Får "check engine lys i samenheng med at motortemp viseren går ned i bunn.
Dette skjer med varm motor og viseren på tempen dipper ned og går opp igjen i samme sekund.Dette skjer helst i fuktig vær.
Har skiftet temp sensoren som står på temostat huset.Den med kabel.Uten at det ble forbedring.
(Der er montert 2 følere der ,den andre har ikke kabel til seg ,så hvis ikke denne går trådløst til giver så vet ikke jeg hva denne er brukt til?)
Noen som har forslag mulige feil her ?
er det flere sensorer for motor temp på en 2,2 tdi ?
"check engine" lampa 9.3 2.2 tdi
Moderator: Moderatorer
- Kato
- 2.0 bar
- Navn: Kato Herland
- Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
- Sted: Tromsø
Re: "check engine" lampa 9.3 2.2 tdi
Varmepåvirkning alene kan jo utløse vakkelkontakter og det samme kan fukt, så med disse to registrert samtidig med at feilen oppstår, så er det nærliggende å tenke mulighet for kontaktfeil, enten i ledningsnett eller kontakter.
Dessuten kan en vel anta at dette gjelder fra den temperaturgiveren du har skifta og inn til motorstyringsmodulen (ECU), og i denne, og ikke videre utover. Dette basert på at du får "check engine" lys samtidig med problemer med visning av temperaturen. Hadde ikke lampa lyst, er sannsynligheten for at feilen også kunne ligge mellom ECU og instrumentet.
Fra temperaturgiveren som står på temostathuset går ledningen frem til ECU plugg M, uten andre kontaktpunkter. Så kontroll av ledninger og pinner i kontaktene til giveren og ECUen er ett forslag. Og gjerne påføring av kontaktspray. Dersom det er mulig å komme til kontaktene uten å bli skada av varme deler og feilen er tilstede, kan litt "røsking" i tilledningene til de to kontaktene for å se om temperaturvisningen endrer seg, være ett forsøk.
Jeg vet ikke hva den andre giveren brukes til, men kanskje til testformål?
Der er ikke andre kjølevannsgivere som "informerer" ECU. Dersom ECU registrerer feil med denne giveren, settes én av tre feilkoder, og så benytter den seg av andre metoder for å kompensere for bortfall av dette signalet.
Det er ellers en egen prosedyre for lufting av anlegget etter skifte av temperaturgiveren for kjølevannet, som bl.a. innebærer oppstart av parkeringsvarmer.
Forslag er gitt uten at jeg vet hvilken årsmodell 9-3'en er
Dessuten kan en vel anta at dette gjelder fra den temperaturgiveren du har skifta og inn til motorstyringsmodulen (ECU), og i denne, og ikke videre utover. Dette basert på at du får "check engine" lys samtidig med problemer med visning av temperaturen. Hadde ikke lampa lyst, er sannsynligheten for at feilen også kunne ligge mellom ECU og instrumentet.
Fra temperaturgiveren som står på temostathuset går ledningen frem til ECU plugg M, uten andre kontaktpunkter. Så kontroll av ledninger og pinner i kontaktene til giveren og ECUen er ett forslag. Og gjerne påføring av kontaktspray. Dersom det er mulig å komme til kontaktene uten å bli skada av varme deler og feilen er tilstede, kan litt "røsking" i tilledningene til de to kontaktene for å se om temperaturvisningen endrer seg, være ett forsøk.
Jeg vet ikke hva den andre giveren brukes til, men kanskje til testformål?
Der er ikke andre kjølevannsgivere som "informerer" ECU. Dersom ECU registrerer feil med denne giveren, settes én av tre feilkoder, og så benytter den seg av andre metoder for å kompensere for bortfall av dette signalet.
Det er ellers en egen prosedyre for lufting av anlegget etter skifte av temperaturgiveren for kjølevannet, som bl.a. innebærer oppstart av parkeringsvarmer.
Forslag er gitt uten at jeg vet hvilken årsmodell 9-3'en er

2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2. Solgt 2018.