Lugging ved akselerasjon

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Anders N95
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 294
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Bil: Ingen for tiden.
Sted: Stavanger

Lugging ved akselerasjon

Legg inn av Anders N95 » 24 mai 2005, 12:43

Jeg har et problem ved akselerasjon på min 900 t-8:

I det jeg jeg har dratt på ved ett gir og setter den i neste og prøver å gi gass, så henger på en måte turboen/motoren etter og jeg sitter med tenna i frontruta. Ser for meg at lufta ikke klarer å ta seg inn i turboen igjen e.l., fordi turboen spinner for fort. Men hvorfor skjer dette?
Vørterøl og svisker!!

Brukeravatar
saabstril
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 52
Registrert: 24 mai 2005, 01:00

Legg inn av saabstril » 24 mai 2005, 13:50

prøv og juster opp trykket litt ca 8 omdreininger på staget til waste gaten :D :D :D

Griffin N430
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 762
Registrert: 24 mai 2004, 01:00

Legg inn av Griffin N430 » 24 mai 2005, 14:14

saabstril skrev:prøv og juster opp trykket litt ca 8 omdreininger på staget til waste gaten :D :D :D
Det gjør det nok vondt verre. APC vettu! :) Justerer bare grunntrykket med staget på wastegaten, og da jobber ikke APC`n riktig i forhold til det. Men du kan sjekke om grunntrykket er korrekt da. Ligger på rundt 0,43 - 0,45 bar.

Brukeravatar
saabstril
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 52
Registrert: 24 mai 2005, 01:00

Legg inn av saabstril » 24 mai 2005, 14:35

fjern apc systemet,lage r bare en hel haug m problemer som ikke burde vært der i d hele tatt

så tar du og sveiser fart wastegaten på det strammeste og fester den m strips og streng.
veldig viktig

Brukeravatar
Anders N95
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 294
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Bil: Ingen for tiden.
Sted: Stavanger

Legg inn av Anders N95 » 24 mai 2005, 14:59

grunntrykk er ok, skrudde opp trykket seinest i dag...funka jo d men.

Trykkvakta, hvor ligger den egentlig? eller jeg vet sånn halvveis hvor den ligger men ikke hvordan den ser ut.

Noen seriøse forslag på d originale spørsmålet mitt?
Vørterøl og svisker!!

Brukeravatar
Kristian N70
MAX BOOST
Innlegg: 2016
Registrert: 06 mar 2003, 01:00
Sted: oslo
Kontakt:

Legg inn av Kristian N70 » 24 mai 2005, 15:41

Kan godt være trykkvakta som slår inn, sitter oppunder dashbordet, over pedalene. Jævli vrient å komme til der....
05 9-5 Vector Estate 2,0t
02 Toyota Yaris type moped

Brukeravatar
Mortimer-N18
Overload!!!
Innlegg: 1101
Registrert: 21 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: 18
Navn: Morten Fjeldberg
Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Mortimer-N18 » 24 mai 2005, 15:51

saabstril skrev:fjern apc systemet,lage r bare en hel haug m problemer som ikke burde vært der i d hele tatt

så tar du og sveiser fart wastegaten på det strammeste og fester den m strips og streng.
veldig viktig
Drukket eller?? :absolute: :absolute: :absolute: :lol: :D

Trykkvakta sitter oppunder pedalene ja, ser ut som en bensintrykksregulator omtrent. En vakuumslangetilkobling og to ledninger. Den er sølvgrå av farge.
Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 24 mai 2005, 17:16

Trykkvakta skal slå inn ved 1 bar, so det kan finns tre forklaringar på problemet:
1) Feiljustert trykkvakt
2) For høgt turbotrykk (fjern eller juster opp trykkvakta)
3) Defekt trykkvakt???

Brukeravatar
Anders N95
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 294
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Bil: Ingen for tiden.
Sted: Stavanger

Legg inn av Anders N95 » 25 mai 2005, 16:51

ok, d forsvant mykje godt då eg skrudde opp trykket!
Vørterøl og svisker!!

Svar