Batteri og baklys feil

Her poster du alt elektrisk som ikke har med motorstyring å gjøre.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Mickey1500
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 82
Registrert: 14 des 2015, 07:46
Navn: André
Bil: Saab 9-5 Vector Estate 2005
Sted: Oslo

Batteri og baklys feil

Legg inn av Mickey1500 » 10 mai 2019, 06:20

Hei folkens! :D

En stund nå så har jeg hatt en feil i SID om at baklyset ikke virker. Dette kun etter jeg har brukt bakluka i min 2005 9-5 vector.
Etter å ha startet om et par ganger etter en kjøretur eller 2, står det ikke i displayet lenger før jeg evnt bruker bakluka igjen.
Skjønner jo at det antageligvis er noe dårlig kontakt, men hvor?

Og kanskje i forbindelse med dette så har batteriet begynt å tappe seg for strøm når bilen ikke brukes(spesielt når det er fuktig vær virker det som). Jeg har passet på at alt er av, og ingenting som kan trekke strøm som jeg ser. Jeg må hele tiden sette alarmen på doors only og låse med nøkkel, da alarmen plutselig kan finne på og gå av seg selv. Når jeg gjør dette, så går ikke alarmen. Kan baklysfeilen eller alarmfeilen ha noe med at batteriet tappes når bilen står i ro? Den lader helt riktig, da jeg kan la den gå i 2-3 min bare etter jeg har startet med booster eller kabler, for så å stoppe og starte den igjen.. Også sjekket ladespenning og den er fin.
Kjøpt min første Saab :shock:

Saab 9-5 Vector Estate 2005
Orginalt 2.0t, men satt inn 2.3t og tunet hos Åge

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8163
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Sted: Sunnmøre
Kontakt:

Re: Batteri og baklys feil

Legg inn av Hjelle, N6 » 10 mai 2019, 12:34

Kan vere pæreholdar som kontakta er knekt i, har vore bort liknande feil. Ta ut pærene å sjekk at kontaktblekket i botn av holdaren er heil.

Ang straum/alarm kan det vere ein tanke å sjekke alarmsirena. Test med å kople ut kontakta til sirena i venstre framskjerm for å sjekke om du vert kvitt straumtrekket (må ut med innerskjermen). Ikkje uvanlig at desse har feil på batteri/kondensator akkurat.
M91 900 Turbo 16 // M04 9⁵ Aero // M11 9⁵ 2.0T BioPower XWD // SAAB-ANDAN - en del har den

Brukeravatar
Mickey1500
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 82
Registrert: 14 des 2015, 07:46
Navn: André
Bil: Saab 9-5 Vector Estate 2005
Sted: Oslo

Re: Batteri og baklys feil

Legg inn av Mickey1500 » 10 mai 2019, 13:20

Hjelle, N6 skrev:
10 mai 2019, 12:34
Kan vere pæreholdar som kontakta er knekt i, har vore bort liknande feil. Ta ut pærene å sjekk at kontaktblekket i botn av holdaren er heil.

Ang straum/alarm kan det vere ein tanke å sjekke alarmsirena. Test med å kople ut kontakta til sirena i venstre framskjerm for å sjekke om du vert kvitt straumtrekket (må ut med innerskjermen). Ikkje uvanlig at desse har feil på batteri/kondensator akkurat.
Ok, da sjekker jeg det med baklysene.

Men skal sirena trekke strøm når alarmen ikke er slått på med nøkkelen? Derfor jeg manuelt låser bilen med nøkkel, fordi jeg ikke vil at den plutselig skal starte å gå i ny og ne..

Er det også noe mulighet til å evnt sjekke strømtap ved å måle sikringene når bilen er av/låst?

Takk for svar Hjelle.. :)
Kjøpt min første Saab :shock:

Saab 9-5 Vector Estate 2005
Orginalt 2.0t, men satt inn 2.3t og tunet hos Åge

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8163
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Sted: Sunnmøre
Kontakt:

Re: Batteri og baklys feil

Legg inn av Hjelle, N6 » 10 mai 2019, 13:41

Om du låser med nøkkel vert vel ikkje alarmen aktivert.
Kan jo vere andre ting som triggar alarmen å gå av også, fks glappkontakt i dørbrytar, panserbrytar, eller feil på glasknusesensor, vinkelgivar...
For å sjekke straumtrekk er det enklast å kople inn eit amperemeter (eller multimeter på A-funksjonen) mellom pluss på batteri og + kabelen, slik at straumen går gjennom multimeter/amperemeteret. Med tenninga av vil du då sjå eit evt straumtrekk som kan tappe batteriet. Om du har noko av betydlning er det å plukke ut sikringar til du har funne den kursen som trekk straum. Deretter er det å undersøke dei ulike funksjonane du har på aktuell kurs.
M91 900 Turbo 16 // M04 9⁵ Aero // M11 9⁵ 2.0T BioPower XWD // SAAB-ANDAN - en del har den

Brukeravatar
Mickey1500
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 82
Registrert: 14 des 2015, 07:46
Navn: André
Bil: Saab 9-5 Vector Estate 2005
Sted: Oslo

Re: Batteri og baklys feil

Legg inn av Mickey1500 » 10 mai 2019, 13:54

Hjelle, N6 skrev:
10 mai 2019, 13:41
Om du låser med nøkkel vert vel ikkje alarmen aktivert.
Kan jo vere andre ting som triggar alarmen å gå av også, fks glappkontakt i dørbrytar, panserbrytar, eller feil på glasknusesensor, vinkelgivar...
For å sjekke straumtrekk er det enklast å kople inn eit amperemeter (eller multimeter på A-funksjonen) mellom pluss på batteri og + kabelen, slik at straumen går gjennom multimeter/amperemeteret. Med tenninga av vil du då sjå eit evt straumtrekk som kan tappe batteriet. Om du har noko av betydlning er det å plukke ut sikringar til du har funne den kursen som trekk straum. Deretter er det å undersøke dei ulike funksjonane du har på aktuell kurs.
Aha.. SUPERT! Takk!
Akkurat en sånn løsning jeg tenkte på. Så om det ikke er fuktighet/baklyset så er det en god test.
Da skal jeg bare få svogeren min ned idag så jeg kan få starta bilen og ladet den opp litt.. Hva burde jeg ha multimeteret på da? 10A?
Kjøpt min første Saab :shock:

Saab 9-5 Vector Estate 2005
Orginalt 2.0t, men satt inn 2.3t og tunet hos Åge

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8163
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Sted: Sunnmøre
Kontakt:

Re: Batteri og baklys feil

Legg inn av Hjelle, N6 » 10 mai 2019, 14:15

Ang verdi er det berre å starte høgt å gå nedover. Men har du 10A har du eit voldsomt straumtrekk ;)
M91 900 Turbo 16 // M04 9⁵ Aero // M11 9⁵ 2.0T BioPower XWD // SAAB-ANDAN - en del har den

Brukeravatar
Mickey1500
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 82
Registrert: 14 des 2015, 07:46
Navn: André
Bil: Saab 9-5 Vector Estate 2005
Sted: Oslo

Re: Batteri og baklys feil

Legg inn av Mickey1500 » 10 mai 2019, 14:49

Hjelle, N6 skrev:
10 mai 2019, 14:15
Ang verdi er det berre å starte høgt å gå nedover. Men har du 10A har du eit voldsomt straumtrekk ;)
Ja, det skjønner jeg jo. :lol: Men tenkte mest på hva som blir mest nøyaktig å stille multimeteret på.. Men da starter jeg på det høyeste.. Tusen takk, så kommer jeg tilbake i løpet av helgen om hvordan det går/gikk.. :)
Kjøpt min første Saab :shock:

Saab 9-5 Vector Estate 2005
Orginalt 2.0t, men satt inn 2.3t og tunet hos Åge

Brukeravatar
Mickey1500
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 82
Registrert: 14 des 2015, 07:46
Navn: André
Bil: Saab 9-5 Vector Estate 2005
Sted: Oslo

Re: Batteri og baklys feil

Legg inn av Mickey1500 » 10 mai 2019, 15:10

Beste setting på MM her tenkte jeg.. :)


Bilde
Kjøpt min første Saab :shock:

Saab 9-5 Vector Estate 2005
Orginalt 2.0t, men satt inn 2.3t og tunet hos Åge

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12524
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Batteri og baklys feil

Legg inn av Ingvar N629 » 10 mai 2019, 21:43

Alarmen er vel sikkert batteriene i alarmsirena som holder på å takke for seg....

Vedr baklys kan det være begynnende kabelbrudd der kabelstammen går over fra karosseri til bakluke, men sjekk som Hjelle skriver pæresolkene først.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar