"Reparasjon" av spjeldhus Saab 9-5 LØST!

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Landmann
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 161
Registrert: 17 sep 2015, 20:41
Bil: 99, OG900'er, 9-5'er, 9-3

"Reparasjon" av spjeldhus Saab 9-5 LØST!

Legg inn av Landmann » 30 jul 2017, 22:30

Kjerra, Saab 9-5 2.0T MY99 med kmstand 337.000 har nå rullet 800 km med "spjeldhus-fix" og da tør jeg offentliggjøre MacGyver-triks til ca kr 100.

Forhistorie
- bilen gikk brått i limp-homemodus med CE-lampe tent. Etter nettips fra Hjelle fikk jeg nullstilt limp-home'n. Kjerra gikk deretter greit i ca 100 km. Så kom lyset påny, motoren var først kraftløs, men etter kort tid raste turtallet til 3.500 omdreininger uten gasspådrag. Litt pølsefingre ned på gasspjeldet og fa...skapet ville deretter ikke starte.

Jeg la ut en panikktråd på forumet, men iløpet av de 2 timene var det heldigvis ingen som svarte - og jeg slettet :worship:

Litt søk på svenske og amerikanske fora ledet meg til spjeldhuset og elektronikken under.

Demontering
-er rett fram. Av med tre slanger i forkant, to el-kontakter, gassvaier, tre 10 mm festebolter og opp...
- løsne plastboksens festelepper forsiiiiiiktig og løft boksen. Helst bør det være "sykehus-rent" under plastboksen.
- demonter 4 langbolter og løft vekk "kappen med kobberviklinger". Under sitter en magnetsylinder så du må ta i. Vær forsiktig ettersom den svarte delen med kontakter følger etter. Bruk lite flatjern og koble den svarte plastdelen vekk fra "ledningsbraketten" festet til "kappen med kobberviklinger".
- demonter 13mm-bolten på på topp av magnetsylinderen. Løft sylinderen vekk.

Sjekk mengden av ledninger
- er du like "heldig" som meg, så har isolasjonen morknet på flere ledninger og du har krypstrøm som kødder det til.

PlastiDip
- bør alle ha for hånden (kjøp gummilakk på f.eks Biltema.)
- adskill ledningene noe. Spray gummilakken på. Vent. Spray. Søler du så er det kanonbra. Gummilakken isolerer.
- det tidkrevende alternativet ville være å lodde på nye ledninger.

Elektrorens
- når du vrir på spjeldet så ser du også hva som beveger seg på andre siden av spjeldhuset.
- bak plastskiver sitter det reostat (?). Spray rikelig med elektrorens mens du beveger spjeldet.

Limp-home
- sjekk at plasthuset bak spjeldhuset er helt. Der sitter magnetventilen, som aktiverer limp-home. Skru gjerne opp. Ikke mist fjæra. Sjekk at det er reint.

Montér =D>

Forhåpentligvis har du spart ca 6 laks og kan kjøre lenge i landet :wink:
Bilde

Bilde

Bilde
Sist redigert av Landmann den 31 jul 2017, 09:44, redigert 2 ganger totalt.

Landmann
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 161
Registrert: 17 sep 2015, 20:41
Bil: 99, OG900'er, 9-5'er, 9-3

Re: "Reparasjon" av spjeldhus Saab 9-5 LØST!

Legg inn av Landmann » 30 jul 2017, 22:34

HUSK... å koble fra batteriet fra starten av. Ved slutten av mekkingen kobler du et multimeter mellom pluss- og minuskabel for batteriet. Du vil se at det er fortsatt reststrøm i kondensatorer m.m. Legg en skrutrekker mellom de to kablene slik at reststrømmen tappes ut og du får "nullstilt hjerner".

Burde funke fedt dette [-o<

Svar