Batteri og baklys feil

Her poster du alt elektrisk som ikke har med motorstyring å gjøre.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Mickey1500
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 108
Registrert: 14 des 2015, 07:46
Navn: André
Bil: Saab 9-5 Vector Estate 2005
Sted: Oslo

Batteri og baklys feil

Legg inn av Mickey1500 » 10 mai 2019, 06:20

Hei folkens! :D

En stund nå så har jeg hatt en feil i SID om at baklyset ikke virker. Dette kun etter jeg har brukt bakluka i min 2005 9-5 vector.
Etter å ha startet om et par ganger etter en kjøretur eller 2, står det ikke i displayet lenger før jeg evnt bruker bakluka igjen.
Skjønner jo at det antageligvis er noe dårlig kontakt, men hvor?

Og kanskje i forbindelse med dette så har batteriet begynt å tappe seg for strøm når bilen ikke brukes(spesielt når det er fuktig vær virker det som). Jeg har passet på at alt er av, og ingenting som kan trekke strøm som jeg ser. Jeg må hele tiden sette alarmen på doors only og låse med nøkkel, da alarmen plutselig kan finne på og gå av seg selv. Når jeg gjør dette, så går ikke alarmen. Kan baklysfeilen eller alarmfeilen ha noe med at batteriet tappes når bilen står i ro? Den lader helt riktig, da jeg kan la den gå i 2-3 min bare etter jeg har startet med booster eller kabler, for så å stoppe og starte den igjen.. Også sjekket ladespenning og den er fin.
Kjøpt min første Saab :shock:

Saab 9-5 Vector Estate 2005
Orginalt 2.0t, men satt inn 2.3t og tunet hos Åge

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8177
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Sted: Sunnmøre
Kontakt:

Re: Batteri og baklys feil

Legg inn av Hjelle, N6 » 10 mai 2019, 12:34

Kan vere pæreholdar som kontakta er knekt i, har vore bort liknande feil. Ta ut pærene å sjekk at kontaktblekket i botn av holdaren er heil.

Ang straum/alarm kan det vere ein tanke å sjekke alarmsirena. Test med å kople ut kontakta til sirena i venstre framskjerm for å sjekke om du vert kvitt straumtrekket (må ut med innerskjermen). Ikkje uvanlig at desse har feil på batteri/kondensator akkurat.
M91 900 Turbo 16 // M04 9⁵ Aero // M11 9⁵ 2.0T BioPower XWD // SAAB-ANDAN - en del har den

Brukeravatar
Mickey1500
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 108
Registrert: 14 des 2015, 07:46
Navn: André
Bil: Saab 9-5 Vector Estate 2005
Sted: Oslo

Re: Batteri og baklys feil

Legg inn av Mickey1500 » 10 mai 2019, 13:20

Hjelle, N6 skrev:
10 mai 2019, 12:34
Kan vere pæreholdar som kontakta er knekt i, har vore bort liknande feil. Ta ut pærene å sjekk at kontaktblekket i botn av holdaren er heil.

Ang straum/alarm kan det vere ein tanke å sjekke alarmsirena. Test med å kople ut kontakta til sirena i venstre framskjerm for å sjekke om du vert kvitt straumtrekket (må ut med innerskjermen). Ikkje uvanlig at desse har feil på batteri/kondensator akkurat.
Ok, da sjekker jeg det med baklysene.

Men skal sirena trekke strøm når alarmen ikke er slått på med nøkkelen? Derfor jeg manuelt låser bilen med nøkkel, fordi jeg ikke vil at den plutselig skal starte å gå i ny og ne..

Er det også noe mulighet til å evnt sjekke strømtap ved å måle sikringene når bilen er av/låst?

Takk for svar Hjelle.. :)
Kjøpt min første Saab :shock:

Saab 9-5 Vector Estate 2005
Orginalt 2.0t, men satt inn 2.3t og tunet hos Åge

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8177
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Sted: Sunnmøre
Kontakt:

Re: Batteri og baklys feil

Legg inn av Hjelle, N6 » 10 mai 2019, 13:41

Om du låser med nøkkel vert vel ikkje alarmen aktivert.
Kan jo vere andre ting som triggar alarmen å gå av også, fks glappkontakt i dørbrytar, panserbrytar, eller feil på glasknusesensor, vinkelgivar...
For å sjekke straumtrekk er det enklast å kople inn eit amperemeter (eller multimeter på A-funksjonen) mellom pluss på batteri og + kabelen, slik at straumen går gjennom multimeter/amperemeteret. Med tenninga av vil du då sjå eit evt straumtrekk som kan tappe batteriet. Om du har noko av betydlning er det å plukke ut sikringar til du har funne den kursen som trekk straum. Deretter er det å undersøke dei ulike funksjonane du har på aktuell kurs.
M91 900 Turbo 16 // M04 9⁵ Aero // M11 9⁵ 2.0T BioPower XWD // SAAB-ANDAN - en del har den

Brukeravatar
Mickey1500
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 108
Registrert: 14 des 2015, 07:46
Navn: André
Bil: Saab 9-5 Vector Estate 2005
Sted: Oslo

Re: Batteri og baklys feil

Legg inn av Mickey1500 » 10 mai 2019, 13:54

Hjelle, N6 skrev:
10 mai 2019, 13:41
Om du låser med nøkkel vert vel ikkje alarmen aktivert.
Kan jo vere andre ting som triggar alarmen å gå av også, fks glappkontakt i dørbrytar, panserbrytar, eller feil på glasknusesensor, vinkelgivar...
For å sjekke straumtrekk er det enklast å kople inn eit amperemeter (eller multimeter på A-funksjonen) mellom pluss på batteri og + kabelen, slik at straumen går gjennom multimeter/amperemeteret. Med tenninga av vil du då sjå eit evt straumtrekk som kan tappe batteriet. Om du har noko av betydlning er det å plukke ut sikringar til du har funne den kursen som trekk straum. Deretter er det å undersøke dei ulike funksjonane du har på aktuell kurs.
Aha.. SUPERT! Takk!
Akkurat en sånn løsning jeg tenkte på. Så om det ikke er fuktighet/baklyset så er det en god test.
Da skal jeg bare få svogeren min ned idag så jeg kan få starta bilen og ladet den opp litt.. Hva burde jeg ha multimeteret på da? 10A?
Kjøpt min første Saab :shock:

Saab 9-5 Vector Estate 2005
Orginalt 2.0t, men satt inn 2.3t og tunet hos Åge

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8177
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Sted: Sunnmøre
Kontakt:

Re: Batteri og baklys feil

Legg inn av Hjelle, N6 » 10 mai 2019, 14:15

Ang verdi er det berre å starte høgt å gå nedover. Men har du 10A har du eit voldsomt straumtrekk ;)
M91 900 Turbo 16 // M04 9⁵ Aero // M11 9⁵ 2.0T BioPower XWD // SAAB-ANDAN - en del har den

Brukeravatar
Mickey1500
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 108
Registrert: 14 des 2015, 07:46
Navn: André
Bil: Saab 9-5 Vector Estate 2005
Sted: Oslo

Re: Batteri og baklys feil

Legg inn av Mickey1500 » 10 mai 2019, 14:49

Hjelle, N6 skrev:
10 mai 2019, 14:15
Ang verdi er det berre å starte høgt å gå nedover. Men har du 10A har du eit voldsomt straumtrekk ;)
Ja, det skjønner jeg jo. :lol: Men tenkte mest på hva som blir mest nøyaktig å stille multimeteret på.. Men da starter jeg på det høyeste.. Tusen takk, så kommer jeg tilbake i løpet av helgen om hvordan det går/gikk.. :)
Kjøpt min første Saab :shock:

Saab 9-5 Vector Estate 2005
Orginalt 2.0t, men satt inn 2.3t og tunet hos Åge

Brukeravatar
Mickey1500
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 108
Registrert: 14 des 2015, 07:46
Navn: André
Bil: Saab 9-5 Vector Estate 2005
Sted: Oslo

Re: Batteri og baklys feil

Legg inn av Mickey1500 » 10 mai 2019, 15:10

Beste setting på MM her tenkte jeg.. :)


Bilde
Kjøpt min første Saab :shock:

Saab 9-5 Vector Estate 2005
Orginalt 2.0t, men satt inn 2.3t og tunet hos Åge

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12577
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Batteri og baklys feil

Legg inn av Ingvar N629 » 10 mai 2019, 21:43

Alarmen er vel sikkert batteriene i alarmsirena som holder på å takke for seg....

Vedr baklys kan det være begynnende kabelbrudd der kabelstammen går over fra karosseri til bakluke, men sjekk som Hjelle skriver pæresolkene først.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Mickey1500
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 108
Registrert: 14 des 2015, 07:46
Navn: André
Bil: Saab 9-5 Vector Estate 2005
Sted: Oslo

Re: Batteri og baklys feil

Legg inn av Mickey1500 » 27 mai 2019, 06:13

Hei igjen. :)

Det var ingen reaksjon på multimeteret når jeg koblet av plusskabelen og målte imellom den og batteripolen. Da går jeg utifra at det er batteriet som må byttes?

Så har jo bilen vært veldig treg i det siste halvåret, og nykker VELDIG ved gasspådrag, men kun når bilen er varm. Igår satte jeg på MISS på open sid, og det ble et par misfires nå og da. Bytte plugger først, og så evnt tennsatsen om ikke pluggene hjelper? Trodde mer på falsk luft, men siden jeg så et par miss mens nøkkinga kjentes?
Kjøpt min første Saab :shock:

Saab 9-5 Vector Estate 2005
Orginalt 2.0t, men satt inn 2.3t og tunet hos Åge

arvmadla N2945
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 285
Registrert: 06 okt 2015, 20:56
Medlemsnummer: N2945
Navn: Arvid Madland
Bil: 02 9-3 Aero Cab, 04 9-5 Vector

Re: Batteri og baklys feil

Legg inn av arvmadla N2945 » 29 mai 2019, 15:49

Da har du nok målt feil. ECU trekker endel strøm etter stopp før den går i hvilemodus. Ved måling av Amper må den røde ledningen på multimeteret ditt flyttes over i uttaket til høyre hvor det står 10A under.

Alle disse feilene, med tanke på strømtrekk, defekt baklys å alarm som går i tide å utide, kan alle komme av skade på kabelpølse til bakluke. Åpne den sorte pølsa å se om det er gnikket hull på isolasjonen på ledningene.

Missfire når varm kan tyde på defekt kassett ja. Ofte kan det lukte svidd av tennkassetten når den er defekt, da den blir overopphetet.

Brukeravatar
Mickey1500
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 108
Registrert: 14 des 2015, 07:46
Navn: André
Bil: Saab 9-5 Vector Estate 2005
Sted: Oslo

Re: Batteri og baklys feil

Legg inn av Mickey1500 » 02 jun 2019, 17:24

Bilen hadde ikke vært igang før jeg målte.. Sikkert derfor den viste 0,0..

Baklyset virker som det skal, bare SID som sier det, og ja alle pærene.. :) Har også av og på problemer med parkhjelp.. Samme strømpe? Hvor finner jeg den?
Kjøpt min første Saab :shock:

Saab 9-5 Vector Estate 2005
Orginalt 2.0t, men satt inn 2.3t og tunet hos Åge

arvmadla N2945
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 285
Registrert: 06 okt 2015, 20:56
Medlemsnummer: N2945
Navn: Arvid Madland
Bil: 02 9-3 Aero Cab, 04 9-5 Vector

Re: Batteri og baklys feil

Legg inn av arvmadla N2945 » 02 jun 2019, 18:28

Åpne bakluke så ser du en sort gummipølse i venstre hjørne som går mellom karosseriet og ut til selve luken.

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 870
Registrert: 05 nov 2013, 23:08
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Re: Batteri og baklys feil

Legg inn av Kato » 02 jun 2019, 19:45

Nå gjelder vel dette ei stasjonsvogn, og da går kabelstammen i venstre lukehengsel.

Hvile-/krypstrømsmålinger er nok ikke utført på riktig vis, så om dette fortsatt er aktuelt kan vi vel foreslå en «oppskrift».
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2.

Brukeravatar
Mickey1500
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 108
Registrert: 14 des 2015, 07:46
Navn: André
Bil: Saab 9-5 Vector Estate 2005
Sted: Oslo

Re: Batteri og baklys feil

Legg inn av Mickey1500 » 02 jun 2019, 21:06

Jeg kjøpte nytt batteri, men fulgte oppskriften til Hjelle på målingen? Tenkte den funket.. Men kan godt hende at bilen tappet enda, så tar gjerne inot en oppskrift.. :)
Kjøpt min første Saab :shock:

Saab 9-5 Vector Estate 2005
Orginalt 2.0t, men satt inn 2.3t og tunet hos Åge

Svar