som regel at kalipern henger.
Noen bremseskiver ruster vel innenfra og utover også har jeg hørt snakk om, av type slissete og grønn?
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.

Ronald
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 176
Registrert: 19 feb 2010, 21:36
Medlemsnummer: N1865
Navn: Ronald Larsen
Bil: Saab 9-3 SC -07 Vector
Sted: Oslo

Rust på bremseskiver bak.

Legg inn av Ronald » 31 des 2011, 17:36

Bremseklossene skal i en optimal verden slites likt på begge sidene bak. Men som du sier så bruk brekket, bruk ABS bremsene når far kjører alene, samt spyl bremsene når du vasker bilen. Rustne skiver bak er et problem på saltede veier med åpne kule alufelger -:)

Svar