Har en 92 9000 cs 2.3 turbo (200 hk) m automat.
Hun har i den senere tiden mistet "effekten".
Eks. Jeg kan ligge på vanlig flat vei i ca 60 km/t og gi litt gass for å øke hastigheten (ikke noe kick-down). Opplever da ofte at turbotrykket øker til nesten rødt og jeg hører at motoren gir fra seg mer motorstøy. (vanskelig å skrive hva jeg hører men jeg vet lyden er anerledes enn før - har hatt bilen i snart 2 år nå).
Bensinforbruket går også opp, ofte til over 4 ltr/milen. Bilen har rett og slett ikke flere krefter å gi, selv om den girer seg ned.
Hvis jeg holder på mitt og holder gassen inne, opplever jeg at bilen kan "komme etter". Turbotrykknålen går litt ned, bensinforbruket går ned til ca 2 eller mindre og "støyen" fra motoren gir seg. Videre kjenner jeg det samme "skyvet" i ryggen som skal være dær og bilen øker med letthet hastigheten.
.
Har hatt bilen inne på det lokale Saab-verkstedet. En av de virkelig drevne gutta der nede brukte bilen 3 dager i strekk til og fra jobb uten å finne ut noe. De prøvebyttet kassetten med tennspolene uten at dette hadde noe virkning og de har byttet luftfilter og tennplugger for meg. Det skal heller ikke være noe galt med turboen.
Til tross for dette. Damen min er fortsatt ikke helt frisk.
Må også legge til. "Feilen" oppstår både med varm og kald motor. Og det lukter brent(?) fremme i motoren hvis jeg stopper opp rett etter å ha opplevd feilen.
Kan noen komme med noen råd? Har noen opplevd noe lignende?

Arvid