Død kupévifte, ng9-3 2005

Her poster du alt elektrisk som ikke har med motorstyring å gjøre.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Saabfan
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 931
Registrert: 17 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: N1227
Bil: Saab 9-5 AERO Estate
Sted: Oslo

Død kupévifte, ng9-3 2005

Legg inn av Saabfan » 28 sep 2019, 19:45

Hei folkens,

Ingen respons i vifta på cabben i signaturen. Resultatet er at kjøring i fuktig vær er svært vanskelig da det blir voldsomt med dugg og dårlig sikt gjennom frontruta.

Sjekket kjapt over sikringer 4, 18, 23 og alle så hele ut.

Bilen har ACC, har ingen andre symptomer som jeg har oppdaget... har dog ikke lett etter andre heller.

Tips?
9-5 2.0t VECTOR ESTATE MY02 -> NÅ FULLBLODS AERO!
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05

9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8190
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Sted: Sunnmøre
Kontakt:

Re: Død kupévifte, ng9-3 2005

Legg inn av Hjelle, N6 » 28 sep 2019, 20:24

Bytt vifte. Ikkje uvanlig problem på 9-3 M03->
Oftast er problemet vifta om den er död, om ikkje hastigheit stemmer med valgt hastigheit i ACC-displayet er det somregel regulator.
M91 900 Turbo 16 // M04 9⁵ Aero // M11 9⁵ 2.0T BioPower XWD // SAAB-ANDAN - en del har den

Brukeravatar
Saabfan
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 931
Registrert: 17 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: N1227
Bil: Saab 9-5 AERO Estate
Sted: Oslo

Re: Død kupévifte, ng9-3 2005

Legg inn av Saabfan » 28 sep 2019, 20:30

Takk for svar!

1. Stor jobb?
2. Finnes en how-to?
3. Dyr del?

Mvh Marius
9-5 2.0t VECTOR ESTATE MY02 -> NÅ FULLBLODS AERO!
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05

9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8190
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Sted: Sunnmøre
Kontakt:

Re: Død kupévifte, ng9-3 2005

Legg inn av Hjelle, N6 » 28 sep 2019, 20:42

Kjem ann på kva du synes er vanskeleg eller ei det. ;)
Brorsan bytta på sin i fjor, og han som aldri hadde gjordt jobben brukte ein times tid. Tia går mest med til å demontere/montere plastpanel og hanskerom osv. Til forskjell frå fks 9-5 når en vifta frå innsida av bilen ikkje utsida. Finns sikkert en howto om du söker litt.
Ang pris har Neobros originalvifte til OK pris, ca 1500. Maptun har uoriginal omtrent samma. Reknar med Speedparts mfl ligg i samme leia.
M91 900 Turbo 16 // M04 9⁵ Aero // M11 9⁵ 2.0T BioPower XWD // SAAB-ANDAN - en del har den

Brukeravatar
Saabfan
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 931
Registrert: 17 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: N1227
Bil: Saab 9-5 AERO Estate
Sted: Oslo

Re: Død kupévifte, ng9-3 2005

Legg inn av Saabfan » 08 okt 2019, 22:05

Hei igjen,

Plukka ned hanskerom og målte litt på kontaktene for å bekrefte at det er viften. Nøkkel til ON og full gass på vifta.
  • Kontakt 1 (tykk rød pluss) og 2 (tynn lysebrun/oransje): ca 11.7 V
  • 1 og 3 (tynn svart/brun): ca 1.2 V
  • 1 og 4 (tykk svart negativ): 11.7 V
  • God jord mellom svart negativ og gods i døra. Ca 11.95 på batteriet.
Jeg vet at multimeteret mitt er døende og viser litt for lavt, så anta at alle verdiene er litt høyere. Batteriet er også nytt i fjor høst.

Fikk marginalt lavere spenning mellom 1 og 2 ved å skru ned på vifta.

Høres dette riktig ut?

Hvordan kan jeg på en enkel måte sjekke om det er vifemotoren eller den boksen (reostat/control unit?) som kontakten går inn på? Kan vel skru av vifta og sette på 12V, men håpet å unngå å å skru alt i biter.

Hører for øvrig en lav slags knitring/murring/lav knepping fra vifta/boksen.
9-5 2.0t VECTOR ESTATE MY02 -> NÅ FULLBLODS AERO!
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05

9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8190
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Sted: Sunnmøre
Kontakt:

Re: Død kupévifte, ng9-3 2005

Legg inn av Hjelle, N6 » 11 okt 2019, 14:52

Saabfan skrev:
08 okt 2019, 22:05
Hei igjen,

Plukka ned hanskerom og målte litt på kontaktene for å bekrefte at det er viften. Nøkkel til ON og full gass på vifta.
  • Kontakt 1 (tykk rød pluss) og 2 (tynn lysebrun/oransje): ca 11.7 V
  • 1 og 3 (tynn svart/brun): ca 1.2 V
  • 1 og 4 (tykk svart negativ): 11.7 V
  • God jord mellom svart negativ og gods i døra. Ca 11.95 på batteriet.
Jeg vet at multimeteret mitt er døende og viser litt for lavt, så anta at alle verdiene er litt høyere. Batteriet er også nytt i fjor høst.

Fikk marginalt lavere spenning mellom 1 og 2 ved å skru ned på vifta.

Høres dette riktig ut?

Hvordan kan jeg på en enkel måte sjekke om det er vifemotoren eller den boksen (reostat/control unit?) som kontakten går inn på? Kan vel skru av vifta og sette på 12V, men håpet å unngå å å skru alt i biter.

Hører for øvrig en lav slags knitring/murring/lav knepping fra vifta/boksen.
1 er jord og 4 er B+ so spenning mellom dei to skulle tilsete batterispenning omtrent.
stift 2 har som hovudoppgåve å gi feilkodeinfo, stift 3 styrer hastigheita med eit signal frå ACC-enheita.
So er straumen regulatoren gir til den topola kontakta på viftemotstanden som bestammer kva fart vifta vil gå med. Evetuellt skulle det kunne gå å måle kva motstand du får i den kontakta, men har desverre ingen referanseverdiar.

Eventuellt kan du jo kjenne om vifta går fritt, på tidlege modellar var det problem med inntrenging av vatn der smöring av vifta utsette problema, men på en M05 skal det vere fixa.
M91 900 Turbo 16 // M04 9⁵ Aero // M11 9⁵ 2.0T BioPower XWD // SAAB-ANDAN - en del har den

Svar