Hadde min kjære saab på eu kontroll i dag. der fant dei ut at eg blant anna måtte skifte bremserør på begge side bak ++.. noken som har gjort det sjølv? Er det noke hokkus pokkus?
Mvh
Vegard..
ps: saab 9000 2,0 ltt 1997
Bremserør
Moderator: Moderatorer
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
Re: Bremserør
Hvilken bil gjelder det? Jeg går ut fra at det gjelder 9000 du har ført opp i signaturen din 
Jeg byttet bremserør på vår -97 9000 etter samme anmerkning på EU-kontroll i fjor høst. Jeg er ingen ekspert på 9000, men så vidt jeg kunne se gikk bremserørene kontinuerlig fra hvert bakhjul og frem til torpedoveggen. I tillegg gikk de over bensintanken, så denne må tas ned om hele rørene skal byttes.
Jeg løste dette ved å kjøpe en rull med bremserør, og et par skjøtestykker for bremserør. Så brukte jeg en liten rørkutter, kuttet av begge rørene på et passelig sted oppunder bilen, bøyde til nye rørbiter og skjøtet inn disse. De hadde ingenting å si på dette da jeg viste bilen på nytt i hvert fall, og det fungerer like godt 4 måneder senere
Jeg vil ikke kalle det hokus pokus, men litt utfordringer kan det nok by på. Bremsesystemet må jo luftes etterpå, og min erfaring er at rustne luftenipler e.l. ofte skaper hodebry. Verktøy som trengs utover hva du finner i et vanlig verktøysett, er rørkutter, koningsverktøy og bremserørbøyer (alt fås kjøpt rimelig hos f.eks. Biltema).

Jeg byttet bremserør på vår -97 9000 etter samme anmerkning på EU-kontroll i fjor høst. Jeg er ingen ekspert på 9000, men så vidt jeg kunne se gikk bremserørene kontinuerlig fra hvert bakhjul og frem til torpedoveggen. I tillegg gikk de over bensintanken, så denne må tas ned om hele rørene skal byttes.
Jeg løste dette ved å kjøpe en rull med bremserør, og et par skjøtestykker for bremserør. Så brukte jeg en liten rørkutter, kuttet av begge rørene på et passelig sted oppunder bilen, bøyde til nye rørbiter og skjøtet inn disse. De hadde ingenting å si på dette da jeg viste bilen på nytt i hvert fall, og det fungerer like godt 4 måneder senere

Jeg vil ikke kalle det hokus pokus, men litt utfordringer kan det nok by på. Bremsesystemet må jo luftes etterpå, og min erfaring er at rustne luftenipler e.l. ofte skaper hodebry. Verktøy som trengs utover hva du finner i et vanlig verktøysett, er rørkutter, koningsverktøy og bremserørbøyer (alt fås kjøpt rimelig hos f.eks. Biltema).
- Halnesen
- Grunnladetrykk
- Medlemsnummer: N2074
- Navn: Vegard
- Bil: 95 Aero 2002
- Sted: Holvikja (vågsøy)
takkar for svaret, og ja det var den bilen i signaturen eg meinte.. . merkeverkstedet snakka om å skifte heile bremselengdene, å dei kosta nesten 1000 pr. stk.. men sånn som eg forstod det, so var det bare litt rust heilt bak.. tenkje eg får begynde på det sjølv, so det vart urimlig dyrt, nesten 13000, skulle dei ha, då var det sjølvsagt med litt anna små dill.. bremserør + noken bremseslanger framme + reflektor på venstre side..
Saab 9000 2,0 ltt. 1997 jub.
Solgt
For mondeo stasjonsvogn. 2,0 130 hk. ( familiebilen ) .solgt.
Saab 95. 2,0t. 2001 mod. ( nye familiebilen )
Saab 95 Aero 2002 mod

Saab 95 Aero 2002 mod
- Edward N812
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
Jeg bruker også metoden til Eirik når bremserør er vanvitig lange og bare er morkne på et lite sted. Lite tips: kjøp alltid nye luftenipler og ha liggende, de koster ikke stort mer enn 20,- pr. stk, og det er slettes ikke sjeldent de ryker 
Og når du bøyer til nye bremserør (om du går for den metoden) Så bøy gjerne "over" noe som har omtrent formen bremserøret ditt skal få, så får du ikke en innsnevring eller knekk på ett punkt.

Og når du bøyer til nye bremserør (om du går for den metoden) Så bøy gjerne "over" noe som har omtrent formen bremserøret ditt skal få, så får du ikke en innsnevring eller knekk på ett punkt.
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
Jeg brukte denne fra Biltema, og den fungerte utmerket til formåletEdward N812 skrev:Og når du bøyer til nye bremserør (om du går for den metoden) Så bøy gjerne "over" noe som har omtrent formen bremserøret ditt skal få, så får du ikke en innsnevring eller knekk på ett punkt.

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verkt ... yeverktoy/
Forøvrig brukte jeg ellers disse
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verkt ... gsverktoy/
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verkt ... orkutter1/
- Halnesen
- Grunnladetrykk
- Medlemsnummer: N2074
- Navn: Vegard
- Bil: 95 Aero 2002
- Sted: Holvikja (vågsøy)
takklar so mykje for hjelpa! skal ta meg ein tur på biltema å få tak i det eg trenger av verktøy. so skal det bli ein ordnings på ditta:)
Saab 9000 2,0 ltt. 1997 jub.
Solgt
Saab 95 Aero 2002 mod

Saab 95 Aero 2002 mod