Feiltenning og sotede tennplugger etter trimming

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Inge
Innlegg: 8
Registrert: 22 mai 2018, 14:38
Navn: Inge Førdedal

Feiltenning og sotede tennplugger etter trimming

Legg inn av Inge » 12 jul 2018, 20:31

Hei. Ny på forumet og ny med Saab. Har en 9-3 2003 mod. Trimmet bilen med speedparts steg 1 og etter det har jeg bare hatt trøbbel. Først kom feilkode random missfire, så kom sotede plugger. Har nå skiftet til originale plugger fra maptun og byttet coilene med noen brukte jeg fikk tak i hos en hugger i Sverige. Får følelsen av at det fortsatt er feiltenning men får feilkode P1312 sotede plugger. Har bestilt nye blacktop coiler fra maptun i går. Noen som har vært borti lignende utfordringer? Er det noen plugger jeg helst bør bruke? Tenker å kjøre en tank med høyere oktan for å se om det hjelper.

Inge.

Saabomaten
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 33
Registrert: 24 mai 2016, 09:10
Navn: Åge
Sted: Kirkenes

Re: Feiltenning og sotede tennplugger etter trimming

Legg inn av Saabomaten » 13 jul 2018, 14:21

Hvilken type plugger bruker du?
83 900 T16
99 9-5 combi
01 9-5 SE combi

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12391
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Feiltenning og sotede tennplugger etter trimming

Legg inn av Ingvar N629 » 13 jul 2018, 17:43

Sjekk først at den går 100 % som den skal med originalt program. Feil som kanskje ikke merkes på en original bil blir ofte forverret litt eller mye når bilen trimmes.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Inge
Innlegg: 8
Registrert: 22 mai 2018, 14:38
Navn: Inge Førdedal

Re: Feiltenning og sotede tennplugger etter trimming

Legg inn av Inge » 15 jul 2018, 12:45

Bruker NGK PFR6T-10G plugger fra maptun. Den gikk fint originalt, så trimmet jeg den og da begynte den å feiltenne. Bestilte NGK bcpr7es plugger fra Mekonomen men, det hjalp ikke stort. Programmerte den originalt igjen men ble ikke bedre. Fikk nye plugger NGK PFR6T-10G som står i fortsatt og da ble den bra følte jeg. Innstallerte trimprogram igjen og da kom problemet tilbake. Fikk tak i brukte coiler fra Sverige, gammel type som er brun på toppen. Nå får jeg opp feilkode p1312 og har ikke fått tid til å sette tilbake til orginal fil enda.

Inge
Innlegg: 8
Registrert: 22 mai 2018, 14:38
Navn: Inge Førdedal

Re: Feiltenning og sotede tennplugger etter trimming

Legg inn av Inge » 15 jul 2018, 14:35

Med orginal fil, NGK PFR6T-10G og nye brukte coiler virker den fint. Men, den bør jo på en eller annen måte virke med trim fil også?

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12391
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Feiltenning og sotede tennplugger etter trimming

Legg inn av Ingvar N629 » 15 jul 2018, 15:42

Høres ut som om den får for mye bensin, eller feiltenner (altså ikke får antent blandingen) veldig mye. Med trim, hvordan oppfører den seg om du kjører uten å bruke den ekstra effekten?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Inge
Innlegg: 8
Registrert: 22 mai 2018, 14:38
Navn: Inge Førdedal

Re: Feiltenning og sotede tennplugger etter trimming

Legg inn av Inge » 15 jul 2018, 17:58

Ja, virker litt sånn. Og etter en litt lengre prøve tur merker jeg litt fusk under 2000 rpm og får feilkode p1312 o2s switch point rich senson 1

Tenker jeg prøver de nye coilene jeg har bestilt og en tank med høyere oktan. Eventuelt bytte plugger igjen. Er et riktige plugger jeg har nå?

Inge
Innlegg: 8
Registrert: 22 mai 2018, 14:38
Navn: Inge Førdedal

Re: Feiltenning og sotede tennplugger etter trimming

Legg inn av Inge » 15 jul 2018, 19:07

Hvilke plugger bør jeg bruke. Tror de jeg har er feil men, maptun sier de passer min bil. 9-3 1,8T Vector.
https://www.maptunparts.no/serviceprodu ... -b207.html

https://m.eeuroparts.com/Parts/6573/Spa ... z2u4duC7S3

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12391
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Feiltenning og sotede tennplugger etter trimming

Legg inn av Ingvar N629 » 15 jul 2018, 19:39

Inge skrev:
15 jul 2018, 17:58
Ja, virker litt sånn. Og etter en litt lengre prøve tur merker jeg litt fusk under 2000 rpm og får feilkode p1312 o2s switch point rich senson 1
Da tror jeg det er noe feil med programmet ditt, og at det ikke vil hjelpe med plugger eller coiler hit eller dit. Du får høre med dem som har levert trimprogrammet.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Inge
Innlegg: 8
Registrert: 22 mai 2018, 14:38
Navn: Inge Førdedal

Re: Feiltenning og sotede tennplugger etter trimming

Legg inn av Inge » 16 jul 2018, 05:18

Ja mulig det. Rart den ikke virker skikkelig med orginal fil da men, får ta kontakt med speedparts å høre om de er villig til å gi meg ny trimfil.
Takk 😁

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12391
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Feiltenning og sotede tennplugger etter trimming

Legg inn av Ingvar N629 » 16 jul 2018, 14:09

Trodde du skrev den var Ok uten trim? Hvis ikke, så må du jo fikse dette før det er noe vits i å trimme den.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Inge
Innlegg: 8
Registrert: 22 mai 2018, 14:38
Navn: Inge Førdedal

Re: Feiltenning og sotede tennplugger etter trimming

Legg inn av Inge » 16 jul 2018, 15:04

Trodde den var ok, men det viste seg feil. Den var ok da jeg kjøpte den og før trim. Fikk coiler i dag så jeg tenker å prøve det før jeg gjør noe mer.
Takk for svar 😊

Inge
Innlegg: 8
Registrert: 22 mai 2018, 14:38
Navn: Inge Førdedal

Re: Feiltenning og sotede tennplugger etter trimming

Legg inn av Inge » 16 jul 2018, 21:57

Monterte nye coiler og nå virker den fint, først 2 mil uten trim og så 2 mil med trim. Feilfri og knall god å kjøre. Takk for svar og innspill.

Svar