Trimming software vs hardware

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Saabina
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 127
Registrert: 16 aug 2018, 21:00
Bil: Saab 9-3SE og 9-3 Cv Vector

Trimming software vs hardware

Legg inn av Saabina » 22 jan 2020, 20:09

Jeg trenger noen kyndige råd i forhold til om bilen er "mappet" riktig, og om det er samsvar mellom de mekaniske endringene som er gjort?

Bilen er en -99 Saab 9-3 T5. Flg. mods er gjort:
3"downpipe med sportskat, 2,5" fra midtre potte
Crossflow intercooler (tilsv. diesel/Viggen), og 2,5" intercooler rør til spjelhus (do88)
TD04-15T turbo
Sportluftfilter
255lpt bensinpumpe
Viggen clutch
308 bremser foran og 300 bak
Forsterket understell.

Jeg kjører for tiden med steg 3. Spørsmålet er om det er samsvar mellom "hardware", og om det er riktig software steg, eller om jeg bør øke til steg 4? Evt. mekaniske endringer?
M99 Saab 9-3SE B204R m/steg 5
M06 Saab 9-3 CV Vector Jubileum B207L

arvmadla N2945
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 388
Registrert: 06 okt 2015, 20:56
Medlemsnummer: N2945
Navn: Arvid Madland
Bil: 02 9-3 Aero Cab, 04 9-5 Vector

Re: Trimming software vs hardware

Legg inn av arvmadla N2945 » 25 jan 2020, 09:20

Er du i tvil om hardware samsvarer med software er det best å høre med dem som har levert software. ;)

Saabina
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 127
Registrert: 16 aug 2018, 21:00
Bil: Saab 9-3SE og 9-3 Cv Vector

Re: Trimming software vs hardware

Legg inn av Saabina » 25 jan 2020, 09:55

Det har jeg. Men, poenget er at de som leverer programvare også lever av å selge hardware, og når en spør om detaljer som ligger utenfor deres "sortiment" får en ikke den samme hjelpen. Jeg har installert en annen turbo, en annen intercoller samt et intercooler rør som ikke inngår de opplistinger som ligger under "merke tunere".

Dvs TD04-15 istendenfor T28, Viggen intercooler istedenfor den originale, og 2,5 toms intercooler rør til spjelhus. Dette har jeg gjort for å få en kraftigere og "kjøligere" flow.

Får jeg utnyttet dette godt nok med en steg 3 Maptune software, og er de mekaniske endringene jeg har gjort fornuftige.? Eller bør jeg følge opp med kraftigere dyser, 3bars Mapsensor - og kjøpe meg en steg 5 software?

Jeg tenkte dette var noe som dere på forumet kunne veldig mye om :D
M99 Saab 9-3SE B204R m/steg 5
M06 Saab 9-3 CV Vector Jubileum B207L

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12737
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Trimming software vs hardware

Legg inn av Ingvar N629 » 25 jan 2020, 10:49

Du må ha software som er laget for din hardware, enkelt og greit. Intercooleren spiller ikke så stor rolle, de originale er for dårlige uansett og ingen av dem holder for mer enn steg 3, egentlig er de makset ut på steg 1. Kjøp en intercooler fra f eks do88 så hjelper det mye. Intercoolerrøret du har montert gjør hverken til eller fra, diameterøkningen er helt unødvendig, men har du byttet et plastrør mot aluminium eller stål så har du laget det et problem pga metallets høyere varmeledningsevne og varmekapasitet, her er plastrør klart å foretrekke.
Så var det denne turboen da, veldig ugunstig å bytte turbo til annen type uten å endre software.

Generelt; roter man sammen et bygg med deler litt herfra og derfra, og avviker fra delelistene som de standard trimmestegene er laget for, så trenger du individuell programvare. Går du den veien, så er det lurt å snakke med den som skal mappe om hvilken hardware du bør ha for et gitt effektmål FØR du begynner å bytte ut deler.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Saabina
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 127
Registrert: 16 aug 2018, 21:00
Bil: Saab 9-3SE og 9-3 Cv Vector

Re: Trimming software vs hardware

Legg inn av Saabina » 25 jan 2020, 23:33

Da skjønner jeg du mener at do88 sine anvisninger om at dette intercoolerrøret gir bedre effekt ikke stemmer ?
I annonsen heter det:
" ....ved programvareoppdatering / chipping vil våre intercooler rør gi forbedret ytelse og holdbarhet".

Når det gjelder Viggen intercooleren, er dette etter gamle trimmingsanvisninger - dog ikke fra dem som selger trimvarer.

Etter tekniske oversikter jeg har sett, skal TD04-15 gi samme flow og effekt som T28? Jeg brukte TD04, fordi jeg hadde den på hylla.

Jeg kan med dette ikke skjønne hva du mener med rot? Jeg henvedte meg her for å høre om det er andre ting jeg har glemt - eller bør huske på.
M99 Saab 9-3SE B204R m/steg 5
M06 Saab 9-3 CV Vector Jubileum B207L

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12737
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Trimming software vs hardware

Legg inn av Ingvar N629 » 26 jan 2020, 21:29

Joda, grovere rør gir mindre trykktap det, men vi snakker om så beskjedne effekter i den sammenhengen at det ikke har noe å si. Samtidig så var det dette med heat soak, som absolutt virker den andre veien da intercooleren din allerede er for dårlig til de 265 hestene jeg antar du skal ha (?). Ja, intercooleren du har montert er bedre enn den du hadde, men til steg 3 så er den allerede for dårlig. Jada, jeg vet at intercooler ikke er en del av steg 3, men det har med pris å gjøre.
At turboen du har montert har omtrent samme kapasitet som turboen programmet er laget for på kompressorsiden er greit nok det, men det er fortsatt en turbinside som har et ord med i laget (hvilket eksoshus er det du har?) og en wastegateport der trykkforhold opp- og nedstrøms samt arealet på klaffen har mye å si for det reguleringstekniske.

Hvis du har et spesifikt effektmål så kan jeg gjerne fortelle deg hva du trenger for å oppnå det, men om du ønsker noe som passer til et bestemt trimsteg fra leverandør X så finner du den lista hos den leverandøren du velger. Og den lista må du følge, ellers blir det krøll. Jo høyere opp i effekt du skal, jo mer krøll blir det. Der du er nå, så tas det nok helt fint inn av algoritmene i programmet, med hjelp av litt adapsjon her og der.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Saabina
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 127
Registrert: 16 aug 2018, 21:00
Bil: Saab 9-3SE og 9-3 Cv Vector

Re: Trimming software vs hardware

Legg inn av Saabina » 27 jan 2020, 15:35

Tusen takk, dette var god hjelp. :D
Jeg trenger jo egentlig ikke noe av denne effekten, men etter å ha reparert på, og portet og trimmet Saab totaktere, V4, og gamle 99ier en en mannsalder, synes jeg det er morsomt å utforske og lære meg de nyere turbomotorene (Jeg skal forresten kjøre Rally Monte Carlo Historic med en -58 Saab 93b med start denne uka).

Jeg har 3 toms downpipe med sport cat fra Pino, og 2,4 toms catback anlegg fra Maptune (er vel Simonez?). Pr. nå har jeg modifisert steg 3 fra maptune, som etter sgigende skal gi en "teoretisk effekt" på 1,3 bar og ca 300hk.

Jeg lukter litt på steg 5, dvs ca 300-320 hk. Noe mer enn dette tenker jeg den 9-3en ikke tåler til gatebruk, selv om jeg har modifisert både bremser og understell.

Jeg kunne trenge noen gode anvisninger til dette. Dvs hva trenger jeg av map sensor, størrelse på dyser, etc. Jeg har en helt ny Tdo4-19t med 6 toms avgass hus. Kan denne brukes, eller bør jeg gå for noe annet. (Greit for alt en slipper å kjøpe). Og til slutt; Hvem kan programmere :P
M99 Saab 9-3SE B204R m/steg 5
M06 Saab 9-3 CV Vector Jubileum B207L

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6932
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Auda
Sted: Bodø

Re: Trimming software vs hardware

Legg inn av Paradigm N558 » 27 jan 2020, 18:53

Hvor hen i landet holder du til?
2019 Hyundai Kona EV
2018 Suzuki SV650 X
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Saabina
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 127
Registrert: 16 aug 2018, 21:00
Bil: Saab 9-3SE og 9-3 Cv Vector

Re: Trimming software vs hardware

Legg inn av Saabina » 27 jan 2020, 19:04

Kristiansand :)
M99 Saab 9-3SE B204R m/steg 5
M06 Saab 9-3 CV Vector Jubileum B207L

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12737
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Trimming software vs hardware

Legg inn av Ingvar N629 » 29 jan 2020, 07:15

19T med 6 cm2 avgasshus holder fint. I tillegg trenger du en skikkelig intercooler og større dyser. Der er det mye å velge i, noe bra og mye dårlig, den som skal mappe dette bør få et ord med i laget da det tar litt tid å kalibrere opp et fuelmap fra bunn. Hvis den som skal mappe har mappet en lik motor med en type dyser som passer fra før, så sparer du en del på å bruke dem.
MAP-sensor trenger du ikke å bytte.
Grunnladetrykk bør ligge rundt 0,7 bar.
NGK BCPR7ES-11 plugger.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Saabina
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 127
Registrert: 16 aug 2018, 21:00
Bil: Saab 9-3SE og 9-3 Cv Vector

Re: Trimming software vs hardware

Legg inn av Saabina » 29 jan 2020, 16:42

Hjertelig 👍😊
M99 Saab 9-3SE B204R m/steg 5
M06 Saab 9-3 CV Vector Jubileum B207L

Saabina
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 127
Registrert: 16 aug 2018, 21:00
Bil: Saab 9-3SE og 9-3 Cv Vector

Re: Trimming software vs hardware

Legg inn av Saabina » 29 jan 2020, 16:55

Noen programmerings eksperter her på forumet som har utstyr og kunnskap og kan ta denne jobben? Dette har ingen hast.
M99 Saab 9-3SE B204R m/steg 5
M06 Saab 9-3 CV Vector Jubileum B207L

Svar