Bilen starter ikke - "immobiliseringsfel kontakt verkstad"

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
lynngiz
0.7 bar
0.7 bar
Navn: Aleksander
Sted: Ås

Bilen starter ikke - "immobiliseringsfel kontakt verkstad"

Legg inn av lynngiz » 10 jan 2015, 11:39

Heisann!

Min 9-3ss 1.8t har begynt å oppføre seg litt merkelig. Jeg studerer i Oslo og dro hjem til Bodø i 3 uker på juleferie, da jeg kom tilbake og skulle starte bilen var dette med et nødskrik.. bilen kremtet vell mye før det ble liv og jeg kjørte til butikken som tar ca 5 minutter. Da jeg skulle starte den var det helt dødt og det kom opp immobiliseringsfel i SID. Fikk en kompis til å komme med startkabler og bilen startet uten noen problemer, jeg kjørte en lengre tur og brukte bilen flere ganger den dagen.
For to dager siden startet jeg bilen, da fikk jeg også opp immobiliseringsfel men bilen startet, i midlertid så fungerte ikke dashbordet (speedometer, turteller etc) - ingen reaksjon på instrumentene og det var helt svart. Etter noen minutters kjøring måtte jeg bruke langlys og vips så kom disse instrumentene tilbake. Startet bilen to ganger til denne dagen uten noen problemer.
I går da jeg skulle kjøre på jobb var bilen død, samme feilmeldinga, men jeg hører tikkingen når jeg vriv om tenninga, noe jeg formoder er startmotoren!?

Har sett litt rundtomkring på det svenske forumet uten å bli noe særlig klokere.. Noen med nå tips eller erfaringer!? :reading:

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Re: Bilen starter ikke - "immobiliseringsfel kontakt verksta

Legg inn av Kato » 10 jan 2015, 15:50

Jeg har ikke erfaring med dette, men kanskje et brukbart tips - batteri.

Ser en litt vekk fra dette med varsel om immobiliseringsfel, men tar utgangspunkt i at det hele synes å ha startet etter 3 uker uten lading (i fall bilen ikke stod tilkoplet lader da), så ville jeg først ha sett på muligheten for manglende kapasitet på batteriet / dårlig batteri. Slikt skaper jo i mange tilfeller forskjellige rare symptomer ifm. "elektroinstallasjonene" i Saab. Med et multimeter for hånd, sjekker du over polene på batteriet uten tenningsnøkkel i; Måles det da noe særlig lavere enn ca. 12,4V kan dette være en indikasjon på at det er her du må starte. Er ikke batteriet gammelt, gis det en grundig opplading, er det gammelt (nok) vurderes skifte.
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2. Solgt 2018.

Brukeravatar
TurboTrykk
1,5 bar
1,5 bar
Medlemsnummer: N2716
Navn: Chris
Bil: 9000 2.0t CSE -97 Jubileum
Sted: Bergen

Legg inn av TurboTrykk » 13 jan 2015, 10:32

Kan det være dårlig kontakt i tenningslås?
Saab 9-3 1,9TiD SportCombi Vector 2007 - Bruksbil
Mitsubishi Carisma Classic 2000 - Solgt
9000 2.0t CSE 1997 Jubileum - Skrotet
Honda accord 1978 Bruksbil - Solgt
9000 2.3t CSE 1995 - Skrotet
Chevy G20 6.2 Ambulanse - Solgt
Ford transit 1965 Campingbil -Solgt

Brukeravatar
lynngiz
0.7 bar
0.7 bar

Legg inn av lynngiz » 13 jan 2015, 14:10

Målte det gamle batteriet nå, det lå på 10,2 så har byttet det nå og bilen startet igjen. Batteriet er 11 år gammelt, så må nok være fornøyd med at det har holdt så lenge! =D> Men nå fungerer ikke rattlåsen, den går ikke på/av når jeg tar ut og inn nøkkelen. Så vet ikke om dette kan ha noe med den opprinnelige feilen, eller at dette har skjedd på grunn av at batteriet var dødt!?

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar

Legg inn av Kato » 13 jan 2015, 20:35

lynngiz skrev:- Så vet ikke om dette kan ha noe med den opprinnelige feilen, eller at dette har skjedd på grunn av at batteriet var dødt!?
Elektronikk kan påføres (sekundære) skader ved (for) lav spenning, da strømmen, spesielt ifm. kraftforsyninger, kan øke når spenningen synker. Så ja, noe KAN ha skjedd med modulene for tenningslåset (ISM) eller rattlåset (SCL).

Har du én nøkkel til, så prøv den også.

To spørsmål: Fungerte rattlåset den dagen dagen da du startet bilen to ganger, altså HELT inntil batteriet var dødt/ble skiftet - og er det nå låst eller opplåst?

Brukeravatar
lynngiz
0.7 bar
0.7 bar

Legg inn av lynngiz » 13 jan 2015, 22:43

Kato skrev:To spørsmål: Fungerte rattlåset den dagen dagen da du startet bilen to ganger, altså HELT inntil batteriet var dødt/ble skiftet - og er det nå låst eller opplåst?
Rattlåsen fungerte når jeg startet bilen første gangen etter juleferie samt etter at jeg hadde fått start med startkabler, så ja det har den gjort! Nå er rattlåsen heldigvis opplåst, men har prøvd med begge nøklene uten hell. Er det noen form for feilsøking jeg kan gjøre, eller må det tech2 og verksted til?
Forøvrig blir radio og annet interiørlys slått av når jeg tar ut nøkkelen av tenninga, vet ikke om dette har noen sammenheng med selve mekanismen til rattlåsen!?

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar

Legg inn av Kato » 14 jan 2015, 12:33

Dette at "ting skjer" har ikke en direkte sammenheng med manglende kontroll med rattlåset å gjøre, men er jo et positivt signal om at i alle fall fungerer denne delen av tenningslåset. Styring av rattlåset går på separat ledning for dette, fra tenningslåset.

Sjekk sikring #1 i sentralen i instrumentpanelet (i fall dette ikke er gjort)! Ev. mål spenning inn/ut fra denne; Skal være tilstede selv når tenningsnøkkel er trukket.

Svar