Tenningsbank 9-5

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
saab900gutten
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 98
Registrert: 09 des 2010, 16:44
Navn: Mathias
Bil: Saab 9-5 2.3t MY04
Sted: Sandefjord

Tenningsbank 9-5

Legg inn av saab900gutten » 07 mai 2018, 16:52

Hei!
Nå som solen kommer frem og vinduene ned så kan jeg høre litt tenningsbank fra motoren under kjøring. Gjelder en 2.3T 250hk biopower. Jeg får selvfølgelig ikke lest ut mifi i open sid (får på en måte kun opp «en» av de tre sidene..) og han som la det inn visste ikke helt hvordan det fungerte på MY08.

Hører det kun ved lavt turtall og høy belastning, motbakker er en slager for å provosere det frem. Trenger ikke være full, men en del gass. Merker ikke forskjell på ladetrykk, holder seg jevnt 0,8-0,9 ved fullt trykk. Har nye plugger(og ja, riktig ngk), 98’ på tanken, sjekket med annen kasett.. vet ikke om bensinpumpen er likt på biopower, vet bare at jeg ikke har et bensinfilter hvis jeg har forstått rett. Mener å huske at pluggene var litt hvite når jeg skiftet de, litt mager blanding? Programmet er fra Ronny(?), men det skulle jo være org aero program fra 04’ med bio.

Noen forslag til hva det kan være?

Kan nevnes at jeg hadde litt av det samme på forrige 9-5’n. Samme motoren (satt over), men med et annet program. Så har jo vært det samme problemet med en annen pumpe.
Om det kun har vært mens det er varmt i luften vet jeg ikke. Vinduene må ned og huet ut for at det skal høres, noe jeg ikke holder på med på vinterstid.

Brukeravatar
TiaZzz
STCN Styret
STCN Styret
Innlegg: 1495
Registrert: 18 mai 2012, 21:43
Medlemsnummer: N2392
Navn: Mathias Meisfjordskar
Bil: MY02 9-5
Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus

Re: Tenningsbank 9-5

Legg inn av TiaZzz » 07 mai 2018, 21:03

Jeg husker ikke helt, men får du tilgang på knock sensor med OBDII-lesere? Da spesielt de koblet til telefoner. I så fall kunne du jo fått sett knakking. Miss får du jo selv om alt er i orden, f.eks. når du slipper gassen.

saab900gutten
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 98
Registrert: 09 des 2010, 16:44
Navn: Mathias
Bil: Saab 9-5 2.3t MY04
Sted: Sandefjord

Re: Tenningsbank 9-5

Legg inn av saab900gutten » 07 mai 2018, 21:38

TiaZzz skrev:
07 mai 2018, 21:03
Jeg husker ikke helt, men får du tilgang på knock sensor med OBDII-lesere? Da spesielt de koblet til telefoner. I så fall kunne du jo fått sett knakking. Miss får du jo selv om alt er i orden, f.eks. når du slipper gassen.
Ja, tenkte å sjekke med tech, men vet ikke om noen i Vestfold andre enn Neteland som forlot sin i Bergen :worship: Men det burde vell kanskje være litt unormalt høye verdier når jeg først hører bank?

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12289
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Tenningsbank 9-5

Legg inn av Ingvar N629 » 07 mai 2018, 22:41

Sjekk falskluft, luftmassemåler, bensinpumpe og bensinfilter!
Enten får den for lite bensin pga dårlig pumpe eller filter eller pga målefeil på LMM, eller så roter den med adapsjonen og tror du har en del E85 på tanken, da drar den på mer tenning og mindre bensinanrikning på last. Ingen vits i å sjekke knocktellerne, banker det så banker det.

250 hk på BioPower, da har du vel større dyser? Eller gir den redusert effekt på E85? Original Aeroprogram med Bio finnes ikke, så en av de to må det være...
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

saab900gutten
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 98
Registrert: 09 des 2010, 16:44
Navn: Mathias
Bil: Saab 9-5 2.3t MY04
Sted: Sandefjord

Re: Tenningsbank 9-5

Legg inn av saab900gutten » 08 mai 2018, 08:10

Ingvar N629 skrev:
07 mai 2018, 22:41
Sjekk falskluft, luftmassemåler, bensinpumpe og bensinfilter!
Enten får den for lite bensin pga dårlig pumpe eller filter eller pga målefeil på LMM, eller så roter den med adapsjonen og tror du har en del E85 på tanken, da drar den på mer tenning og mindre bensinanrikning på last. Ingen vits i å sjekke knocktellerne, banker det så banker det.

250 hk på BioPower, da har du vel større dyser? Eller gir den redusert effekt på E85? Original Aeroprogram med Bio finnes ikke, så en av de to må det være...
Falskluft er sjekket, lmm har jeg liggende ekstra så prøver den idag. Noen måte å sjekke at pumpen gjør sitt? Som sagt fikk jeg høre at det ikke var noe bensinfilter på den, siden det opprinnelig er en biopower. Vet du eventuelt hvor filteret er, ligger ingen der det ellers er. Adaptasjonen får jeg opp i open sid. Mener at den er riktig, men skal sjekke litt ekstra. Men når du nevner last så høres det jo ut som riktig symptom med når bankingen oppstår. Noen formening og hva verdiene burde ligge på?

Er ikke byttet noen dyser på den, men jeg har heller aldri kjørt den på E85. Kommer trolig ikke til å gjøre det heller. Da skal jeg få hørt med han som har lagd programmet.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12289
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Tenningsbank 9-5

Legg inn av Ingvar N629 » 09 mai 2018, 07:16

Hvis bilen er levert som Bio så er det ikke annet filter enn det som sitter i tanken, det er bare en sil...
Multiplikativ adapsjon/long term fuel trim bør ligge innenfor +/-4%, men det gir liten mening å sjekke dette på en BioPower som i tillegg kan lure seg selv med å adaptere 0-85% sprit, som betyr at den kan legge på 30% drivstoff uten at du ser det på adapsjonen. Kalkulert drivstoffblanding kan du sjekke med Tech 2.

Å bytte mellom to brukte LMM hjelper deg neppe med mindre du VET at den ene er bra, noe du neppe har forutsetning til (bilen den kom fra gikk bra er ikke godt nok).
Ny LMM er billig.
Hvis lambdakorreksjonen øker med pådraget helt til den går i open loop og kutter, så har du enten målefeil eller for lite bensin. Har du tilgang på Tech2 kan du sjekke avvik mellom målt og beregnet luftmasse.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

saab900gutten
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 98
Registrert: 09 des 2010, 16:44
Navn: Mathias
Bil: Saab 9-5 2.3t MY04
Sted: Sandefjord

Re: Tenningsbank 9-5

Legg inn av saab900gutten » 09 mai 2018, 09:58

Ingvar N629 skrev:
09 mai 2018, 07:16
Hvis bilen er levert som Bio så er det ikke annet filter enn det som sitter i tanken, det er bare en sil...
Multiplikativ adapsjon/long term fuel trim bør ligge innenfor +/-4%, men det gir liten mening å sjekke dette på en BioPower som i tillegg kan lure seg selv med å adaptere 0-85% sprit, som betyr at den kan legge på 30% drivstoff uten at du ser det på adapsjonen. Kalkulert drivstoffblanding kan du sjekke med Tech 2.

Å bytte mellom to brukte LMM hjelper deg neppe med mindre du VET at den ene er bra, noe du neppe har forutsetning til (bilen den kom fra gikk bra er ikke godt nok).
Ny LMM er billig.
Hvis lambdakorreksjonen øker med pådraget helt til den går i open loop og kutter, så har du enten målefeil eller for lite bensin. Har du tilgang på Tech2 kan du sjekke avvik mellom målt og beregnet luftmasse.
Ser at Ad85 ligger på 8 konstant, og Me85 ligger på 0, selv om det kanskje ikke sier stor. Lambda gir veldig varierte verdier under pådrag, men går raskt i null, vet ikke om dette sier noe?
Kjenner ingen i nærheten med tech 2 nå dessverre, ihvertfall ikke som har den tilgjengelig.. Er redd jeg bor litt langt unna deg (Sandefjord).

Skal ta en titt etter ny LMM og se etter noen som har tech 2 i mellomtiden. Eventuelt høre med de som har lagd programmet. Vet at det ikke er spesielt godt for motoren i lengden, og hvem vet hvor lenge det har pågått, men har du noen formeninger for bruk av bilen i mellomtiden?

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12289
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Tenningsbank 9-5

Legg inn av Ingvar N629 » 09 mai 2018, 12:11

Ikke framprovoser det, kjør pent til du har fått det i orden. Kan fort bli et stempel som takker for seg.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

saab900gutten
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 98
Registrert: 09 des 2010, 16:44
Navn: Mathias
Bil: Saab 9-5 2.3t MY04
Sted: Sandefjord

Re: Tenningsbank 9-5

Legg inn av saab900gutten » 11 mai 2018, 12:26

Takk for svar så langt! Så sier jeg fra når det blir orden på problemene :)

Svar