Servotr?bbel, og900

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Servotrøbbel, og900

Legg inn av Eirik N396 » 05 mai 2005, 11:29

hei!

Min bil er tung på rattet, så noe er ikke helt i orden med servoen. jeg har lagt merke til at det virker som om rattet kommer til et visst punkt, hvor det er ekstra tungt å svinge, spesielt når jeg har litt fart, og svinger litt skarpt. kan det være servopumpen? og i så fall: hvor sitter den? :oops: på den tanken for servovæsken?

Jeg har en delebil stående nå (900i -89) så da kan jeg ta den derifra hvis det er feilen.

Brukeravatar
Øyvind
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 466
Registrert: 13 jun 2003, 01:00
Sted: Trondheim

Legg inn av Øyvind » 05 mai 2005, 11:37

Er det lenge siden du skiftet servoolje ? Det kan være denne som har mistet egenskapene. Jeg har netop byttrt på min, og det ble stor forskjell.
Ellers kan det være at tannstaget er gåent, detter er i allefall et vanlig problem på gamle 9k.
Øyvind n188
-03 9-5 2,0t

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 05 mai 2005, 11:39

Det er nok meget mulig enten pumpa eller tannstanga er gåen ja.
Men eg ville fyst sjekka om du har nok olje, har inntrykk av at det er ein del som ikkje klarer å lese korrekt av i tanken, er olja kald skal oljenivået ligge mellom det nederste og det mellomste streket, er olja varm skal det ligge mellom streken i mitten og det øverste streket.
Avhengig om du har 8v eller 16v er avlesinga på tanken (16v) eller på peilestikka (8v).

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 05 mai 2005, 11:39

jeg har ihvertfall ikke byttet det året jeg har hatt bilen. men den ser fin ut, og tanken er full. kan jeg se om væsken bør skiftes? hvor sitter dette tannstaget? og hvordan bytter jeg denne?

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 05 mai 2005, 11:48

Olja skal være lys og fin, mao ikkje svart, og skal heller ikkje lukte svidd.
Det er også viktig at en kun brukar SAAB sin servoolje (eller olje som er kompatibel (Texaco 4634 er det vel, huskar ikkje 100% sånn i farta))

Tannstonga sit nærmast sagt under bilen, ved skifte av denne er det vel greiast å jobbe i ei grav eller lignandes, om en ikkje er ekstremt elastisk... ;)
Pumpa sit ved generatoren.
Har ikkje bytta denne sjølv, so tips&triks på den jobben overlet eg til andre.

Brukeravatar
Erik N21
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 359
Registrert: 06 mar 2003, 01:00
Sted: Sola

Legg inn av Erik N21 » 06 mai 2005, 09:38

jeg har gjort det der noen ganger etterhvert, så bare si ifra hvis du trenger tips, råd eller hjelp.
Erik N21
9-3 T200 cab 1999 vinterbil
900 t16 cab 1988
lotus elise 2002
volvo v70 barnevogn

Brukeravatar
Frode N073
MAX BOOST
Innlegg: 3080
Registrert: 01 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N073
Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
Sted: Sola

Legg inn av Frode N073 » 06 mai 2005, 09:55

det kan jo og ver ver det leddet mellom servoen og rattstammen.
har vert ute for det sjøl et par ganga.
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil :twisted: Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel) :lol:
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 06 mai 2005, 12:14

i går bytta jeg og eliah servopumpa, men det hjalp ikke :? så nå blir neste forsøk å se på den der tannstanga. hvis jeg finner den da :D er det lett å se om den må skiftes? blir den tydelig slitt eller?

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Legg inn av Børre N17 » 08 mai 2005, 21:56

Langt har og'n din gått? ca 200'km? Tannstangen (spesielt de på de eldre modellene) har en tendens til å gå ca da. På cabben gikk den første på 220'km og klokkerent 200'km senere gikk stag nr 2 også... Bare å brette opp erma å skifte. Pass på at du setter inn et bra et, uten for mye km, surt om det går etter kun kort tid igjen... :wink:
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 08 mai 2005, 22:15

speedometeret er skifta for det gamle var ikke helt stabilt(nåla hoppa) men jeg tror den skulle vært rundt 320000km :) så det er vel på tide å skifte tannstang da! :D

Svar