DUNK DUNK n?r jeg ringer, svinger og bremser samtidig

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Henrik N449
Overload!!!
Innlegg: 1943
Registrert: 10 nov 2004, 01:00
Sted: Drammen

DUNK DUNK når jeg ringer, svinger og bremser samtidig

Legg inn av Henrik N449 » 01 aug 2005, 16:57

som beskrevet så sier det DUNK, kanskje DUNK DUNK (kommer ann på hvor langt jeg kjører mens jeg bremser.
Dette skjer bare mens jeg svinger, mens jeg rygger og bremser samtidig.
Noen ideer?

mannen på verkstedet sa at dette var ikke noe å bry seg om, og var helt normalt på eldre saab'er!

Brukeravatar
saabanders
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 237
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Sted: Sogn& Fj.

Legg inn av saabanders » 01 aug 2005, 18:37

Tipper slitte calipere.......

Anders

Brukeravatar
Pancho N497
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 725
Registrert: 15 nov 2003, 01:00
Sted: Tromsø

Legg inn av Pancho N497 » 01 aug 2005, 18:52

bruker å smelle litt vist du bremser når du rygger vist de er slitte :D
smeller bra godt i min :D
2003 9-3ss Aero
[x]1995 NG900SE (SOLGT)
[x]1984 saab 900 T-16 lux edition (SOLGT)
http://www.garaget.org/?car=215189

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 01 aug 2005, 21:37

hørt om drivknuter og kryss?

Brukeravatar
Pancho N497
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 725
Registrert: 15 nov 2003, 01:00
Sted: Tromsø

Legg inn av Pancho N497 » 01 aug 2005, 21:47

vist han bare hører dunk når han rygger å bremser er det sikkert kallipterne men vist det er under kjøring fremover er det neppe det..
men vist det er ved full sving i lave hastigheter(snu på parkeringsplasser osv) så kan det være hjullageret som flytter seg. da kan det komme smell og.
2003 9-3ss Aero
[x]1995 NG900SE (SOLGT)
[x]1984 saab 900 T-16 lux edition (SOLGT)
http://www.garaget.org/?car=215189

Brukeravatar
kenny n277
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 470
Registrert: 25 feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: n 277
Navn: Ken Roger Bjørgo
Bil: SAAB 9-3 Turbo x sport combi
Sted: Arendal

Legg inn av kenny n277 » 02 aug 2005, 09:34

det er nok helt sikkert kaliprne, ha hatt samme DUNK DUNK lyden på nesten alle de jeg har hatt, var så lur å kjøpte kaliper på biltema en gang å, 4 dager så var det DUNK DUNK igjen, god kvalitet :angered:
9-3 Turbo x SC 2008
9-3 turbo 1,8 SS 2003
99 GL (16v turbo) 1984 mod
900 turbo 2 dørs 1986 mod
900 2,1 i 3 dørs 1993 mod
Chevrolet captiva, 2006 mod
Volvo B9M (buss) 1990 mod

Brukeravatar
Morten-N146
MAX BOOST
Innlegg: 2227
Registrert: 01 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: N146
Navn: Morten
Bil: NG9-5 Aero XWD/OG9-5 2,3t 2002
Sted: Lillehammer

Legg inn av Morten-N146 » 02 aug 2005, 09:48

kenny n277 skrev:det er nok helt sikkert kaliprne, ha hatt samme DUNK DUNK lyden på nesten alle de jeg har hatt, var så lur å kjøpte kaliper på biltema en gang å, 4 dager så var det DUNK DUNK igjen, god kvalitet :angered:
Tror det er en fordel å skifte den "firkanten" som går over til andre siden av skiva også. Disse blir også slitt. Kan også oppleve at dunkinga blir borte rett etter man har skiftet klosser men for så å komme tilbake når det har gått seg til litt.
NG9-5 Aero T4 XWD 2010 Hirsch: http://www.garaget.org/?car=333137
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048

Brukeravatar
TurboRoger_N486
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 192
Registrert: 30 jul 2005, 01:00
Sted: Hamar

Legg inn av TurboRoger_N486 » 02 aug 2005, 10:12

Det er vanlig, nesten å forvente at det dunker i bremsene når du rygger og deretter bremser på galmesaabene. Vanlig på OG900/99/90 før 88. Årsaken er en slark som oppstår i selve calipen over tid. På originalrenoverte caliper så er dette problemet løst ved at man har lagt ei tynn stålplate rundt "bøylen" som glir inn og ut i et spor på selve calipen. Det er som regel slik at man kan ta tak i bøylen og rugge denne frem og tilbake (bittelitt). Det er denne slarken som fører til smellet i bremsecalipen idet klossene plutselig tar tak og smeller bøylen tilbake.

Håper dette var forståelig lesning?

Brukeravatar
Henrik N449
Overload!!!
Innlegg: 1943
Registrert: 10 nov 2004, 01:00
Sted: Drammen

Legg inn av Henrik N449 » 02 aug 2005, 17:59

TurboRoger_N486 skrev:Det er vanlig, nesten å forvente at det dunker i bremsene når du rygger og deretter bremser på galmesaabene. Vanlig på OG900/99/90 før 88. Årsaken er en slark som oppstår i selve calipen over tid. På originalrenoverte caliper så er dette problemet løst ved at man har lagt ei tynn stålplate rundt "bøylen" som glir inn og ut i et spor på selve calipen. Det er som regel slik at man kan ta tak i bøylen og rugge denne frem og tilbake (bittelitt). Det er denne slarken som fører til smellet i bremsecalipen idet klossene plutselig tar tak og smeller bøylen tilbake.

Håper dette var forståelig lesning?
hadde jeg visst litt bedre hvordan en kalipper var bygd opp hadde jeg sikkert skjønt det, veldig bra forklart! :)

Brukeravatar
TurboRoger_N486
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 192
Registrert: 30 jul 2005, 01:00
Sted: Hamar

Legg inn av TurboRoger_N486 » 02 aug 2005, 19:22

hadde jeg visst litt bedre hvordan en kalipper var bygd opp hadde jeg sikkert skjønt det, veldig bra forklart! :)[/quote]

Er bare å ta av hjulet og studere :) riv og slit litt i bøylen og se at den beveger seg sideveis i sporet på caliperen

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 02 aug 2005, 19:27

Men hvordan dette kan skje bare når du ringer, det skjønner ikke jeg..... :D
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Griffin N430
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 762
Registrert: 24 mai 2004, 01:00

Legg inn av Griffin N430 » 02 aug 2005, 19:43

TT skrev:Men hvordan dette kan skje bare når du ringer, det skjønner ikke jeg..... :D
Når du ringer skjer d vel ikke noe!! :D :D :D hehe...

Men min er også slik når man rygger og bremser!

Ronny_N169
Overload!!!
Innlegg: 1346
Registrert: 27 mar 2003, 01:00
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Ronny_N169 » 03 aug 2005, 07:35

Bilde
Glideflaten som slites er litt til høyre for "7" på bildet. Denne skal jo smøres ett par ganger i året (hver gjør det :roll: ) glideflate oppe og nede. Går fint an å renovere disse bremsene selv. Finns vel fortsatt renoveringssett på Mekonomen (pakninger) + å sveise inn nye sliteflater på glideflaten på kalipperen.

Brukeravatar
Henrik N449
Overload!!!
Innlegg: 1943
Registrert: 10 nov 2004, 01:00
Sted: Drammen

Legg inn av Henrik N449 » 03 aug 2005, 23:48

jada jada, hender sånt skjer når jeg har et ord i huet men skal skrive noe annet!
"rygger" var vel mere ritkig :P

Svar