vel jeg leker med tanken om å bygge om min m89 saab900i til en turbo (helst 16v) og lurer litt på hva som egentlig trengs! Vet dere noe jeg ikke har tenkt på så si ifra!
Handleliste:
Motor t16
gearkasse(syns å huske at gear kassen ble forsterket på m90-93 stemmer dette?)
APC boks (helst rød!)
Lednings nett (trenger jeg alt eller bare til apc en og en føler på turboen?
nye fjører(vet ikke om dette trengs men antar det)
nytt grenrør
intercooler
ny luftmengdemåler
nytt eksosanlegg(men dette er vel strengt tatt ikke nødvendig med en gang?)
og sånn ombygningsgodkjenning!
har dere noe mer å legge til eller ta bort? og kansje en side hvor de forklarer hva som må gjøres?
er det mulig å bytte topp på en t8 til en t16 topp uten for mye styr?
På forhånd tusen takk!
Ombygging av og900i til 900t16
Moderator: Moderatorer
-
- Overload!!!
- Medlemsnummer: 398
- Navn: Ottar Amdal
- Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
- Sted: Skjæveland
Ombygging av og900i til 900t16
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05
9-5 Estate 2,0t M05
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Du kjøper enkelt og greit ein heil delebil, det er nok det greiaste med tanke på det du må ha med deg over. Evt. kan du kjøpe deg ein motor med all elektronikk og grenrør er inkludert. Vert ofte billigare og enklare enn å drive å jakte deler i ettertid.
Ellers er det andre bremser som trengs, men slike ting som kjem uten om sjølve ombygginga til T16 (altså bremser ol.) må du ha dokumentasjon frå SAAB Norge på. Den dokumentasjonen er kort og greit eit ark der chassisnummerat på din bil står, og so står det vidare nedover eksakt kva komponentar du må ha for å få godkjenning opp til xxx hk.
Ombygging frå 8v til 16v er vel ein del jobb, registera går vel ikkje om kvarandre der, er vel generelt same råd som over, få heller taki ein 16v, det er enklare og billigare, om du ikkje tilfeldigvis sit på akkurat dei delene du treng, og har lyst til å skru ein del unødig...
Ellers er det andre bremser som trengs, men slike ting som kjem uten om sjølve ombygginga til T16 (altså bremser ol.) må du ha dokumentasjon frå SAAB Norge på. Den dokumentasjonen er kort og greit eit ark der chassisnummerat på din bil står, og so står det vidare nedover eksakt kva komponentar du må ha for å få godkjenning opp til xxx hk.
Ombygging frå 8v til 16v er vel ein del jobb, registera går vel ikkje om kvarandre der, er vel generelt same råd som over, få heller taki ein 16v, det er enklare og billigare, om du ikkje tilfeldigvis sit på akkurat dei delene du treng, og har lyst til å skru ein del unødig...
-
- Overload!!!
- alex_ander3@hotmail.com
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 189
- Navn: Alexander A.
- Sted: Drammen
er ikke dumt å importere en fra Sverige heller. jeg og kameraten min har akkurat satt inn en t16 i han 92 modell 2,1 900 sugemotor. måtte koblesammen ledningsnettem eller så var det ikke noe pes.
kostetrundt 11 lapper i alt tror jeg. da fikk han en delebil med på kjøpet..hehe
kostetrundt 11 lapper i alt tror jeg. da fikk han en delebil med på kjøpet..hehe
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen
//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*
1999 Saab 9-3 Viggen
//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*
- Mortimer-N18
- Overload!!!
- Medlemsnummer: 18
- Navn: Morten Fjeldberg
- Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
- Sted: Sarpsborg
- Kontakt:
Du må ikke bytte bremser på din 89modell. Det er samme bremsene på den som på Turboen. Du må ikke bytte girkasse heller, selv om det kanskje er like greit å gjøre når det først er ute..
Få tak i en hel delebil som de sier her, eller kjøp motor og ledningsnett av en som har ALLT du trenger. Pass på å få med allt også.
Deleliste:
Ledningsnett til motor. m/kontrollboks
Luftmassemåler
Dyser
muligens TPS sensor (spjeldposisjonssensor)
Tomgangsregulator
Intercooler m/rør og slangetilkoblinger
Vann og oljerør til turboen, hvis det ikke sitter på motoren
Vannslangen fra vannpumpe og til Radiator. Det er en ekstra slangestuss på turbo slangen.
Knocksensor
APC-computer m/ledningsnett. Må ikke være rød. Det er bare å justere opp en svart en.
Magnetventil
Dette er det du trenger, pluss koblingsskjemaer over din egen bil og skjemaet over det motorledningsnettet du kjøper. Det for at du skal klare å koble sammen ditt eget med de riktige ledningene på motorledningsnettet... Jeg har skjemaer over de aller fleste og900 systemene, så det er bare å spørre om du trenger noen.
Få tak i en hel delebil som de sier her, eller kjøp motor og ledningsnett av en som har ALLT du trenger. Pass på å få med allt også.
Deleliste:
Ledningsnett til motor. m/kontrollboks
Luftmassemåler
Dyser
muligens TPS sensor (spjeldposisjonssensor)
Tomgangsregulator
Intercooler m/rør og slangetilkoblinger
Vann og oljerør til turboen, hvis det ikke sitter på motoren
Vannslangen fra vannpumpe og til Radiator. Det er en ekstra slangestuss på turbo slangen.
Knocksensor
APC-computer m/ledningsnett. Må ikke være rød. Det er bare å justere opp en svart en.
Magnetventil
Dette er det du trenger, pluss koblingsskjemaer over din egen bil og skjemaet over det motorledningsnettet du kjøper. Det for at du skal klare å koble sammen ditt eget med de riktige ledningene på motorledningsnettet... Jeg har skjemaer over de aller fleste og900 systemene, så det er bare å spørre om du trenger noen.
Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18
-
- Overload!!!
Bøyer meg i Snøen over deres exelence inteligens! tusen takk! virker som om jeg kan få meg et bra vinter prosjekt! det eneste problemet er at jeg kun har en bil og det er den jeg vil ha t16 motor i! men får se om jeg kan få lånt mor sin i en god uke eller så!
Takker igjen
Takker igjen
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05
9-5 Estate 2,0t M05