Har en Saab 9-3, 2,0T, 184hk, 2002mod med 110k km. Bilen har blitt senket av andre enn meg og har oppgraderte bremser. Ny turbo, sliten clutch og bruker en del olje. Hadde egentlig tenkt å selge bilen men vurderer nå å legge litt penger i den da jeg egentlig liker den ganske godt. Dette er bil nr 2.
Er selv teknisk oppegående men ingen mekaniker. Heldigvis har jeg kolegaer som kan hjelpe meg skruinga (mot betaling). Har lyst til å gjøre følgende:
-Fikse oljelekasje. Bytte ventilforinger + toppakning.
-Bytte og oppgradere clutch. Monterer i samme slengen en differensialsperre og overhaler girkasse.
- Steg 3 tuning.
Hadde tenkt å bruke omtrent 40k på deler på dette prosjektet. Hvilke komponenter bør jeg sjekke/skifte i forhold til nevnte symptomer og ønskede oppgraderinger? Hva annet burde/kunne jeg gjøre i samme slengen? Grunnet manglende insikt i dette med motor/drivverk hadde jeg satt stor pris på om noen kunne komponert en "ønskeliste" hvis de selv hadde hatt en tilsvarende bil med tilsvarende oppgraderigsplaner.
Hjelp til å bruke 40k på en gammel Saab?
Moderator: Moderatorer
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Hjelp til å bruke 40k på en gammel Saab?
Er dette en tidlig registrert utgave av den nye 9-3 som kom som 2003-modell, eller er det den gamle som gikk t.o.m. 2002?
Hvis det er den gamle så har du nok mer motorarbeid foran deg enn å bytte toppakning og ventiltettinger, oljeforbruket kommer vansligvis av fastkoksede stempelringer.
Hvis det er den gamle så har du nok mer motorarbeid foran deg enn å bytte toppakning og ventiltettinger, oljeforbruket kommer vansligvis av fastkoksede stempelringer.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Re: Hjelp til å bruke 40k på en gammel Saab?
Gamle utgaven. Blir nok litt ekstraarbeide hvis jeg skal bytte stempelringer ja men heldigvis er dette rimelige deler så det vil ikke utgjøre stort på 40k budsjettet:) takk for tipset, er lagt til på listen over ting som skal gjøres. Noen fler tips?
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Hjelp til å bruke 40k på en gammel Saab?
Ja du må jo hone blokka i tillegg, med børste. Sjekk av alle lager og register er også nærmest selvsagt når man først begynner å rive de motorene.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan