Saab`s effektkurver? Bare juks?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Griffin N430
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 762
Registrert: 24 mai 2004, 01:00

Saab`s effektkurver? Bare juks?

Legg inn av Griffin N430 » 30 jun 2005, 16:55

Har sett litt på forskjellige effektkurver over SAAB motorer, og kom over et eksempel her. (se bilde)

Det er en standard og900 T16 fulltrykksturbo, som det står er 273 NM ved 3000 rpm, og det skjønner jeg, men at det er 175 hk ved 5300 rpm skjønner jeg ikke helt. Det kan da umulig være så stor effekt på så høyt turtall?? Ikke med orginal justert APC hvertfall, for den justerer ned turbotrykket helt ned til 0,5 bar ved høye turtall, så hvordan kan dette henge sammen?? Hvis trykket hadde holdt seg på orginalt 0,75 bar helt til 5300 rpm så hadde jeg skjønt det, men det gjør det ikke orginalt.

Bilde

Brukeravatar
Frode N073
MAX BOOST
Innlegg: 3080
Registrert: 01 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N073
Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
Sted: Sola

Legg inn av Frode N073 » 30 jun 2005, 17:59

toppeffekt e jo vanligvis oppgitt på høgt turtall. på rødgrenså ellår rett før.

dette e litt utenfor mitt spesialfelt men turbotrykket e jo ikkje åleina årsaken te HK. på høgare turtall trengs det mindre ladetrykk for å oppnå X antall HK. (hmm. litt tosse skrevet kanskje) :roll:
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil :twisted: Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel) :lol:
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 30 jun 2005, 20:51

Frode N073 skrev: men turbotrykket e jo ikkje åleina årsaken te HK. på høgare turtall trengs det mindre ladetrykk for å oppnå X antall HK. (hmm. litt tosse skrevet kanskje) :roll:
Helt korrekt....

Høyere ladetrykk på høyt turtall er jo en av grunnene til at trimprodusentene får ut flere hester på våre kjære kjøretøy :)
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Griffin N430
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 762
Registrert: 24 mai 2004, 01:00

Legg inn av Griffin N430 » 30 jun 2005, 20:53

TT skrev:
Frode N073 skrev: men turbotrykket e jo ikkje åleina årsaken te HK. på høgare turtall trengs det mindre ladetrykk for å oppnå X antall HK. (hmm. litt tosse skrevet kanskje) :roll:
Helt korrekt....

Høyere ladetrykk på høyt turtall er jo en av grunnene til at trimprodusentene får ut flere hester på våre kjære kjøretøy :)
Så hvis fulltrykksturboen hadde hatt 0,75 bar helt ut turtallsregisteret, så hadde det altså blitt større effekt?

Er jo kanskje ikke mer enn 0,5 bar ved 5300 rpm orginalt.

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Innlegg: 1292
Registrert: 04 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Legg inn av Trond N47 » 01 jul 2005, 08:32

Hvis du hadde hatt fullt turbotrykk ved 5300 rpm hadde du nok tatt livet av motoren ganske raskt. Kompresjonen og temperaturen hadde blitt for høy.

Turbomotorene kjennes ut som de er sterkere på mellomregisteret enn ved høyt turtall, men det er ikke riktig. Du akselererer best rundt maks effekt, selv om turbotrykk og dreiemoment er lavere der enn ved 3000 rpm.

Effekt [hk] = dreiemoment [Nm] x turtall [rpm] x konstant (ca 0,00015)
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T

Brukeravatar
Øyvind
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 466
Registrert: 13 jun 2003, 01:00
Sted: Trondheim

Legg inn av Øyvind » 01 jul 2005, 09:04

Tror konstanten er 0.000105 lik 1/9549
Øyvind n188
-03 9-5 2,0t

Svar