AERO PROGRAM I 2.3

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Klontis
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 143
Registrert: 03 des 2011, 17:55

AERO PROGRAM I 2.3

Legg inn av Klontis » 12 mai 2020, 10:59

Hei.
Har en hjerne med aero-program som jeg nettop satte inn i 9-5 2001 2.3t.
Går bra, men får ikke mer en ca 0.8 ladetrykk. Mistenker feil VIN. Har open sid.
Kan jeg se om VIN er ok da?

Får også 2 feilkoder, antakelig pga LEV-fil. Kan dette fikses med Tech2?

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12705
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: AERO PROGRAM I 2.3

Legg inn av Ingvar N629 » 12 mai 2020, 11:41

Regner med du har TD04 turbolader?Dette blir ingen slager hvis du fortsatt har gt17.

Du må endre VIN i fila, dette kan du ikke gjøre med Tech 2. Du kan heller ikke gjøre om fra LEV til ikke-LEV med Tech 2. Få tak i korrekt fil for din bil, eller programmer om fila du har.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Klontis
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 143
Registrert: 03 des 2011, 17:55

Re: AERO PROGRAM I 2.3

Legg inn av Klontis » 12 mai 2020, 13:16

Ingvar N629 skrev:
12 mai 2020, 11:41
Regner med du har TD04 turbolader?Dette blir ingen slager hvis du fortsatt har gt17.

Du må endre VIN i fila, dette kan du ikke gjøre med Tech 2. Du kan heller ikke gjøre om fra LEV til ikke-LEV med Tech 2. Få tak i korrekt fil for din bil, eller programmer om fila du har.
Da er det noe annet feil. Det har funka med fullt turbotrykk før...
Men har kjørt med en annen hjerne en stund. Denna ble tilpassa bilen med Tech2 etter at undertegnede hadde rota til den originale styre-enheten under programmering. Kanskje noe ble feil da? Derfor jeg tippa på feil VIN...
Og ja, jeg har TD04 turbo.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12705
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: AERO PROGRAM I 2.3

Legg inn av Ingvar N629 » 12 mai 2020, 13:35

Du endrer ikke VIN i styreboksen med Tech 2, men du kan endre VIN i DICE.

Ellers er det jo de vanlige tingene å sjekke ved lavt turbotrykk:

http://mgmotor.no/mekketips-9-5/enveisv ... -evap.aspx

http://mgmotor.no/mekketips-9-5/falskluft.aspx
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Klontis
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 143
Registrert: 03 des 2011, 17:55

Re: AERO PROGRAM I 2.3

Legg inn av Klontis » 12 mai 2020, 16:47

Ingvar N629 skrev:
12 mai 2020, 13:35
Du endrer ikke VIN i styreboksen med Tech 2, men du kan endre VIN i DICE.

Ellers er det jo de vanlige tingene å sjekke ved lavt turbotrykk:

http://mgmotor.no/mekketips-9-5/enveisv ... -evap.aspx

http://mgmotor.no/mekketips-9-5/falskluft.aspx
Får nok bruke "håndboka" di og søke etter feil. Hadde begynt å lugge litt når den var kald med gamle boksen, 185 hk. Men faktisk bedre nå med aero-boksen..

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12705
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: AERO PROGRAM I 2.3

Legg inn av Ingvar N629 » 12 mai 2020, 17:16

Det kan jo være fordi du har hatt noen adapsjoner som har vært på bærtur, de slettes jo når du skifter boks.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Klontis
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 143
Registrert: 03 des 2011, 17:55

Re: AERO PROGRAM I 2.3

Legg inn av Klontis » 12 mai 2020, 21:20

Ingvar N629 skrev:
12 mai 2020, 17:16
Det kan jo være fordi du har hatt noen adapsjoner som har vært på bærtur, de slettes jo når du skifter boks.
Kjører forresten på 95 okt, siden det er lenge siden jeg har prøvd Aero-boksen.
Kan det også være en årsak til bare drøyt 0.8 bar ladetrykk?

Siden du nevner at programmet må endres da jeg har Lev-fil, finnes det noen i nærheten av Vikersund som kan fikse sånt?

Svar