93 fra 00/01 med defekt toppakning....

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
bil&båt

93 fra 00/01 med defekt toppakning....

Legg inn av bil&båt » 30 jan 2005, 15:25

Hei
Jeg har inntil idag vært en lykkelig eier av en Saab 93, fra -00 / -01. Den har gått i underkant av 103 000 km, og i det siste har vi merket at vannet i trykktanken blir borte....., og i dag oppdaget jeg, etter en titt under panseret at det lakk vann i fra underkant av toppen og ned på eksosrøret. Mellom toppen og blokka. Antar da at toppakningen er defekt i beste fall og i værste fall er toppen sprukket.....ER`RE MULIG A`!!!!!
Bilen er ikke utstyrt med turbo(dessverre ), kun en vanlig 2,0 L bensinmotor.

Så til spørsmålet, hvordan er det mulig?
Bilen har aldri kokt, eller blitt for varm. Den har kun hatt en forsiktig,voksen eier før oss(kjenner`n).
Og alltid fått pen behandling.

Er dette å forvente, eller kan jeg gå på merkeverkstedet å kreve noe...., hva er årsaken til at slikt kan skje, og vil det skje igjen?

Er det noe jeg kan gjøre, midlertidig permanent, eller er det bare å kjøre på verksted?

Brukeravatar
Øyvind
1,5 bar
1,5 bar
Sted: Trondheim

Legg inn av Øyvind » 31 jan 2005, 09:18

Det er vel litt tidlig at toppakningen ryker ved 100k, som regel holder de over 200k. Det er ikke sikkert at det er moe feil med toppen i det hele tatt har aldrig sett en SAAB med sprukken topp, men dette sjekker de på verkstedet når de skifter pakningen. Jeg vil ikke anbefale å kjøre så mye med bilen med lekasje, fordi det kan komme vann i oljen, eller olje i vannet osv.
Når det gjelder garanti har jeg ingen anelse, har aldrig hatt så ny bil :)
Øyvind n188
-03 9-5 2,0t

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 31 jan 2005, 10:59

Om motorn inte har koka så är det nog ingen fara med toppen!
Dom spricker sällan men dom slår sig om dom blir för varma.
Kör inte med bilen!

Mvh Anders
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Svar