Motor trøbbel 9-5 2,0t

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
harfoll
Innlegg: 2
Registrert: 29 des 2018, 15:31
Navn: Harald Folland

Motor trøbbel 9-5 2,0t

Legg inn av harfoll » 29 des 2018, 16:12

Bilen gikk i nødmodus pga lavt luftladetrykk. Vi skiftet MAP, luftrykksensor på innsugrør og magnet ventil og alt var tilsynelatende greit. Bilen gikk bra og ingen feilkoder inntil vi tok ut og inn bilnøkkelen, da kom feilkoden tilbake, men motoren gikk fint. Etter en rask aksellrasjon hakket motoren voldsomt og varsellyset for antispinn kom på, selv på tør asfalt, samt at tomgangsturtallet steg til ca 1800 rpm, hvor den fortsatt er på.
Har sjekket vakumslanger som ser grei ut. Også vært på verksted og fått slettet feilmelding p1105, som blir borte når du slår av og på motor, men kommer tilbake når du tar ut og inn nøkkel.
Kan tennkasset eller plugger skape disse problemene?, og hvorfor justerer bilen tomgangsturtallet til ca 1800 rpm?
Har også lagt merke til at temp måler er litt ustabil, selv om den er akkurat skiftet.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12537
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Motor trøbbel 9-5 2,0t

Legg inn av Ingvar N629 » 29 des 2018, 18:38

Se etter lekkasjer, løse slanger etc.

Regner med det er motorlampa som blinket og ikke antispinn...?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

harfoll
Innlegg: 2
Registrert: 29 des 2018, 15:31
Navn: Harald Folland

Re: Motor trøbbel 9-5 2,0t

Legg inn av harfoll » 30 des 2018, 15:08

Nei1 Det var faktisk varsellampa fro ESP som slo inn. Så snart jeg kom borti gasspedalen rykket den voldsomt samtidig som
varsellampa for ESP lyste, på tørr asfalt.

Svar