Kortslutning 9000

Her poster du alt elektrisk som ikke har med motorstyring å gjøre.

Moderator: Moderatorer

Svar
HugoC
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 211
Registrert: 03 apr 2009, 19:19
Medlemsnummer: N1663
Navn: Hugo Christensen
Bil: Viggen Cab, 9-3 Sport C, 9000
Sted: Notodden

Kortslutning 9000

Legg inn av HugoC » 09 okt 2018, 13:15

SAAB 9000 Aero-97. Sikring nr 3, til innerbelysning/leselampe og beltevarsel går når jeg skrur på tenning selv om jeg har tatt ut alle lampene som hører til. Konkrete tips til feilsøking? Bilen er rustfri og skal i 100% orden og mange småting skal fikses.
mvh
Hugo Christensen

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12440
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Kortslutning 9000

Legg inn av Ingvar N629 » 09 okt 2018, 15:52

Ohm spenningsmating mot jord for kortslutning.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

HugoC
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 211
Registrert: 03 apr 2009, 19:19
Medlemsnummer: N1663
Navn: Hugo Christensen
Bil: Viggen Cab, 9-3 Sport C, 9000
Sted: Notodden

Re: Kortslutning 9000

Legg inn av HugoC » 09 okt 2018, 16:12

Ja, takk, men hvor begynner jeg og hvor går veien? Kan jo være både tenningslås, belte, setekontakt og lampekobling. Og finnes det et presist koblingsskjema noe sted? Har Haynes, men det er vel mest en skisse?
mvh
Hugo Christensen

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 809
Registrert: 05 nov 2013, 23:08
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Re: Kortslutning 9000

Legg inn av Kato » 09 okt 2018, 19:34

Tenningslås kan vel i første omgang utelukkes, idet problemet synes ligge etter sikring #3 da det er kun den som ryker: http://autolib.diakom.ru/CAR/Saab/1997/ ... /13760.pdf.

Trekk sikringen og mål for spenning i begge punktene i sokkelen. I det punktet som det nå ikke er spenning måler du motstand (med tenningsnøkkelen ute) mot et godt, uisolert punkt på chassis, eller minuspolen på batteriet. Hva blir resultatet?
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2.

HugoC
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 211
Registrert: 03 apr 2009, 19:19
Medlemsnummer: N1663
Navn: Hugo Christensen
Bil: Viggen Cab, 9-3 Sport C, 9000
Sted: Notodden

Re: Kortslutning 9000

Legg inn av HugoC » 10 okt 2018, 09:56

Med multimeteret innstilt på 200 ohm viser det 3.3 ohm. Koblet til den delen av sikringen som ikke har spenning og negativ pol på batteriet.
mvh
Hugo Christensen

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12440
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Kortslutning 9000

Legg inn av Ingvar N629 » 10 okt 2018, 11:51

Med forbrukeren frakoblet skal du måle uendelig motstand, så da har du bekreftet kortslutning til jord. Videre må du måle flere steder for å snevre inn hvor (bruk skjema og se hvor du kan måle og hva du evt må koble vekk underveis for å snevre inn problemet).
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

HugoC
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 211
Registrert: 03 apr 2009, 19:19
Medlemsnummer: N1663
Navn: Hugo Christensen
Bil: Viggen Cab, 9-3 Sport C, 9000
Sted: Notodden

Re: Kortslutning 9000

Legg inn av HugoC » 10 okt 2018, 11:59

Ok, takk for hjelp så langt, men hvordan skal jeg tolke heltrukne og stiplede linjer i skjemaet?
mvh
Hugo Christensen

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 809
Registrert: 05 nov 2013, 23:08
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Re: Kortslutning 9000

Legg inn av Kato » 10 okt 2018, 12:55

3,3 Ω skal (normalt) gi 3,6A ved 12V spenning og 4,2A ved 13,8V (ladespenning), så dette skulle sikring #3 klare med god margin - OM den er 10A.

Forskjellen på hele og stiplede linjer kjenner jeg ikke til, men de siste kan kanskje komme av hvordan de er ført (annen kabelstamme etc.).

Er bryterene for alle lysene slått til av-posisjon?
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2.

HugoC
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 211
Registrert: 03 apr 2009, 19:19
Medlemsnummer: N1663
Navn: Hugo Christensen
Bil: Viggen Cab, 9-3 Sport C, 9000
Sted: Notodden

Re: Kortslutning 9000

Legg inn av HugoC » 10 okt 2018, 13:18

Lysene er ikke slått av, nei. Og de vanlige innerlysene som tennes ved døråpning virker, de som blir kalt front og rear roof lamp i skjemaet og bryterne til disse virker som de skal og lamper i alle dører virker. Da står leselamper og beltekontroller igjen?
mvh
Hugo Christensen

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 809
Registrert: 05 nov 2013, 23:08
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Re: Kortslutning 9000

Legg inn av Kato » 10 okt 2018, 13:42

- pluss "pynte på fasadenspeila". De andre lysene mates jo fra sikring #16.

Beltelysvarsellampa: http://autolib.diakom.ru/CAR/Saab/1997/ ... /13778.pdf

Og sikring #3 ER 10A?
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2.

HugoC
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 211
Registrert: 03 apr 2009, 19:19
Medlemsnummer: N1663
Navn: Hugo Christensen
Bil: Viggen Cab, 9-3 Sport C, 9000
Sted: Notodden

Re: Kortslutning 9000

Legg inn av HugoC » 10 okt 2018, 13:49

Ja, 10 A og fasadespeila, ja=) Og hva betyr kortslutning til jord? Betyr det at det ligger en strømførende leder til jord?
mvh
Hugo Christensen

HugoC
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 211
Registrert: 03 apr 2009, 19:19
Medlemsnummer: N1663
Navn: Hugo Christensen
Bil: Viggen Cab, 9-3 Sport C, 9000
Sted: Notodden

Re: Kortslutning 9000 - LØST!

Legg inn av HugoC » 18 okt 2018, 10:51

Det var altså sikring nr 3 som gikk. Har koblet fra alt som er mulig. Det siste var høyre sminkespeil og det ser ut til å være brudd i ledning. Koblet denne fra og sikring holdt. For godt til å være sant. Kjørte en tur med solskjerm frakoblet. Sikring holder.
Sist redigert av HugoC den 26 okt 2018, 14:57, redigert 1 gang totalt.
mvh
Hugo Christensen

Svar