Max turtall trionic 7

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
St.D
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 49
Registrert: 20 apr 2008, 20:24
Bil: Saab 99 og900

Max turtall trionic 7

Legg inn av St.D » 20 mar 2020, 16:19

Er det noen som vet hva max turtall trionic 7 kan klare med fungerende diagnostikk.
Har funnet informasjon på nettet hva trionic 5 klarer (7500 rpm (?)).

arvmadla N2945
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 368
Registrert: 06 okt 2015, 20:56
Medlemsnummer: N2945
Navn: Arvid Madland
Bil: 02 9-3 Aero Cab, 04 9-5 Vector

Re: Max turtall trionic 7

Legg inn av arvmadla N2945 » 20 mar 2020, 20:05

6100 rpm

Brukeravatar
St.D
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 49
Registrert: 20 apr 2008, 20:24
Bil: Saab 99 og900

Re: Max turtall trionic 7

Legg inn av St.D » 20 mar 2020, 23:16

Takk for svar, men jeg trodde det var turtallsperra som var satt til det.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12661
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Max turtall trionic 7

Legg inn av Ingvar N629 » 21 mar 2020, 06:19

St.D skrev:
20 mar 2020, 23:16
Takk for svar, men jeg trodde det var turtallsperra som var satt til det.
Stemmer, dere snakker om to forskjellige ting.
Jeg er usikker på hvor høyt turtall T7 som system håndterer, men husk på at du i tillegg har luftmassemåleren som begrensning, den leser maks 340 g/min med original tabell og om du skal opp i 7000+ rpm området med en turbo stor nok til at turtallsjaget er noe vits, så kommer du fort opp i den luftmassen.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
St.D
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 49
Registrert: 20 apr 2008, 20:24
Bil: Saab 99 og900

Re: Max turtall trionic 7

Legg inn av St.D » 27 mar 2020, 14:42

Alle vet jo hvor problemet med og900 ligger med tanke på effekt. Det er sikkert flere som har tenkt den tanken på og flytte momentet opp på høyere rpm. Et dreiemoment på 350-400nm ved 7000+ rpm hadde vært fint. En skulle tro at den ideelle dreiemomentskurven for og900 burde være helt flat eller litt økende mot høyere turtall.

"turbo stor nok til at turtallsjaget er noe vits, så kommer du fort opp i den luftmassen"

Er det noen turboer som kan egne seg til dette? Uten at de tar opp hele motorommet. Er TD04 19-20T eller hx30w for små kanskje? Dette er kanskje avhengig av portingen i toppen også?

Svar