Hei.
Er ny på forumet her:)
Jeg vurderer å kjøpe en 01 Saab 9-3 2.0T, å lurer litt på om det er noe jeg burde være obs på når jeg evt skal kjøpe dette?
Har fått med meg at det er litt opp å ned med saab for tiden. Kan noen fortelle litt hvordan tilstanden er saab?
Er det smart å kjøpe en Saab nå?
Så litt info hadde vært kjempeflott, for en som er saab amatør:P
Mvh:
Dan Steffen /Redaktør på Nissan Car Club Norway.
Vurderer kjøp av Saab 9-3 2.0T 2001mod
Moderator: Moderatorer
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Re: Vurderer kjøp av Saab 9-3 2.0T 2001mod
Det som er det store problemet når det gjeld desse bilane er oilsludgeproblemet på T7-motorane. Har ikkje motoren fått hyppige oljeskift er det stor sansynligheit for at motoren har oilsludge-problemet.
Dette er eit problem spesiellt alle 9-5 M98-M03 med bensinmotor har, men også bensin 9-3 ca halvveis i M00-M02. 9-5 seinare enn M04 har ei anna blokk som på vei avhjelp problema, men hyppige oljeskift er å foretrekke her også.
Til dei motorane som er dårlige har SAAB oppgradert veivhusventilasjonen, og bilen du ser etter skal ha oppgradert den, samt at den skal ha hatt hyppige oljeskift.
Det er vel den feilen som er "værst" på 9-3. Ellers er jo fjørbeina framme kjent for å ruste opp på desse, samt at forstillinga ellers kan være greit å ta en ekstra kik på. Standardfeila på T7 gjeld også på 9-3, altså bensinpumpe, veivakselgivar og tennkassett. Om dette har vore bytta er det sjølvsagt pluss i boka.
No kjenner eg ikkje 9-3 so godt, men fleire kan nok kanskje følge på med ting som eg ikkje har nemnt.
Når det gjeld SAAB si framtid er det enno uavklara. Men det gjeld produksjonen av nybilar. Reservedelstilgongen er sikra gjennom SAAB Parts AB som ikkje har vore råka av konkursen. Det er no svenske staten som eig denne, og dei er i full drift. Seinast sist mnd tilsette dei 50 personar i Trollhättan. Rapportane ellers tyder også på at delar som har vore resta ei stund er på tur innatt i systemet, so det å kjøpe brukt SAAB er egentlig ikkje noko stort problem om en tenkjer deletilgong. I tillegg har en monge som driv med tredjepartsdeler som har produksjon av dei meir vanlige slitedelene. Ellers på en so gammal bil finns det jo mykje rundt om på høggeri, båder her til lands og i Sverige om ting mot formodning ikkje skulle ha seg skaffe.
Dette er eit problem spesiellt alle 9-5 M98-M03 med bensinmotor har, men også bensin 9-3 ca halvveis i M00-M02. 9-5 seinare enn M04 har ei anna blokk som på vei avhjelp problema, men hyppige oljeskift er å foretrekke her også.
Til dei motorane som er dårlige har SAAB oppgradert veivhusventilasjonen, og bilen du ser etter skal ha oppgradert den, samt at den skal ha hatt hyppige oljeskift.
Det er vel den feilen som er "værst" på 9-3. Ellers er jo fjørbeina framme kjent for å ruste opp på desse, samt at forstillinga ellers kan være greit å ta en ekstra kik på. Standardfeila på T7 gjeld også på 9-3, altså bensinpumpe, veivakselgivar og tennkassett. Om dette har vore bytta er det sjølvsagt pluss i boka.
No kjenner eg ikkje 9-3 so godt, men fleire kan nok kanskje følge på med ting som eg ikkje har nemnt.
Når det gjeld SAAB si framtid er det enno uavklara. Men det gjeld produksjonen av nybilar. Reservedelstilgongen er sikra gjennom SAAB Parts AB som ikkje har vore råka av konkursen. Det er no svenske staten som eig denne, og dei er i full drift. Seinast sist mnd tilsette dei 50 personar i Trollhättan. Rapportane ellers tyder også på at delar som har vore resta ei stund er på tur innatt i systemet, so det å kjøpe brukt SAAB er egentlig ikkje noko stort problem om en tenkjer deletilgong. I tillegg har en monge som driv med tredjepartsdeler som har produksjon av dei meir vanlige slitedelene. Ellers på en so gammal bil finns det jo mykje rundt om på høggeri, båder her til lands og i Sverige om ting mot formodning ikkje skulle ha seg skaffe.
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Forstillinga er en 20 år gammel konstruksjon, som heller ikke den gang var noen stor genistrek. Den bilen er vel Primeraens rake motsetning, kjøreegenskapene som er Primeraens fortrinn er definitivt 9-3ens svakhet, mens Saaben har motor som orker å dra bilen, iallfall får den det med ny software. Men som Hjelle skriver, så har motoren i den modellen du ser på et visst rykte, søk på oilsludge her på forumet, så finner du mye. Langkjørte biler klarer seg gjerne bra, og har olja blitt skiftet ofte så oppstår det sjelden problemer. Flere merker har samme problem, men Saab har nok ikke vært de flinkeste til å håndtere det.
Skulle kjøreegenskapene bli for dårlige for deg, så finnes det Saaber som kjører vesentlig bedre.
Skulle kjøreegenskapene bli for dårlige for deg, så finnes det Saaber som kjører vesentlig bedre.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- DanSteffen
Takker for litt nyttig info..
Jeg har sinnsykt lyst på turbo bil igjen, da jeg hadde en Volvo 850 turbo før.
Så da tenkte jeg kanskje på å teste ut en saab
Ettersom jeg også liker utseende på den, + at det kan være potensiale til litt hk:)
Så det er i hovedsak oilsludge, fjørbein og forstilling som en burde være obs på!
Jeg har sinnsykt lyst på turbo bil igjen, da jeg hadde en Volvo 850 turbo før.
Så da tenkte jeg kanskje på å teste ut en saab

Så det er i hovedsak oilsludge, fjørbein og forstilling som en burde være obs på!