Kupévifta stopper ikke

Her poster du alt elektrisk som ikke har med motorstyring å gjøre.

Moderator: Moderatorer

Svar
HugoC
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 242
Registrert: 03 apr 2009, 19:19
Medlemsnummer: N1663
Navn: Hugo Christensen
Bil: Viggen Cab, 9-3 Sport C, 9000
Sted: Notodden

Kupévifta stopper ikke

Legg inn av HugoC » 13 mai 2019, 15:14

Kupévifta i min 9-3, 1999 fortsetter å gå, etter at alt er slått av. Reagerer ikke på endringer i instrumentpanel og først ved frakoblet batteri eller sikring stopper den å gå. Fenomenet oppsto nå plutselig. Starter å gå igjen ved innsetting av sikring. Automatisk klimakontroll.
mvh
Hugo Christensen

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 870
Registrert: 05 nov 2013, 23:08
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Re: Kupévifta stopper ikke

Legg inn av Kato » 13 mai 2019, 22:21

Mon tro dette er en variant av defekt vifteregulator, den som sitter på passasjersiden av klimaaggregatet?. Når den svikter fører det nornalt til at vifta stanser eller er ukontrollérbar, men ikke at vifta fortsatt går med tenningsnøkkelen ute.

Prøv kalibrering av ACC, "AUTO" og "OFF" trykkes samtidig, for å se om feks. feilkode #20 dukker opp. Dette er vel ikke sannsynlig ettersom kalibrering (skal) gjennomføres automatisk når batteriet har vært frakoblet.

Prøv også å trekke "hovedsikringen" til ACC, #27 i instrumentpanelet for å se om vifta da ikke starter.
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2.

HugoC
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 242
Registrert: 03 apr 2009, 19:19
Medlemsnummer: N1663
Navn: Hugo Christensen
Bil: Viggen Cab, 9-3 Sport C, 9000
Sted: Notodden

Re: Kupévifta stopper ikke

Legg inn av HugoC » 15 mai 2019, 06:40

Takk. Skal prøve. Har Tech2 men den fant ingen feil når dette oppstod. Fikk også tips om at det kunne være viftemotstanden som var gåen.
mvh
Hugo Christensen

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 870
Registrert: 05 nov 2013, 23:08
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Re: Kupévifta stopper ikke

Legg inn av Kato » 15 mai 2019, 13:51

Kode #20 i ACC-display er gitt av B2425 så den settes nok ikke, som antatt. Prøv dette med sikringen til ACC; starter viften da også KAN feilen være jordslutning mellom reguleringsmodulen og vifta.
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2.

HugoC
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 242
Registrert: 03 apr 2009, 19:19
Medlemsnummer: N1663
Navn: Hugo Christensen
Bil: Viggen Cab, 9-3 Sport C, 9000
Sted: Notodden

Re: Kupévifta stopper ikke

Legg inn av HugoC » 15 mai 2019, 14:49

Det er bare når batterikobling eller sikring C fjernes (cabin fan ACC)at vifta stopper.
mvh
Hugo Christensen

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 870
Registrert: 05 nov 2013, 23:08
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Re: Kupévifta stopper ikke

Legg inn av Kato » 15 mai 2019, 16:28

Om dét betyr at du også har forsøkt å trekke sikring #27 i instrumentpanelet uten at vifta stopper, er et neste steg enten å trekke kontakta til regulatormodulen for å se om vifta da stopper, gjøre noen målinger i pluggen eller skifte modulen som "cut and try".
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2.

HugoC
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 242
Registrert: 03 apr 2009, 19:19
Medlemsnummer: N1663
Navn: Hugo Christensen
Bil: Viggen Cab, 9-3 Sport C, 9000
Sted: Notodden

Re: Kupévifta stopper ikke

Legg inn av HugoC » 18 mai 2019, 18:19

Vifta reagerer ikke på sikring 27, nei. Og regulatormodulen er den du styrer AAC-systemet fra i dashbordet? Kan legge til at dette er en ViggenCab med under 80000 km på telleren og bilen har aldri vært vår på beina.
mvh
Hugo Christensen

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 870
Registrert: 05 nov 2013, 23:08
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Re: Kupévifta stopper ikke

Legg inn av Kato » 18 mai 2019, 21:21

ACC-panelet setter ut driv- og en reguleringsspenning (0-5V) for strømstyring av vifta. Problemet kunne da ligge i ACC-modulen, men siden ikke hovedsikringen der stopper vifta, tror jeg (fortsatt) heller at problemet ligger i reguleringsmodulen. En (delvis) jordslutning der vil kunne legge jord til vifta, som da vil få en hastighet gitt av motstanden mot jord.

Har du noen formening om hastigheten til vifta, på en skala 0-100%?
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2.

HugoC
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 242
Registrert: 03 apr 2009, 19:19
Medlemsnummer: N1663
Navn: Hugo Christensen
Bil: Viggen Cab, 9-3 Sport C, 9000
Sted: Notodden

Re: Kupévifta stopper ikke

Legg inn av HugoC » 19 mai 2019, 13:39

70-80%, men jeg er usikker på hva du mener med ACC-modulen og reguleringsmodulen. Regner med at ACC-modulen er panelet i kupeen med tilhørende koblinger bak. Eller, hvor ligger disse?
mvh
Hugo Christensen

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 870
Registrert: 05 nov 2013, 23:08
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Re: Kupévifta stopper ikke

Legg inn av Kato » 19 mai 2019, 19:05

Det er det og reguleringsmodulen sitter som nevnt på passasjersiden av klimaaggregatet.

Trekkes pluggen der med den følge at vifta da ikke går, elimineres mulig feil på jordsiden mot vifta og da er det nok bare modulen igjen som årsak til feilen.
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2.

HugoC
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 242
Registrert: 03 apr 2009, 19:19
Medlemsnummer: N1663
Navn: Hugo Christensen
Bil: Viggen Cab, 9-3 Sport C, 9000
Sted: Notodden

Re: Kupévifta stopper ikke

Legg inn av HugoC » 20 mai 2019, 09:03

Skal sjekkes=)
mvh
Hugo Christensen

HugoC
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 242
Registrert: 03 apr 2009, 19:19
Medlemsnummer: N1663
Navn: Hugo Christensen
Bil: Viggen Cab, 9-3 Sport C, 9000
Sted: Notodden

Re: Kupévifta stopper ikke

Legg inn av HugoC » 24 jun 2019, 17:20

Har ikke gjort noe med dette ennå. Trakk ut sikringen og har kjørt slik siden. Legger ut info etterhvert.
mvh
Hugo Christensen

MortenW
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 207
Registrert: 22 mai 2009, 20:56
Medlemsnummer: N2328
Navn: Morten
Bil: 9-3 SE -02
Kontakt:

Re: Kupévifta stopper ikke

Legg inn av MortenW » 10 aug 2019, 18:27

Det er defekt vifteregulator, ikke mer å lure på! Ikke test en ny en uten at den er skrudd fast, den trenger kjøling fra karosseriet.
Morten W
Oslo
9-3 SE -02
A3 -11
W202 280 Esperit -94

Svar