Tenningsbank 9-5

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

saab900gutten
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 104
Registrert: 09 des 2010, 16:44
Navn: Mathias
Bil: Saab 9-5 2.3t MY04
Sted: Sandefjord

Tenningsbank 9-5

Legg inn av saab900gutten » 07 mai 2018, 16:52

Hei!
Nå som solen kommer frem og vinduene ned så kan jeg høre litt tenningsbank fra motoren under kjøring. Gjelder en 2.3T 250hk biopower. Jeg får selvfølgelig ikke lest ut mifi i open sid (får på en måte kun opp «en» av de tre sidene..) og han som la det inn visste ikke helt hvordan det fungerte på MY08.

Hører det kun ved lavt turtall og høy belastning, motbakker er en slager for å provosere det frem. Trenger ikke være full, men en del gass. Merker ikke forskjell på ladetrykk, holder seg jevnt 0,8-0,9 ved fullt trykk. Har nye plugger(og ja, riktig ngk), 98’ på tanken, sjekket med annen kasett.. vet ikke om bensinpumpen er likt på biopower, vet bare at jeg ikke har et bensinfilter hvis jeg har forstått rett. Mener å huske at pluggene var litt hvite når jeg skiftet de, litt mager blanding? Programmet er fra Ronny(?), men det skulle jo være org aero program fra 04’ med bio.

Noen forslag til hva det kan være?

Kan nevnes at jeg hadde litt av det samme på forrige 9-5’n. Samme motoren (satt over), men med et annet program. Så har jo vært det samme problemet med en annen pumpe.
Om det kun har vært mens det er varmt i luften vet jeg ikke. Vinduene må ned og huet ut for at det skal høres, noe jeg ikke holder på med på vinterstid.

Brukeravatar
TiaZzz
STCN Styret
STCN Styret
Innlegg: 1526
Registrert: 18 mai 2012, 21:43
Medlemsnummer: N2392
Navn: Mathias Meisfjordskar
Bil: MY02 9-5
Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus

Re: Tenningsbank 9-5

Legg inn av TiaZzz » 07 mai 2018, 21:03

Jeg husker ikke helt, men får du tilgang på knock sensor med OBDII-lesere? Da spesielt de koblet til telefoner. I så fall kunne du jo fått sett knakking. Miss får du jo selv om alt er i orden, f.eks. når du slipper gassen.

saab900gutten
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 104
Registrert: 09 des 2010, 16:44
Navn: Mathias
Bil: Saab 9-5 2.3t MY04
Sted: Sandefjord

Re: Tenningsbank 9-5

Legg inn av saab900gutten » 07 mai 2018, 21:38

TiaZzz skrev:
07 mai 2018, 21:03
Jeg husker ikke helt, men får du tilgang på knock sensor med OBDII-lesere? Da spesielt de koblet til telefoner. I så fall kunne du jo fått sett knakking. Miss får du jo selv om alt er i orden, f.eks. når du slipper gassen.
Ja, tenkte å sjekke med tech, men vet ikke om noen i Vestfold andre enn Neteland som forlot sin i Bergen :worship: Men det burde vell kanskje være litt unormalt høye verdier når jeg først hører bank?

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12367
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Tenningsbank 9-5

Legg inn av Ingvar N629 » 07 mai 2018, 22:41

Sjekk falskluft, luftmassemåler, bensinpumpe og bensinfilter!
Enten får den for lite bensin pga dårlig pumpe eller filter eller pga målefeil på LMM, eller så roter den med adapsjonen og tror du har en del E85 på tanken, da drar den på mer tenning og mindre bensinanrikning på last. Ingen vits i å sjekke knocktellerne, banker det så banker det.

250 hk på BioPower, da har du vel større dyser? Eller gir den redusert effekt på E85? Original Aeroprogram med Bio finnes ikke, så en av de to må det være...
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

saab900gutten
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 104
Registrert: 09 des 2010, 16:44
Navn: Mathias
Bil: Saab 9-5 2.3t MY04
Sted: Sandefjord

Re: Tenningsbank 9-5

Legg inn av saab900gutten » 08 mai 2018, 08:10

Ingvar N629 skrev:
07 mai 2018, 22:41
Sjekk falskluft, luftmassemåler, bensinpumpe og bensinfilter!
Enten får den for lite bensin pga dårlig pumpe eller filter eller pga målefeil på LMM, eller så roter den med adapsjonen og tror du har en del E85 på tanken, da drar den på mer tenning og mindre bensinanrikning på last. Ingen vits i å sjekke knocktellerne, banker det så banker det.

250 hk på BioPower, da har du vel større dyser? Eller gir den redusert effekt på E85? Original Aeroprogram med Bio finnes ikke, så en av de to må det være...
Falskluft er sjekket, lmm har jeg liggende ekstra så prøver den idag. Noen måte å sjekke at pumpen gjør sitt? Som sagt fikk jeg høre at det ikke var noe bensinfilter på den, siden det opprinnelig er en biopower. Vet du eventuelt hvor filteret er, ligger ingen der det ellers er. Adaptasjonen får jeg opp i open sid. Mener at den er riktig, men skal sjekke litt ekstra. Men når du nevner last så høres det jo ut som riktig symptom med når bankingen oppstår. Noen formening og hva verdiene burde ligge på?

Er ikke byttet noen dyser på den, men jeg har heller aldri kjørt den på E85. Kommer trolig ikke til å gjøre det heller. Da skal jeg få hørt med han som har lagd programmet.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12367
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Tenningsbank 9-5

Legg inn av Ingvar N629 » 09 mai 2018, 07:16

Hvis bilen er levert som Bio så er det ikke annet filter enn det som sitter i tanken, det er bare en sil...
Multiplikativ adapsjon/long term fuel trim bør ligge innenfor +/-4%, men det gir liten mening å sjekke dette på en BioPower som i tillegg kan lure seg selv med å adaptere 0-85% sprit, som betyr at den kan legge på 30% drivstoff uten at du ser det på adapsjonen. Kalkulert drivstoffblanding kan du sjekke med Tech 2.

Å bytte mellom to brukte LMM hjelper deg neppe med mindre du VET at den ene er bra, noe du neppe har forutsetning til (bilen den kom fra gikk bra er ikke godt nok).
Ny LMM er billig.
Hvis lambdakorreksjonen øker med pådraget helt til den går i open loop og kutter, så har du enten målefeil eller for lite bensin. Har du tilgang på Tech2 kan du sjekke avvik mellom målt og beregnet luftmasse.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

saab900gutten
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 104
Registrert: 09 des 2010, 16:44
Navn: Mathias
Bil: Saab 9-5 2.3t MY04
Sted: Sandefjord

Re: Tenningsbank 9-5

Legg inn av saab900gutten » 09 mai 2018, 09:58

Ingvar N629 skrev:
09 mai 2018, 07:16
Hvis bilen er levert som Bio så er det ikke annet filter enn det som sitter i tanken, det er bare en sil...
Multiplikativ adapsjon/long term fuel trim bør ligge innenfor +/-4%, men det gir liten mening å sjekke dette på en BioPower som i tillegg kan lure seg selv med å adaptere 0-85% sprit, som betyr at den kan legge på 30% drivstoff uten at du ser det på adapsjonen. Kalkulert drivstoffblanding kan du sjekke med Tech 2.

Å bytte mellom to brukte LMM hjelper deg neppe med mindre du VET at den ene er bra, noe du neppe har forutsetning til (bilen den kom fra gikk bra er ikke godt nok).
Ny LMM er billig.
Hvis lambdakorreksjonen øker med pådraget helt til den går i open loop og kutter, så har du enten målefeil eller for lite bensin. Har du tilgang på Tech2 kan du sjekke avvik mellom målt og beregnet luftmasse.
Ser at Ad85 ligger på 8 konstant, og Me85 ligger på 0, selv om det kanskje ikke sier stor. Lambda gir veldig varierte verdier under pådrag, men går raskt i null, vet ikke om dette sier noe?
Kjenner ingen i nærheten med tech 2 nå dessverre, ihvertfall ikke som har den tilgjengelig.. Er redd jeg bor litt langt unna deg (Sandefjord).

Skal ta en titt etter ny LMM og se etter noen som har tech 2 i mellomtiden. Eventuelt høre med de som har lagd programmet. Vet at det ikke er spesielt godt for motoren i lengden, og hvem vet hvor lenge det har pågått, men har du noen formeninger for bruk av bilen i mellomtiden?

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12367
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Tenningsbank 9-5

Legg inn av Ingvar N629 » 09 mai 2018, 12:11

Ikke framprovoser det, kjør pent til du har fått det i orden. Kan fort bli et stempel som takker for seg.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

saab900gutten
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 104
Registrert: 09 des 2010, 16:44
Navn: Mathias
Bil: Saab 9-5 2.3t MY04
Sted: Sandefjord

Re: Tenningsbank 9-5

Legg inn av saab900gutten » 11 mai 2018, 12:26

Takk for svar så langt! Så sier jeg fra når det blir orden på problemene :)

saab900gutten
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 104
Registrert: 09 des 2010, 16:44
Navn: Mathias
Bil: Saab 9-5 2.3t MY04
Sted: Sandefjord

Re: Tenningsbank 9-5

Legg inn av saab900gutten » 19 jun 2018, 18:21

Ok, nå vet jeg snart ikke hva jeg skal gjøre..

Prøvd tre tennkassetter, ny lmm, falskluft (ikke nøye), nytt program, nye plugger, nytt luftfilter, men tenningsbanken vedvarer..

Har ikke prøvd pumpe, men skulle trodd at både dyser og pumpe skulle vært ok, ettersom det er null lugging/fusking ved oppoverbakke, lavt turtall med klampen i bånn. Dem må vell levere det som skal til da?

Bilen går ellers fint, får det trykket den skal, ingen feilmeldinger, ingen lugging, nothing.. MEN hvite plugger, så helt tydelig at den får mager blanding.

Jeg synes det ble borte etter jeg byttet tennkassett og lmm samtidig, så «feiret» litt på forskudd. Mulig at bilen spiser kassetter? Synes fremdeles det er blitt litt bedre, men jeg begynner å bli passe paranoid når det gjelder bankelyder nå..

Skal prøve å konkretisere litt: Oppstår ved lavt turtall (1200–>2000) Rpm, ved 2/3-> gasspedal.

Som nevnt tidligere, mener jeg at jeg hørte litt av det samme på forrige 9-5’n som motoren ble tatt ifra. Har derfor tenkt tanken om det kan være en del som satt på motoren ved bytte, f.eks dyser?

Jeg så på en side for å kjøpe tennkassett så sto det «ej biopower», Så vidt meg bekjent er det vell kunn en type tennkasset til t7? (Alle jeg har er TK 3.7)

Får tilgang til tech 2 neste uke, så jeg kan teste litt mer.

Beklager masse tekst, men prøver å få med alt som er viktig. Setter utrolig stor pris på svar.

Brukeravatar
TiaZzz
STCN Styret
STCN Styret
Innlegg: 1526
Registrert: 18 mai 2012, 21:43
Medlemsnummer: N2392
Navn: Mathias Meisfjordskar
Bil: MY02 9-5
Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus

Re: Tenningsbank 9-5

Legg inn av TiaZzz » 19 jun 2018, 19:19

Jeg fikk masse hakking, lugging og mager gange grunnet sprukket slange i bensinpumpearmaturet. Du har ikke et tett bensinfilter? Du skulle fått målt trykket fremme i motorrommet.

saab900gutten
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 104
Registrert: 09 des 2010, 16:44
Navn: Mathias
Bil: Saab 9-5 2.3t MY04
Sted: Sandefjord

Re: Tenningsbank 9-5

Legg inn av saab900gutten » 19 jun 2018, 21:19

TiaZzz skrev:
19 jun 2018, 19:19
Jeg fikk masse hakking, lugging og mager gange grunnet sprukket slange i bensinpumpearmaturet. Du har ikke et tett bensinfilter? Du skulle fått målt trykket fremme i motorrommet.
Men som du sier så fikk du hakking og lugging, og jeg får jo ikke disse symptomene om jeg prøver å provosere det engang, bare den magre blandingen.. Som Ingvar nevnte har jeg kun en sil og ikke filter.

Jeg burde sikkert ta en titt der, men bio pumpen er vell så stor at jeg enten må ned med tanken eller frem med saga.. #-o

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12367
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Tenningsbank 9-5

Legg inn av Ingvar N629 » 20 jun 2018, 14:11

saab900gutten skrev:
19 jun 2018, 18:21

Skal prøve å konkretisere litt: Oppstår ved lavt turtall (1200–>2000) Rpm, ved 2/3-> gasspedal.
Dette høres da ikke ut som tenningsbank for meg. Hvordan høres det du mener er tenningsbank ut?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

saab900gutten
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 104
Registrert: 09 des 2010, 16:44
Navn: Mathias
Bil: Saab 9-5 2.3t MY04
Sted: Sandefjord

Re: Tenningsbank 9-5

Legg inn av saab900gutten » 21 jun 2018, 15:29

Ingvar N629 skrev:
20 jun 2018, 14:11
saab900gutten skrev:
19 jun 2018, 18:21

Skal prøve å konkretisere litt: Oppstår ved lavt turtall (1200–>2000) Rpm, ved 2/3-> gasspedal.
Dette høres da ikke ut som tenningsbank for meg. Hvordan høres det du mener er tenningsbank ut?
Nettopp! Er det som gjør alt litt underlig.. Høres ut som spiker som blir kastet rundt i motoren. Sporadiske metalliske lyder. Nesten så jeg kan telle hvor mange bank som oppstår.

Har vært borti lyden før også. Men, jeg får vell fort bekreftet det med tech 2 neste uke.
Om det skulle vært noe annet, har du noen ide om hva det kan være? Ventilene ville vell ikke lagd en så markant lyd, eller sporadisk?

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12367
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Tenningsbank 9-5

Legg inn av Ingvar N629 » 21 jun 2018, 16:08

Spiker kastet rundt er jo en bra beskrivelse på tenningsbank, men høres rart ut at du opplever det fra 1200 rpm.

Sjekker du med T2 så sjekk E85 andel som er kalkulert i tillegg til alle adapsjoner. At det står noen tusen tenningsbank på sylinder er ikke noe å bry seg om, sjekk når du kjører om den teller videre. Bør tikke relativt fort opp i antall om det er så ille som du beskriver.

Falskluft bør forresten sjekkes grundig, og LMM bør byttes til NY. En brukt aner du ikke hvordan fungerer.

Du kan jo også teste med et originalt program, og se hvordan den fungerer da.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar