Temperatur faller og div merkeligheter
Moderator: Moderatorer
Temperatur faller og div merkeligheter
Hei!
Temperaturpila i dashbordet har i det siste levd sitt eget liv. i går stod den stille mellom "0" og "midt på" mens jeg kjørte, kom aldri dit den skulle. idag så rører den såvidt på seg før den er på stedet hvil.
Jeg synes motoren virker varmere enn vanlig da jeg stakk hodet ned under panseret idag for å sjekke olje og kjøleveske. Hørte også en rar lyd for første gang i dag når jeg gasser på, en slags slurelyd. om det har noen sammenheng aner jeg ikke.
er kanskje verdt å nevne at jeg nettopp har hatt den inne for litt sjekk. hadde en del grums/karamell i olja, hvor de sjekka toppakning og rør osv til olja. olja er fin nå.
Noen som har peil på hva det kan være eller i hvilken retning jeg kan begynne å uroe meg for?
Temperaturpila i dashbordet har i det siste levd sitt eget liv. i går stod den stille mellom "0" og "midt på" mens jeg kjørte, kom aldri dit den skulle. idag så rører den såvidt på seg før den er på stedet hvil.
Jeg synes motoren virker varmere enn vanlig da jeg stakk hodet ned under panseret idag for å sjekke olje og kjøleveske. Hørte også en rar lyd for første gang i dag når jeg gasser på, en slags slurelyd. om det har noen sammenheng aner jeg ikke.
er kanskje verdt å nevne at jeg nettopp har hatt den inne for litt sjekk. hadde en del grums/karamell i olja, hvor de sjekka toppakning og rør osv til olja. olja er fin nå.
Noen som har peil på hva det kan være eller i hvilken retning jeg kan begynne å uroe meg for?
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Re: Temperatur faller og div merkeligheter
Da har du dårlig veivhusventilasjon.
Om denne ikke ble byttet på "sjekken" ville jeg fått sjekket bilen en annen plass!!!!!
Sila di er sikkert også potte tett, så bunnpanna må ned, sila på renses / byttes og alt må på plass igjen!
Utover det kan termostaten til kjølevesken være defekt og må byttes.
Om denne ikke ble byttet på "sjekken" ville jeg fått sjekket bilen en annen plass!!!!!
Sila di er sikkert også potte tett, så bunnpanna må ned, sila på renses / byttes og alt må på plass igjen!
Utover det kan termostaten til kjølevesken være defekt og må byttes.
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
-
- 0.7 bar
- Innlegg: 131
- Registrert: 02 nov 2011, 22:18
- Medlemsnummer: N2411
- Bil: 9-5 2.3t Estate / Volvo 940
- Sted: Lillehammer/Egersund
Re: Temperatur faller og div merkeligheter
Dette må du få ordna opp i ASAP! Her lukter masse kroner hvis ikke 

1999 mod. 9-3 2.0 SE (bruksbil)
1994 Volvo 940 GL (bruksbil) morsom på vinterføre.....
2000 mod. 9-5 2.3t Estate (sommerbil)
1994 Volvo 940 GL (bruksbil) morsom på vinterføre.....
2000 mod. 9-5 2.3t Estate (sommerbil)
Re: Temperatur faller og div merkeligheter
veivhusventilen er av nyeste art og skulle være tipp topp fikk jeg beskjed om.
sila i bunnpanna er nettopp renset.
har planer om å få ordnet opp i det, men er jo litt gira på å vite hva det er først før jeg setter i gang og ordner.
sila i bunnpanna er nettopp renset.
har planer om å få ordnet opp i det, men er jo litt gira på å vite hva det er først før jeg setter i gang og ordner.

- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Temperatur faller og div merkeligheter
Du får sjekke tempgiveren om den gir de verdiene den skal, kontakta til denne, og sjekk selvsagt at vannet faktisk blir varmt (termostat). Du har sjekket at du har nok vann, så ikke motoren er tom for kjølevann og giveren står i luft?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Re: Temperatur faller og div merkeligheter
skal sjekke tempgiveren imorgen. da jeg sjekket vannet idag så var det varmt, kom damp/røyk opp når jeg åpnet lokket. kom forsåvidt røyk/"damp" opp av olja når jeg peila den og, aldri lagt merke til det før, men kan hende det er vanlig.
det som er rart er at jeg syns alt virket varmt, kan det være bare termostaten som er gåen? bør jeg la bilen stå inntill jeg får sjekket mere?
det som er rart er at jeg syns alt virket varmt, kan det være bare termostaten som er gåen? bør jeg la bilen stå inntill jeg får sjekket mere?
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Temperatur faller og div merkeligheter
Sjekk tempgiveren først du, kjølevifta startet sikkert ikke.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Kristian N2215
- Overload!!!
- Innlegg: 1715
- Registrert: 24 jul 2011, 13:47
- Medlemsnummer: N2215
- Navn: Kristian
- Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
- Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll
Re: Temperatur faller og div merkeligheter
Har lignende problem med min 9-5. Der klarer ikke motoren å få skikkelig temp. under kjøring. Står den på tomgang kommer den opp i 98 grader før vifta slår inn. Faller helt ned til 75 grader når jeg kjører veldig pent. Det er bare 5 minus ute, og nåla vandrer mye mellom midtposisjon og 25% opp på skalaen. Alt tyder jo på termostat, men det er under et år (10 000km) siden jeg byttet den (speedparts), og alt var fint i sommer.
Byttet forresten termostaten pga. samme problem, og jeg mener å huske at det ble bedre. Er det virkelig nødvendig å bytte termostat hver vinter, eller er dette normalt?
Byttet forresten termostaten pga. samme problem, og jeg mener å huske at det ble bedre. Er det virkelig nødvendig å bytte termostat hver vinter, eller er dette normalt?
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat
-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.
-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.
- Kristian N2215
- Overload!!!
- Innlegg: 1715
- Registrert: 24 jul 2011, 13:47
- Medlemsnummer: N2215
- Navn: Kristian
- Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
- Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll
Re: Temperatur faller og div merkeligheter
Fant ut at temp.giver kan være feilkilden her, så skal ut å Ohme giveren i morgen. Fant en meeeget oppegående oversikt over motstander ved forskjellige temperaturer på WIS 

MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat
-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.
-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.