Elektronikkfeil?

Her poster du alt elektrisk som ikke har med motorstyring å gjøre.

Moderator: Moderatorer

Svar
MinSaab
Innlegg: 15
Registrert: 15 apr 2017, 18:55
Navn: Kurt B
Bil: Saab 9-5 2,2 2003

Elektronikkfeil?

Legg inn av MinSaab » 08 des 2018, 16:40

Hei, alle!

Jeg har en 9-5 2,2 diesel, 2003 modell.

I morges oppstod det litt krøll: Kaldstart. Motor startet. Men så: Airbaglampa kom på. I tillegg begynte det nederste panelet i midtkonsollen å oppføre seg rart: Informasjonen (grader, hastighet på vifta osv.) forsvant. I stedet ble panelet nesten blankt. Kun tall ytterst til høyre og venste (normalt er dette tallene som viser grader Celsius), vistes. Men de blinket og forsvant, kom tilbake osv. I tillegg slår vifta seg av og på... Snodig. Etter en stund virket det som normalt.

Men så igjen: Det kommer og går med airbaglampe, vifte osv. Det ble kaldt ute i natt, ned mot -13. Vinterføre med mye kjettingsport. Så jeg mistenkte en stund en ukontakt...

Noen som har bedre forslag? Imøteses med takk. :)

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 809
Registrert: 05 nov 2013, 23:08
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Re: Elektronikkfeil?

Legg inn av Kato » 08 des 2018, 22:49

Det kan jo se ut som om at et kontaktpunkt reagerer på temperaturendringene, ja. Selv om det ser ut som batteriet er i god nok form til (diesel-) start er det kanskje en tanke å starte med kontroll av spenningen på dette når bilen har stått natten over - og hva ladespenningen er.

Er dette i orden kan måling på noen aktuelle spenningskurser kanskje avsløre hvor ev. spenningsfall gjemmer seg.

kunne man tro at det er ACC-panelet som ikke liker kulda, men det ville i så tilfelle ikke forklare airbaglampa.
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2.

MinSaab
Innlegg: 15
Registrert: 15 apr 2017, 18:55
Navn: Kurt B
Bil: Saab 9-5 2,2 2003

Re: Elektronikkfeil?

Legg inn av MinSaab » 08 des 2018, 23:38

Hei, Kato.

Takk for svar.

Sist vinter var vi nede i -21, og det gikk uten problemer.

En kjenning med diagnoseverktøy målte batteriets ladespenning helt ned til 11,2 volt. Det er jo en del for lite. Med motoren i gang, ble det ladet med fin margin. Har en anelse om det kan være batteriet...

Når vi kjørte hjem i ettermiddag, i -5, så fungerte nesten alt normalt.

I min innledende post, glemte jeg å si at også radioen har slått seg vrang. "Radio locked", står det i det øverste displayet. Får ikke engang ut Springsteen-cden som står i... :|

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 809
Registrert: 05 nov 2013, 23:08
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Re: Elektronikkfeil?

Legg inn av Kato » 09 des 2018, 00:31

Ladespenning måles når motoren går. 11,2V når motoren står - og ikke minst om den går - indikerer utladet eller kaputt batteri.

"Radio locked" kan tyde på at radio har vært spenningsløs eller spenningsforsyningen til den har vært under et minimumsnivå.
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2.

MinSaab
Innlegg: 15
Registrert: 15 apr 2017, 18:55
Navn: Kurt B
Bil: Saab 9-5 2,2 2003

Re: Elektronikkfeil?

Legg inn av MinSaab » 09 des 2018, 10:04

Hei igjen.

Ja, jeg frykter at batteriet begynner å bli dårlig. Ladespenningen med motor i gang var 14,2 v.

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 809
Registrert: 05 nov 2013, 23:08
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Re: Elektronikkfeil?

Legg inn av Kato » 09 des 2018, 11:01

Ladespenningen ligger vanligvis på 14,4-13,8V, hhv. ved start og etter at et OK batteri er ladet opp. 14,2V kunne således være en indikasjon på at batteriet her er i form, men blir ladespenningen liggende på denne verdien (i timer) tyder det på (sammen med 11,2V spenningen) at det ikke er det.
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2.

MinSaab
Innlegg: 15
Registrert: 15 apr 2017, 18:55
Navn: Kurt B
Bil: Saab 9-5 2,2 2003

Re: Elektronikkfeil?

Legg inn av MinSaab » 12 des 2018, 21:25

Hei, igjen... :|

Nå har jeg byttet til flunke nytt batteri, men "Sirkus Saab" fortsetter. Noen som har mer peiling enn det jeg har?


:)

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 809
Registrert: 05 nov 2013, 23:08
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Re: Elektronikkfeil?

Legg inn av Kato » 12 des 2018, 22:50

Det har jeg nok ikke når det gjelder dette tilfellet, men har tatt en liten sjekk på sporene kontaktfeil ifm. ev. felles spenning og jord for Airbag-systemet (SRS) og ACC-panelet - og finner at det ikke er det mht. jord. For spenning er det, men den er igjen felles med mange andre "forbrukere", noe som da skulle ha gitt andre symptomer.

Om du har et multimeter for hånden kunne likevel ett steg på vegen med feilsolasjon være å kontrollere spenning på styremodulene til SRS og ACC når feilen viser seg. Ta en "referansemåling" på batteripolene og mål så på sikringene (i instrumentpanelet IPEC) #28 for SRS og #20 og -26 (tenning til "ON" for denne) for ACC. Spenningene bør der være like med den på batteriet og ikke "fluktuere".
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2.

MinSaab
Innlegg: 15
Registrert: 15 apr 2017, 18:55
Navn: Kurt B
Bil: Saab 9-5 2,2 2003

Re: Elektronikkfeil?

Legg inn av MinSaab » 13 des 2018, 23:49

Hei igjen, Kato.

Og igjen: Takk for svar.

Jeg tror Saaben har fått utdelt en smule humoristisk sans og holder meg for narr. I dag har den fungert uten plett og lyte: Airbaglampa har vært passiv, blinklysene virker som de skal (både klikkelyd, indikatorer i dash-en og selve blinklysene), varmeapparatet, displayet til klimaanlegget/varmeapparatet, parkeringssensorer osv. Det eneste som ikke virker, er radioen. Jeg tror kanskje at den kan være "låst" på et vis. Cd-plata går inn og ut, men den slår seg ikke på når du trykker på volumknappen.

Jeg har både multimeter og en kar som er kompetent på slike målinger. Jeg skal høre med ham, og forelegge ham din anbefaling - når sirkuset eventuelt starter opp igjen... :D

MinSaab
Innlegg: 15
Registrert: 15 apr 2017, 18:55
Navn: Kurt B
Bil: Saab 9-5 2,2 2003

Re: Elektronikkfeil?

Legg inn av MinSaab » 13 des 2018, 23:49

...er synd dette skjer, for bilen er jo "dritgod" å kjøre. :)

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 809
Registrert: 05 nov 2013, 23:08
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Re: Elektronikkfeil?

Legg inn av Kato » I går, 12:55

Dette med blinklys og parkeringssensorer (SPA) er vel ikke nevnt tidligere, og forsterker tanken om at problemet kanskje best kan spores ved å følge med på hva som skjer på nevnte sikring #26 (eller på B, 19, 21 og 27-29) i IPEC. Dette kan ev. "måles opp" på en annen måte, men mistanken til det kan kanskje styrkes ved at tenningsnøkkelen vris noen ganger fra "ON-OFF-ON" når problemet oppstår for å se om det da blir borte raskere enn "Etter en stund".

Denne "kursen" kommer via kontaktsettet under tenningslåset og da kommer kontaktsvikt der opp som en mulig kandidat.

For å komme ut av "Radio locked" situasjonen må nok verktøyet Tech2 benyttes, se tråden til bjolester. Dette er vel forårsaket enten av utfall av batterispenning eller for lav spenning en (liten) periode.

Hva med "omgivelsestemperaturen" når dette nå er/var i orden?
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2.

Svar