Kjøpe Saab i Sverige/utlandet

Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.

Moderator: Moderatorer

Svar
esteinnes
Innlegg: 2
Registrert: 13 jan 2019, 01:09

Kjøpe Saab i Sverige/utlandet

Legg inn av esteinnes » 15 jan 2019, 19:28

Hei,

Vil det være lønnsomt å kjøpe SAAB fra Sverige/utlandet?

Jeg kjøpte min første SAAB for noen år siden og det er mitt beste bilkjøp. 2004 SAAB 9-3 Vector 1.8t 175hk
Nå vil jeg ha en nyere med firhjulstrekk, så jeg er på leting.

Tips til nettsider hvor jeg kan lete etter en "ny" SAAB setter jeg også pris på.

saab9000aero
Overload!!!
Innlegg: 1523
Registrert: 23 sep 2004, 01:00
Medlemsnummer: n434
Navn: Arvid Nesse
Bil: saab 9-5 2.2tid, saab 9000 cse
Sted: Bergen

Re: Kjøpe Saab i Sverige/utlandet

Legg inn av saab9000aero » 16 jan 2019, 12:08

Www.finn.no er en fin plass. Sikkert ikke så masse og spare på kjøp fra utlandet
Opel vivaro 9 seter
Saab 9-2 2.2tid 2004. Min bil
Honda NT650 DEAUVILLE 1999 modell (lite prosjekt)

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12576
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Kjøpe Saab i Sverige/utlandet

Legg inn av Ingvar N629 » 16 jan 2019, 12:21

Hvis du leter etter XWD så er tilbudet i Norge ganske lite, da det er få biler i omløp. Slik sett kan det lønne seg å lete i f eks Sverige for å få større utvalg. Blocket.se er vel vanligst. Om det lønner seg i kr er jeg nok mer skeptisk til.
Ellers mener jeg det ligger en 9-3 Aero XWD sportcombi på finn.no så ser pen ut, og som ligger til en meget bra pris. XWD ligger mye høyere i pris enn FWD, og det er det en grunn til. Forskjellen i kjøreegenskaper er stor, også på tørr asfalt.
Vær imidlertid obs på et par kostbare feller; XWD-systemets haldex-differensial skal ha utført oljeskift, ellers klumper oljen seg pga avsetning fra lamellene. Dette kan lede til havari.
En del 09-10 modeller med B207-motoren har innsugsventiler med dårlig legering, ventilene er for myke og deformeres av ventilsetet over tid. Tror problemet dukket opp litt uti modellår 09, min tidlige 09-mod har det ikke. Dette merker du på dårlig kompresjon på HELT kald motor, den kan være vanskelig å starte i kulda og har uryddig gange de første sekundene ved kaldstart. Så fort ventilen ha fått litt varme og utvidet seg, tetter den fin. Viktig å få testet dette, evt dokumentert på annen måte at det er i orden.
Sjekk også bakre støtdempere på XWD, alle har nivåregulering som standard og de er DYRE å skifte.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 870
Registrert: 05 nov 2013, 23:08
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Re: Kjøpe Saab i Sverige/utlandet

Legg inn av Kato » 16 jan 2019, 22:41

Når det gjelder innsugsventilene så er vel «spennet» hva gjelder årsmodeller mer likt dette: http://saabworld.net/showthread.php?t=28085, og på det svenske forumet STCS er det rapportert flere tilfeller av 2009 som har vært truffet av dette.
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12576
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Kjøpe Saab i Sverige/utlandet

Legg inn av Ingvar N629 » 16 jan 2019, 23:37

Ja det gjelder en del 09, men har også sett det på 10-modeller. Får ikke helt intervallene i den linken til å stemme.

EDIT: ser nå at det er to bullentiner, og den siste går helt opp til 11-mod, så det stemmer bedre ja.
At så gamle motorer som 07 kan ha dette er nytt for meg, men kan være tilfelle likevel, selvfølgelig.
Sist redigert av Ingvar N629 den 17 jan 2019, 09:04, redigert 1 gang totalt.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Gæpp
Innlegg: 2
Registrert: 05 nov 2016, 12:57
Navn: Sander Gaptjern

Re: Kjøpe Saab i Sverige/utlandet

Legg inn av Gæpp » 17 jan 2019, 07:25

Kommer ekstreme avgifter i tillegg. For eksempel Saab som koster 30tusen i Sverige vil koste ca. 80tusen ferdig registret i Norge...
Lønner seg å kjøpe en svensk delebil og flytte over til en norsk. f.eks Aero til en uten Aero. Med mindre du virkelig ønsker å koste på deg en da :D

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8177
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Sted: Sunnmøre
Kontakt:

Re: Kjøpe Saab i Sverige/utlandet

Legg inn av Hjelle, N6 » 17 jan 2019, 17:55

Største fordelen er betre utvalg på bilar. Alle mine eg eig pr dags dato er svensksolgte bilar. Om det har lønt seg i kroner har eg aldri spekulert i, men eg har fått ein bil som har vore omtrent som kravspecen.
Som nemnt er det www.blocket.se som gir det vidaste utvalget, det tilsvarar Norges finn.no.
M91 900 Turbo 16 // M04 9⁵ Aero // M11 9⁵ 2.0T BioPower XWD // SAAB-ANDAN - en del har den

Trope
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 306
Registrert: 19 jul 2012, 00:54
Navn: Trond Pedersen
Bil: Saab 9-5 2,3t LPG
Sted: Fredrikstad

Re: Kjøpe Saab i Sverige/utlandet

Legg inn av Trope » 17 jan 2019, 23:24

Her kan du regne ut hva du må ut med i avgifter: https://www.skatteetaten.no/person/avgi ... e/regn-ut/

Vedrørende bløte legeringer i ventilene er dette noe GM er kjent for.
Muligens GM har forsøkt samme legering og leverandør til en serie b-207 motorer.

Svar