Saab 9-5 2.0 P0101 feilkode CEL

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
tom-eil
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 55
Registrert: 30 apr 2012, 20:06

Saab 9-5 2.0 P0101 feilkode CEL

Legg inn av tom-eil » 21 sep 2014, 00:27

Hei,

For noen dager siden lyste CE lampen da min samboer var ute å kjørte. For å gjøre en lang historie kort, så stoppet hun på en bensinstasjon, bilen gikk raskt tom for strøm, hun fikk veihjelp og kom seg hjem.
Pga. at strømmen hadde gått, forsvant CE lampen.
Jeg dro og kjøpte et nytt Sønnak 74Ah batteri, da batteriet var gåent, og jeg håpet litt på at CE lampen kom pga. dette.
Etter batteribytte, tok jeg en liten kjøretur, og alt fungerte greit.
I går lyste lampen under en kjøretur. Jeg sjekket med ODB II leseren min, og fikk opp P0101.

Nå kommer det relevant historie om bilen:
1. Kjøpte bilen november 2011, dro til Nordic Uhr februar 2012 for å få steg 1 med bio-ethanol konvertering. Etter dette har jeg slitt med effektproblemet(i.e. den har hatt full effekt(ca. 230hk) de første 10-20 minuttene, for så å få ca. standard effekt(150hk). Jeg har hatt bilen på flere verksteder, og byttet LMM en gang uten bedring, mao. har jeg aldri funnet ut av denne feilen.
2. I 2012 slet vi med å starte bilen på morgenen. Etter noen forsøk, så startet den og gikk bra. Etter den var på service og fikk byttet LMM(ref punkt 1), fungerte det bra igjen)
3. I juni i år røyk turboen(garret) etter kun 40-60k(forrige eier byttet i 2010). Fikk et verksted til å montere en TD04 med 2006 aero cobra. Etter vi fikk tilbake bilen, døde den 1-5 ganger når vi startet den på morgenen. Verkstedet trodde det var defekt LMM, da de fikk lest ut feilkode P0100 med Delphi. Jeg kjøpte ny LMM fra Neo Bros, men problemet ble ikke borte. Prøvde da å tanke kun 98 bensin og ikke ethanol, og bilen ble straks bra, men merker fortsatt at den er bittelitt snodig på tomgang, men tilnærmet normal.

Ser at mange sier falskluftlekkasje - er det stor sannsynlighet for at dette har noe med min opprinnelige effektproblem fra 2012 å gjøre? Eller er det en stor sannsynlighet for at verkstedet har gjort en dårlig monteringsjobb med turboen?

Noen spørsmål:
1. Hvordan kan jeg selv trykkteste bilen? Hva trenger jeg å kjøpe? Er det best å ta den til en saab-forhandler for å gjøre dette?
2. Har også lest noen skrive at dette er intercooleren. Jeg skal sjekke den og koblingene så godt jeg kan.
3. Kan det være noe galt med den nye LMM-en?

Skal mest sannsynlig selge bilen snart, og vil ha dette ut av verden så fort som mulig.

Tusen takk for alle svar!

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: Saab 9-5 2.0 P0101 feilkode CEL

Legg inn av Paradigm N558 » 22 sep 2014, 00:12

Se http://mgmotor.no/ under Mekketips.
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

tom-eil
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 55
Registrert: 30 apr 2012, 20:06

Re: Saab 9-5 2.0 P0101 feilkode CEL

Legg inn av tom-eil » 24 sep 2014, 14:59

Paradigm N558 skrev:Se http://mgmotor.no/ under Mekketips.
Takk for tips, skal gå igjennom det jeg klarer.
Har en følelse at det er i forbindelse med Turbo bytte.

Hvis CEL blir trigget, så er det vel "over 20% feil"(har jeg lest).
Jeg tenker da at det er en relativt stor lekkasje burde være relativt enkelt og finne. Stemmer det?

Svar