[Løst] Saab 9-5 2004 lat motor/ lav effekt

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
saab-eier
Innlegg: 4
Registrert: 06 jun 2019, 12:03

[Løst] Saab 9-5 2004 lat motor/ lav effekt

Legg inn av saab-eier » 06 jun 2019, 12:28

Hei, har overtatt en saab 9-5 2004 kombi med 2.0t bensin 150hp motor. Driver nå og skifter ut og reparerer det nødvendige men en ting jeg ikke blir klok på et motoren. Det motoren klarer å levere per dags dato er lang under 150 hestekrefter, koblet til en lett tilhenger her om dagen (ca 3-400 kg aktuell totalvekt) og da sleit motoren mye under igangsetting/ få hjula til å rulle. Bilen er vel generell veldig sensitiv med tanke på å få den igang på 1.giret. Forrige eier (fattern) sier også at den aldri har vært noe sprek eller kraftig også mens han har hatt den (10+ år). Dette har også vært kommentert på tidligere EU-kontroll -at motoren er nokså lat.

Kan vel knapt nok kalle meg selv en hobbymekaniker, men prøver og feiler på dette som er min første bil. Her er det jeg har feilsøkt/byttet:
MAF-sensor er ok
Bensinfilter skiftet nylig
Luftfilter skiftet nylig
Turbo skal være skiftet for 5 ish år siden
Tennkassetten/coil og tenplugger skiftet 1 år siden
Ingen feilkoder, og har sjekket at den ikke er i limp-mode

Har hørt at vakuumet også bør sjekkes men vet ikke helt hvordan jeg får sjekket det enkelt(billig). Hvor kan feilen ligge? Trenger virkelig hjelp fra noen rutinerte hjelpere på forumet da jeg mildt sagt er utpå dypt farvann.
Takker på forhånd for alle innspill,
Sist redigert av saab-eier den 07 jun 2019, 17:18, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12627
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Saab 9-5 2004 lat motor/ lav effekt

Legg inn av Ingvar N629 » 06 jun 2019, 13:10

Hvordan har du sjekket MAF (luftmassemåler)?
Sjekk at ikke staget til wastegaten på turboen har hoppet av.
Videre, sjekk falskluft og EVAP-ventiler. Guide her:
http://mgmotor.no/mekketips-9-5/enveisv ... -evap.aspx

http://mgmotor.no/mekketips-9-5/falskluft.aspx

Videre kan du skifte plugger, disse bilene skal kun ha NGK resistorplugger av type BCPR6ES-11, evt BCPR7ES-11 for trimmede biler eller hvis du ikke finner førstnevnte.

Om alt annet ikke fører fram, sjekk at katalysatoren ikke er tett.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
saab-eier
Innlegg: 4
Registrert: 06 jun 2019, 12:03

Re: Saab 9-5 2004 lat motor/ lav effekt

Legg inn av saab-eier » 06 jun 2019, 14:07

Har sjekket MAF-sensoren ved å koble til OBD2-leser i porten og lest av gram/sek verdiene til ulike rpm (1000-2250) og fått en jevn graf utifra verdiene maf-sensoren har registrert.
Ser forresten at tennpluggene ble skiftet på verksted august 2017 og skal være god for 10000km til, men er det mulig de har skiftet til feil tennplugger? Skal prøve etter beste evne å sjekke resten av lista du skrev, er spent på om jeg finner noe

Brukeravatar
saab-eier
Innlegg: 4
Registrert: 06 jun 2019, 12:03

Re: Saab 9-5 2004 lat motor/ lav effekt

Legg inn av saab-eier » 06 jun 2019, 15:44

Det viste seg faktisk at den ene EVAP-ventilen nærmest servostyringbeholderen var gåen, blåste tvers igjennom. Tror du det kan ha mye å si for motor-ytelsen? Vil det funke hvis jeg kapper slangen i to og setter inn den her: https://www.mekonomen.no/bil/reservedel ... 21341313no

arvmadla N2945
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 338
Registrert: 06 okt 2015, 20:56
Medlemsnummer: N2945
Navn: Arvid Madland
Bil: 02 9-3 Aero Cab, 04 9-5 Vector

Re: Saab 9-5 2004 lat motor/ lav effekt

Legg inn av arvmadla N2945 » 06 jun 2019, 16:57

Den slangen er i hardplast. Så det letteste er å montere en ny tilbakeslagsventil bak spjeldhuset hvor slangen begynner. Sett på en 8mm slange stuss mellom den nye tilbakeslagsventilen og spjeldhuset. Husk å monter ventilen riktig vei. Sperre mot spjeldhus. https://www.maptunparts.no/motordelar/o ... 04-10.html Disse fås også på romnes f.eks. Passer fint til EVAP-systemet.

Brukeravatar
saab-eier
Innlegg: 4
Registrert: 06 jun 2019, 12:03

Re: Saab 9-5 2004 lat motor/ lav effekt

Legg inn av saab-eier » 07 jun 2019, 11:27

Liten oppdatering:
Jeg gikk igang med en delvis midlertidig løsning; kjøpte ventilen jeg linket til over men det viste seg at den var mindre enn 8mm, nærmere rundt 6 men løste det ved å tre på 5mm pvc slange som igjen gikk inni overgangen mellom spjeldhuset slangen i hardplast. Luftstrømmen får sikkert noe mer motstand, pga mindre dimensjon på pvc slangen, men tror dere ikke det går bra? Er snakk om rundt 4-5mm indre diameter istedenfor 8. Er litt usikker på hvor mye lufttrykk det er i slangen under kjøring. Har bestilt aluminiumsventilen (8mm) fra ebay så skal få skiftet til den som en mer permanent løsning når jeg får den.

Prøve bilen såvidt på veien i stad og fyttikatta for en forbedring :woot: :woot: :woot: Akselerasjonen har sikkert forbedret seg med det dobbelte =D> Nå kjenner jeg faktisk at turboen slår inn ved høyere turtall. Vil si at momentet på motoren også har forbedret seg ved igangsetting på 1. gir, mye vanskeligere å kvele den nå. Må bare rette en stor takk til Ingvar N629 (og arvmadla N2945) for super hjelp :worship: Er vel slik jeg forstår det et vanlig problem på saab, men at det første innlegget skulle løse et problem som har vært på bilen i sikkert over 10 år, er ikke annet en komisk

Brukeravatar
Pusur N13015
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 59
Registrert: 13 mai 2018, 12:24
Medlemsnummer: 13015
Navn: Edward
Bil: Saab 9-5 2,0t Vector 2004

Re: [Løst] Saab 9-5 2004 lat motor/ lav effekt

Legg inn av Pusur N13015 » 08 jun 2019, 01:21

Herlig at det løste seg. God helg!
Trivelige Trøndelag. Æ har Tech2 på Fosen sånn btw.

Svar