Dump (sekvensiell)

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Dump (sekvensiell)

Legg inn av Pål N526 » 04 des 2005, 02:26

hva er nå dette da? kan noen forklare?
kan dette slenges på en saab med lh 2.2. resirkuleres og dumpes lufta ut på samme tid? Eller er det bare jeg som er OVERTRØTT?

LINK!! Se etter sekvensiell (DUAL PORT) dumpventl...
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
john n04
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 699
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: 004
Navn: John Arild Berentsen
Bil: SAAB 9-3SS 1.9TiD 2005
Sted: Flekkerøy utenfor kristiansand
Kontakt:

Legg inn av john n04 » 04 des 2005, 09:57

Det funker litt bedre enn en vanlig dumpventil. Blir ca halvveis bedre, men fortsatt ikke å anbefale. Men prinsippet er at ca halvparten av luften går hver sin vei, Halvparten tilbake til motoren og den andre halvparten ut i friluft.
De har nok misforstått det med sekvensiell ventil :lol: En sekvensiell ventil har to ventiler. En som åpner ved små trykk og en som følger på ved høyere trykk. HKS SSQV er en slik ventil.
lawicel CanUsb, og Tech2!

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 04 des 2005, 13:37

jaok. hvis dere ser på selges dorumet, ligger det en dump der.. vil den lage bedre SVISJ lyd, en den orginale dumpen?
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
john n04
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 699
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: 004
Navn: John Arild Berentsen
Bil: SAAB 9-3SS 1.9TiD 2005
Sted: Flekkerøy utenfor kristiansand
Kontakt:

Legg inn av john n04 » 04 des 2005, 17:36

GARANTERT 8)
Men.... Du har luftmassemåler, og da vil det ikke fungere noe greit, for ventilen slipper ut den oppmålte luften og bilen vil gå fett. Noen stiller dumpen slik at den er lukket ved tomgang, men da må man ha et høyere trykk for at den skal åpne. Originalventilen åpner ved 0,4 bar differanse mellom vakumslangen(den tynne) og trykkslangen (den tykke fra trykkrøret).

Men for all del, det funker jo. 8)
Hilsen opplysningstjenesten OG900 :lol:
lawicel CanUsb, og Tech2!

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 04 des 2005, 18:15

john n04 skrev:GARANTERT 8)
Men.... Du har luftmassemåler, og da vil det ikke fungere noe greit, for ventilen slipper ut den oppmålte luften og bilen vil gå fett. Noen stiller dumpen slik at den er lukket ved tomgang, men da må man ha et høyere trykk for at den skal åpne. Originalventilen åpner ved 0,4 bar differanse mellom vakumslangen(den tynne) og trykkslangen (den tykke fra trykkrøret).

Men for all del, det funker jo. 8)
Hilsen opplysningstjenesten OG900 :lol:
¨


Bilen vil jo gå.. den som selges er jo resirkulerbar jo:P men jeg lurer på om den som selges lager mere lyd en den plastik orginal dumpen:P
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 04 des 2005, 18:35

Det gör den!
Liksom därför nån har "uppfunnit" den!

Mvh Anders
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Brukeravatar
Runar N403
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 467
Registrert: 29 mar 2005, 01:00
Medlemsnummer: 403
Navn: Runar Tollan
Bil: 9000, 9-5
Sted: Nord-Østerdalen

Legg inn av Runar N403 » 04 des 2005, 19:26

Sjøl kjører jeg med åpent filter.
Før kjørte jeg med orginal dump, men nå har jeg byttet til denne (JBR-A25)ventilen. Den brukes både som åpen og lukket, men jeg foretrekker lukket. (åpner innimellom for å brife 8) )
Syns ikke den lager noe mer lyd enn den orginale, kanskje heller mindre! Det varierer sikkert noe fra bil til bil..
Why drive a car, when you can pilote a SAAB ?
Saab 9-5 Estate 2,3t M02
Saab 9000t Airflow M88

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 05 des 2005, 01:37

Runar N403 skrev:Sjøl kjører jeg med åpent filter.
Før kjørte jeg med orginal dump, men nå har jeg byttet til denne (JBR-A25)ventilen. Den brukes både som åpen og lukket, men jeg foretrekker lukket. (åpner innimellom for å brife 8) )
Syns ikke den lager noe mer lyd enn den orginale, kanskje heller mindre! Det varierer sikkert noe fra bil til bil..
Ja, men jeg har det store problemet at jeg ikke kan slippe 100% av lufta i friluft:P det er kjedelig:P
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
TurboTor_ N579
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 264
Registrert: 01 des 2003, 01:00
Medlemsnummer: N579
Navn: Tor Sumstad
Bil: Audi A3
Sted: Måløy

Legg inn av TurboTor_ N579 » 05 des 2005, 02:09

Datapaal N526 skrev:
Runar N403 skrev:Sjøl kjører jeg med åpent filter.
Før kjørte jeg med orginal dump, men nå har jeg byttet til denne (JBR-A25)ventilen. Den brukes både som åpen og lukket, men jeg foretrekker lukket. (åpner innimellom for å brife 8) )
Syns ikke den lager noe mer lyd enn den orginale, kanskje heller mindre! Det varierer sikkert noe fra bil til bil..
Ja, men jeg har det store problemet at jeg ikke kan slippe 100% av lufta i friluft:P det er kjedelig:P
Kjøp dumpen min du. Den skal etter ryktene gi vesentlig bedre lyd + den er justerbar. Skal få den for 1500kr.
´07 Audi A3 2.0TDI Sportback
x´01 Saab 9-5 2.0t
x '92 Saab 9000CC 2,3T
x '86 Saab 9000CC 2,0T

Brukeravatar
john n04
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 699
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: 004
Navn: John Arild Berentsen
Bil: SAAB 9-3SS 1.9TiD 2005
Sted: Flekkerøy utenfor kristiansand
Kontakt:

Legg inn av john n04 » 05 des 2005, 12:12

Det du kan gjøre, er å flytte bort den originale dumpventilen fra langt nedi fandenivold, og opp over innsuget. Dette gjorde jeg på min gamle 900. Plugget hullet ved inntaket til turboen, lagde et nytt hull i innløpsrøret nærme Luftmassemåleren, og Åpent filter. Det lager like god lyd som en åpen ventil, tro meg 8) Krever minimalt med penger for denne modifikasjonen, og bilen din vil fortsette å få riktig blanding.

+++ MER LYD :shock:
lawicel CanUsb, og Tech2!

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 05 des 2005, 13:43

takker for tipset.. skal se hva jeg gidder å gjøre nå:P det er kaldt.. men det er fint å ha masse ideer i hue..
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
MrViggen
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 153
Registrert: 11 jul 2005, 01:00
Sted: Lillestrøm

Legg inn av MrViggen » 05 des 2005, 21:13

åssen dump anbefaler exspertene og sette på min viggen da for og få litt fetere lyd ?
Saab Viggen 00 mod
Blå..
Hirsh tuning
Første Saab jeg eier.

Mangler det noe info her ?? gi meg et hint

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 06 des 2005, 00:58

Viggen har T7 motorstyrning.
T7 måler allt i motorn väldigt noga!
Det medför både luftmassemåler(lmm) och MAP-sensor(Manifoil Absolute Preasure).
Minsta differans eller fel på trycksidan(efter turbo) = "Check Engine".
Det betyder att en atmosfärisk(öppen) avlastningsventil(dump) och även en sekvensiell ger "check engine".
Mitt tips, för vad det är värt, är:
Öppet luftfilterkit från någon trimleverantör av valfritt märke, plugga orginal returledning, led till baks den återcirkulerande luften så nära lmm det går.
Eller var kärringen mot strömmen = inget dumpljud alls....

Mvh Anders
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Svar